arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۰۳ آذر ۱۳۹۶

ترامپ عامل کا گ ب است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پولتیکو نوشت: اولین سفر ترامپ در سال 1987 به شوروی، به نظر می رسد بخشی از یک الگو بوده است. بر اساس سوابق ارائه شده از سوی کریستوفر استیل، یکی از افسران اطلاعاتی سابق بریتانیا، ترامپ حداقل از پنج سال قبل از پیروزی کرملین در انتخابات، مورد توجه او بوده است.

شوروی سابق نیز به او علاقه داشت. دیدار او زمانی اتفاق افتاد که کا گ ب به ریاست ولادیمیر الکساندروویچ کریوچکوف قصد استخدام نیروی خارجی آمریکایی داشت. در آن زمان کا گ ب در به دست آوردن اطلاعات به مشکل زیادی بر خورده بود. در گذشته این سازمان افرادی را استخدام می کرد که از لحاظ ایدئولوژیکی به شوروی نزدیک بودند، مانند چپ گراها، اتحادیه های کارگری، و غیره. ولی تا اواسط دهه 1980، تعداد کمی از این افراد باقی مانده بود. بنابراین، افسران کا گ ب می بایست با استفاده فراگیرتر از انگیزه های مادی اقدام می کردند. سازمان کا گ ب به ویژه در خصوص کمبود نیروی آمریکایی خود نگران بود.

برای استخدام، مراحل مختلفی وجود داشت. به طور معمول، یک افسر، هدف مورد نظر را برای نهار دعوت می کرد، اگر هدف، واکنش مثبت نشان می داد (که به ندرت این اتفاق می افتاد)، به مرحله بعد وارد می شد. برای وی پرونده درست می شد و وی مورد مطالعه دقیق و جامع قرار می گرفت. در ماه آوریل سال 1985 این اقدامات برای "چهره های برجسته در غرب" تعمیم یافت. منظور، جذب فرد مربوطه برای انجام نوعی همکاری با سازمان بود. یکی از شرایطی که برای جذب هدف در نظر گرفته می شد، احتمال به قدرت رسیدن او در آینده، یعنی رسیدن به مقام ریاست جمهوری یا نخست وزیری، بود.

دقیقا مشخص نیست چه زمانی کا گ ب به دونالد ترامپ علاقه پیدا کرد. اما احتمال می رود این علاقه از سال 1977 و ازدواج وی با ایوانا زلنیکوا به وجود آمده باشد.

ترامپ در کتاب "هنر معامله" می نویسد: " در ژانویه 1987 نامه ای از یوری دوبینین، سفیر شوروی در ایالات متحده دریافت کردم، که این طور آغاز شده بود: "خوشحال می شوم خبر خوبی از مسکو به شما بدهم." در نامه آمده بود که پیشروترین آژانس بین المللی گردشگری شوروی، علاقه مند به انجام یک سرمایه گذاری مشترک برای ساخت و مدیریت یک هتل در مسکو است."

در ایالات متحده بسیاری از توسعه دهندگان املاک و مستغلات بزرگ وجود داشتند، چرا مسکو، ترامپ را انتخاب کرد؟

به گفته ویکتور سووروف، یک جاسوس نظامی سابق، و دیگران، سازمان کا گ ب، اینتوریست را اداره می کرد؛ یعنی همان سازمانی که ترامپ به آن اشاره می کند. اینتوریست، یکی از شاخه های فرعی کا گ ب بوده و کارش، کنترل و نظارت تمام خارجی هایی بود که به اتحاد جماهیر شوروی وارد می شدند.

سووروف شخصا مسئول استخدام های کا گ ب بود. به گفته وی، سازمان های جاسوسی شوروی همیشه به دنبال پرورش جوانان بلندپرواز بودند؛ یک تاجر فعال، یک دانشمند، یا به طور کلی، جوانی با آینده درخشان.

تا ژانویه سال 1987، ترامپ به تحصیل قدرت و نفوذ نزدیک تر شده بود. بنابراین دوبینین ترتیب سفر وی را به مسکو داد و ترامپ در سال 1987  برای اولین بار به مسکو سفر کرد.

او در کتاب "هنر معامله" خود نوشته است: "من تحت تاثیر آرمان های مقامات شوروی برای بستن قرارداد، قرار گرفتم."

به نظر می رسد سفر ترامپ توجه چندانی به خود جلب نکرد و دیدار گابریل گارسیا مارکز، رمان نویس برنده جایزه نوبل از مسکو در ماه ژوئن، تمام رسانه ها را به خود مشغول کرده بود. در آرشیو روزنامه کتابخانه ملی روسیه در مسکو، هیچ اشاره ای به او وجود ندارد (یا گزارشی از خبر سفر او منتشر نشده است و یا اینکه تمام مقاله های مربوط به آن بدون سر و صدا حذف شده اند.)

در مقابل، با به دست آمدن اطلاعات جدید از وی، پرونده خصوصی کا گ ب در خصوص ترامپ، بزرگتر شد. پروفایل چندین صفحه ای سازمان از وی، شامل مطالب جدید و غنی، از جمله اطلاعاتی که از طریق استراق سمع به دست آمده بود، می شد.

ترامپ حداقل به لحاظ فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در روسیه، چیزی از این سفر به دست نیاورد. اما ترامپ با به دست آوردن توان جهت یابی استراتژیکی جدیدی به نیویورک بازگشت. او برای اولین بار نشان داد که به طور جدی علاقمند به دنبال کردن حرفه ای سیاست است. حرفه ای که وی به دنبال آن بود، شهردار، فرماندار یا سناتور نبود.

ترامپ به رئیس جمهور شدن فکر می رد.

*دیپلماسی ایرانی

نظرات بینندگان