arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

خسارت سد گتوند به منابع طبیعی خوزستان؛بیش از 310 میلیارد ریال!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در مورد خسارات وارده به منابع طبیعی خوزستان بر اثر احداث جنجالي سد گتوند علیا كه به گفته كارشناسان باعث شور شدن آب رود كارون و ايجاد معضلي بزرگ براي مردم خوزستان خواهد شد تصریح کرد: پروژه سد گتوند علیا فقط در بخش خاک و پوشش گیاهی 31 میلیارد تومان به منابع طبیعی استان خسارت وارد کرده است.

 به گزارش انتخاب به نقل از فارس، عزیز ارشم با بیان اینکه خسارت‌های احداث این سد به منابع طبیعی در دو بخش محاسبه می‌شود، اظهار داشت: خسارت ناشی از انجام عملیات عمرانی که بر پوشش گیاهی و خاک وارد می‌شود 31 میلیارد تومان برآورد شده و خسارات وارده به بخش‌هایی که مربوط به پروانه‌های چرا و مراتع است توسط کمیسیون‌های فنی منابع طبیعی در حال محاسبه است. وی اظهار داشت: این خسارت‌ها به اراضی ملی در سه شهرستان مسجدسلیمان، لالی و گتوند وارد شده و شامل اراضی است که درون دریاچه سد قرار می‌گیرد.

ارشم با اشاره به اینکه پوشش‌های گیاهی و خاک منطقه شامل گونه‌های مرتعی، درختی و درختچه‌ای متنوع است، تاکید کرد: جبران خسارات به منابع طبیعی سخت است به طوری که درختان تنومند کهنسالی که برای منطقه زیبایی و لطافت به همراه دارند و ارزش بسیاری دارند را نمی‌توان ارزش گذاری کرد.

به گفته وی، زیان‌های وارد شده به منابع طبیعی بسیار بیش از رقمی است که اعلام می‌شود و ارزش گذاری کمی در مقابل توده جنگلی به آسانی میسر نیست،
اما این مبالغ ناچار بر اساس فرمول‌های موجود محاسبه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به پوشش گیاهی قدیم در منطقه، اظهار داشت: حتی با فرض اینکه کاشت مجدد و ایجاد پوشش گیاهی در مناطقی که دچار خسارت شده‌اند آغاز شود، زمان را نمی‌توانیم زنده کنیم و سال‌های سال طول می‌کشد تا حجم توده‌های درختی و این اراضی دوباره احیا شود. وی همچنین در مورد نحوه وصول این خسارت‌ها اظهار داشت: گاهی تفاهمنامه‌ای امضا می‌شود و دستگاه‌های خسارت دهنده می‌پذیرند که متناسب با اصول فنی نسبت به احیای اراضی یا ایجاد عرصه‌ها یا عملیات آبخیزداری اقدام کنند که در این مورد مذاکرات اولیه انجام شده یا اینکه بعد از نهایی شدن مبلغ، خسارت به حساب خزانه واریز و این پول به استان برگشت داده می‌شود تا بتوان بخشی از خسارت‌ها را جبران کرد.

رئیس سابق سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری در خرداد گذشته گفته بود: توقف پروژه سد گتوند علیا به دلیل حجم زیاد تخریب‌ها در اواخر سال گذشته مطرح شد و این پروژه عمرانی بدون داشتن مجوزهای لازم از سازمان جنگل‌ها در فاز نخست و پیش از اتمام مراحل اخذ مجوز، آغاز شده است. علی سلاجقه افزود:

سد گتوندعلیا از مجموعه سدهایی است که تخریب منابع طبیعی در آن در سطح و حجم وسیعی صورت گرفته به طوری که به دلیل قرار گرفتن غالب حجم دریاچه در مناطق جنگلی همچنین حجم زیاد خاکبرداری در مناطق جنگلی و قطع درختان با وزارت نیرو مکاتبات زیادی انجام گرفته است. وی با اشاره به برآوردهایی که از تخریب‌های وسیع این سد صورت گرفته، تصریح کرد: دستور توقف پروژه دو سه ماه پیش از عید نوروز مطرح شد، اما به دلیل اینکه پروژه ملی بود و حجم اعتباری بالایی برای آن هزینه شده بود با آن موافقت نشد.

سلاجقه تاکید کرد: هر چند سرمایه زیادی در ساخت این سد هزینه شده، اما در مقایسه با سرمایه و منابع طبیعی که تخریب می‌شود بسیار ناچیز است.
نظرات بینندگان