arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۰

دیدار محرمانه ناطق نوری و خاتمی در جماران

خيابان ياسر در شمالي ترين نقطه تهران طي روزهاي گذشته شاهد ديدار دو رقيب انتخاباتي بود. شيخ علي اكبر ناطق نوري كه روزگاري در مقام كانديداي رياست جمهوري عرصه رقابت را به سيدمحمد خاتمي واگذار كرد به ديدار او رفت تا بعد از آزادي برخي زندانيان سياسي از حال و هواي اين روزهاي اصلاح طلبان و موضع انتخاباتي آنها مطلع شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خيابان ياسر در شمالي ترين نقطه تهران طي روزهاي گذشته شاهد ديدار دو رقيب انتخاباتي بود. شيخ علي اكبر ناطق نوري كه روزگاري در مقام كانديداي رياست جمهوري عرصه رقابت را به سيدمحمد خاتمي واگذار كرد به ديدار او رفت تا بعد از آزادي برخي زندانيان سياسي از حال و هواي اين روزهاي اصلاح طلبان و موضع انتخاباتي آنها مطلع شود.

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، ناطق نوري كه به مانند گذشته در عرصه سياست ايران فعال نيست و از خاستگاه حزبي خود يعني جامعه روحانيت مبارز هم دل كنده و در حالت قهر به سر مي برد بيش از آنكه نحوه شركت اصولگرايان در انتخابات پيش رو برايش اهميت داشته باشد رويكرد انتخاباتي اصلاح طلبان براي او از درجه اهميت بيشتري برخوردار است، براي همين ديدار با خاتمي را غنيمت شمرد تا از زبان وي برنامه هاي جريان رقيب اصولگرايان براي انتخابات مجلس را بشنود چه آنكه چندي پيش خاتمي خواسته هايي را مطرح كرد كه در صورت تحقق آنها نگاه اصلاح طلبان به انتخابات حداكثري خواهد بود: خواسته هايي همچون برگزاري انتخابات سالم، آزادي زندانيان و برچيده شدن شرايط امنيتي. اينكه خاتمي در اين ديدار به ناطق چه گفت و آيا اين ديدارها ادامه خواهد داشت هنوز مشخص نشده است ولي گويا رييس جمهور سابق همچنان بر خواسته هاي خود در اين ديدار تاكيد كرده است.

 اين ديدار بعد از آزادي برخي زندانيان صورت گرفت و ناطق نوري هم به گمان برآورده شدن خواسته هاي خاتمي از او در ارتباط با نحوه فعاليت انتخاباتي اصلاح طلبان پرسيد. البته ناطق نوري اين روزها خود را فراتر از جناح هاي موسوم مي داند و گفت وگوي اخير را به منزله دلسوزي براي بهبود شرايط كشور تلقي مي كند.ديدار ناطق و خاتمي كه در آستانه انتخابات مجلس صورت گرفت يادآور ديدار اين دو در سال 86 كه انتخابات مجلس هشتم در آن سال برگزار شد، است.

در آن سال بحث ائتلاف اصولگرايان و اصلاح طلبان و ايده دولت وحدت ملي مطرح بود. ناطق نوري كه در انتخابات دوم خرداد، رقابت انتخاباتي را به خاتمي واگذار كرد، در روز بعد از انتخابات، با پذيرش شكست، پيروزي خاتمي را به او تبريك گفت و برخلاف بسياري از سياسيون ديگر، عليه دولت خاتمي موضع نگرفت. ناطق نوري كه اينك رييس دفتر بازرسي دفتر مقام معظم رهبري است، در ميان اصولگرايان و اصلاح طلبان به عنوان فردي معتدل و عقلمدار شناخته مي شود. در سال 86 كه خاتمي با ناطق نوري ديدار و گفت وگو كرده بود برخي رسانه هاي اصولگرا ضمن استقبال از چنين ديداري نوشته بودند: «ديدار اين دو چهره روحاني كه هر دو از افراد مورد وثوق امام خميني(ره) بوده و رهبر كبير انقلاب، هر دو را به صورت روشن مورد تاييد قرار داده اند و در عين حال، رقباي جدي ترين رقابت انتخاباتي تاريخ 30 ساله جمهوري اسلامي نيز به شمار مي روند، پديده يي مبارك و مغتنم است و در صورت تداوم چنين حركت هايي كه بيش از منافع حزبي و جناحي، همگرايي ملي و مصالح كشور را دنبال مي كند، مي توان به تلطيف جدي فضاي سياسي كشور و انسجام همه نيروها در سال اتحاد ملي براي اعتلاي كشور اميدوار بود.» از سوي ديگر برخي چهره هاي اصلاح طلب در گفت وگو با «اعتماد» ضمن تاييد ديدار ناطق نوري با سيدمحمد خاتمي از جزييات مطالب مطرح شده در اين ديدار اظهار بي اطلاعي كردند.
    
 فعاليت انتخاباتي اصلاح طلبان زير ذره بين اصولگرايان
در حالي كه محافظه كاران اين روزها درگير فعاليت هاي انتخاباتي خود هستند رسانه هاي وابسته به آنها بر افزايش خبرسازي عليه اصلاح طلبان شدت بخشيده اند و مدعي شركت فعال آنها در انتخابات هستند.

 روز گذشته سايت جهان نيوز به نقل از نداي انقلاب در خبري با عنوان اعضاي گروه 7+1 اصلاح طلبان چه كساني هستند؟  نوشت: «برخي سران جريان اصلاح طلب در جلسه يي گفته اند بايد در تبليغات بيروني اعلام كنيم حضور ما در انتخابات مشروط است ولي در بين خودمان بدانيم كه حضورمان قطعي است و بايد براي حضور قطعي برنامه ريزي كنيم. تصميم مذكور مورد اتفاق اكثريت گروه ها در جبهه اصلاحات قرار گرفته است. برخي اخبار حاكي از آن است كه حزب اعتدال و توسعه، ديداري با يكي از چهره هاي سياسي داشته كه وي در اين ديدار آنها را تشويق كرده تا در صحنه باشند.

وي افزوده است: اگر من معذوريت نداشتم الان مي گفتم حزب مطلوب من شما هستيد، متحد و منسجم كار كنيد، از پشت صحنه هم من كمك مي كنم. همچنين شنيده شده عبدالله نوري گفته است بايد به قدرت برگرديم حتي اگر مجبور باشيم جايي عذرخواهي بكنيم ولو اگر برخي پايگاه هايمان را از دست بدهيم. اخيرا خاتمي نيز گفته است: ما بايد به نظام برگرديم و به طور جدي وارد انتخابات بشويم. در همين حال بخشي از اصلاح طلبان با تشكيل گروهي تحت عنوان + ؟درصدد شركت در انتخابات مجلس نهم با محوريت سيدحسن خميني هستند.

 اين خبرسازي رسانه هاي اصولگرا در حالي صورت مي گيرد كه اصلاح طلبان بارها تاكيد كرده اند در مقطع فعلي برنامه يي براي انتخابات ندارند. يكي از نزديكان عبدالله نوري نيز در گفت وگو با «اعتماد» با تكذيب مطالب منتشر شده از سوي رسانه هاي اصولگرا گفت: مواضع آقاي نوري نسبت به وضع كشور بعد از انتخابات 88 كاملاروشن و مشخص است.اختلافات درون گروهي اصولگرايان البته به بهانه تراشي اين جريان منجر شده است به گونه يي كه يك عضو فراكسيون انقلاب اسلامي در ادعايي جالب گفت: اصلاح طلبان مانع وحدت اصولگرايان هستند.

حسن نوروزي در همين ارتباط به ايسنا گفت: بعضي از كارگزاران و اصلاح طلبان از اين اختلاف سود مي برند وسعي مي كنند مانع ائتلاف اصولگرايان شوند، چرا كه عدم ائتلاف اصولگرايان به منزله توفيق نسبي اصلاح طلبان است. به نظر مي رسد احتمال عدم شركت فعال اصلاح طلبان در انتخابات، جريان حاكم را براي جلب نظر منتقدان به تكاپو انداخته و ديدارهايي از جنس ديدار ناطق با خاتمي را بايد در اين راستا ارزيابي كرد، هر چند شيخ اصولگرا خود زخم خورده جريان حاكم محسوب مي شود و ديدار او با رييس جمهور سابق را بايد چاره جويي دلسوزاني نظير وي براي برون رفت از وضع فعلي هم قلمداد كرد.
   
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
0
11
افرین بر خاتمی و ناطق نوری که اگر زمانی رقیب هم بودند با هم دشمنی نکردند و حتی اقای نوری به اقای خاتمی تبریک گفتند درود بر شماها غیور مردان ایران زمین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
0
11
باید این دیدار را به فال نیک گرفت و تلاش کرد تا عقلای قوم صحنه را برای منحرفین و افراطیون خالی نکنند. افراطیون همه جناح ها کشور را از حالت اعتدال خارج و از آرمانهای امام راحل دور می کنند.
نظرات بینندگان