arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶

نجفی: تهران از جهات مختلف دچار بی قوارگی شده / شهرداری در گذشته بیش از حد مراسم محور بود

شهردار تهران شامگاه سه شنبه در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گفت: کلانشهر تهران از جهات مختلف دچار بی قوارگی و بد قوارگی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نجفی: تهران از جهات مختلف دچار بی قوارگی شده / شهرداری در گذشته بیش از حد مراسم محور بود

شهردار تهران شامگاه سه شنبه در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گفت: کلانشهر تهران از جهات مختلف دچار بی قوارگی و بد قوارگی شده است.

به گزارش ایرنا؛ محمد علی نجفی اظهار کرد: از جهت معماری و منظر شهری، اجتماعی، فرهنگی و ... نوعی دل زدگی و واخوردگی بر روابط شهر و شهروندان حاکم شده و جسم و جان شهر ما رنجور است و در کنار آن به شخصیت و ماهیت شهر نیز لطمه خورده است.
وی افزود: تهران ما با همه جذابیت ها، زیبایی ها و همه ظرفیت های قابل توجه خود، با مشکلات و چالش های بزرگی نیز روبرو است و نارسایی ها و کمبود های شهر را خود شهروندان لمس می کنند، از این رو نیازی به اشاره به آنها نیست.
شهردار تهران تصریح کرد: ما باید در کالبد تهران روح تازه ای بدمیم و این روح و روحیه باید در قالب پدیده های فرهنگی، هنری و اجتماعی به شهر دمیده شود.
وی خاطرنشان کرد: نگرش ها و رویکردهای گذشته این امر را نمی توانند، میسر کنند بلکه باید سیاست ها و روش های پیشین که توان حل مسایل امروز تهران به صورت بنیادین و پایدار را ندارند، کنار بگذاریم و به صورت جدی و عمیقی به رویکردها و سیاست های جدیدی بیاندیشیم.
نجفی یادآور شد: : پیش نیاز این تغییر شکل گیری ایده های نو است؛ چراکه برای مواجه با چالش ها به ایده های جدیدی نیاز داریم که از منظری تازه و چشمی دیگر، شهر، شهروندان و روابط بین آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
شهردار تهران با بیان اینکه در گذشته شهرداری بیش از حد مراسم محور و مناسک محور بود و به کارایی و اثر بخشی فعالیت ها کمتر توجه داشته است، گفت: اما از این به بعد پرداختن به محتوا و کیفیت فعالیت ها در ابعاد فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: باید جامعه و شهر را در حرکت به عقلانیت و اخلاق گرایی اجتماعی کمک کنیم و در این میان رهبری احساسات جامعه شهری تا حدود زیادی در دست هنرمندان، اهل فرهنگ و رسانه است.
نجفی فرهنگ و هنر را حیاتی ترین و ضروری ترین شاخص زندگی شهری دانست و گفت: این شاخص باید شهر و شهروندان را از عنصر امید، مشارکت و شکوفایی برخوردار سازد. انتظار داریم هنرمندان با ابزاری که در دست دارند، ما را در دست یابی به محیطی پر از آسایش و آرامش برای شهروندان کمک کنند.
وی با اشاره به رویکردهای پیش روی شهرداری تهران در حوزه اجتماعی و فرهنگی، گفت: ما به مجموعه ای از رویکرد ها و برنامه های جدید اندیشیده ایم و امیدواریم با کمک صاحب نظران و اهل فن آنها را تدوین و اجرا کنیم. یکی از این رویکرد ها آن است که در اکثر فعالیت های شهری ما تسهیل گر هستیم و نه تصدی گر؛ از این رو باید عرضه آنچه را که در این عرصه فرهنگ و هنر تحقق می یابد و در دل جامعه تولید می شود را تسهیل کنیم. همین طور باید به ساخت و تحقق آنها کمک کنیم اما خودمان را خالق هنر یا معمار فرهنگی نمی دانیم.
نجفی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران فیلم و تئاتر نخواهند ساخت ولی وظیفه خود می داند از ساخت و نمایش آنها حمایت کند، ادامه داد: در گذشته شهرداری بیش از حد مراسم محور و مناسک محور بود و به کارایی و اثر بخشی فعالیت ها کمتر توجه داشته است اما از این به بعد پرداختن به محتوا و کیفیت فعالیت ها در ابعاد فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. البته این اقدام در مقایسه با فعالیت های کمی و صرف برگزاری مراسم ها دشوار است.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از حضور پر شور هنرمندان در این مراسم تصریح کرد: قرار بود این نشست در هفته کتاب برگزار شود، اما به دلیل وقوع حادثه زلزله با تاخیر انجام شد. با وجود همین تاخیر وارد ماه ربیع الاول، بهار ماه ها و ماه شور و نشاط و شادی در جامعه اسلامی شدیم. همچنین حسن دیگر نیز آن بود که این مراسم با آغاز رسمی کار دکتر صالحی امیری در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مصادف شد.
نجفی همچنین ضمن ابراز همدردی با مصیب دیدگان حادثه زلزله غرب کشور، عنوان کرد: متاثر هستیم که عده ای از هموطنان عزیز ما در غم از دست دادن خانه و کاشانه خود و از آن مهم تر در غم از دست دادن تعدادی از عزیزان خود داغدار و غمگین هستند. اما این سنت الهی است و زندگی باید استمرار داشته باشد. ما هم ضمن همدردی و انجام برخی همکاری ها و کمک ها نسبت به هموطنان خودمان، برای کسانی که جان خود را از دست دادند آمرزش و برای بازماندگان آرامش درخواست داریم.
شهردار تهران تاکید کرد: خوشحال هستم شهرداری تهران در حد توان و به سهم و نوبه خودش توانست در برابر مقابله با آثار زیان بار این پدیده سهمی داشته باشد. همچنین از اعضای شورای شهر نیز تشکر می کنم که با مصوبه امروز، از نظر تصویب بودجه، در کنار شهرداری تهران نقشی را عهده دار شدند.
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی محمد علی نجفی شهردار تهران به همراه سید رضا صالحی امیری معاونت جدید فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در باغ کتاب نشستی صمیمی را با جمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه برگزار کردند.
در این نشست صمیمی جمعی از نمایندگان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

نظرات بینندگان