arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

سیاوش طهمورث: به سالن‌های تئاتر جمعیت می‌آید، نه تماشاگر

سیاوش طهمورث، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما، با حضور در نخستین اجرای نمایش «عروسی»، با ابراز خرسندی از به‌صحنه رفتن یک متن کلاسیک، از شرایط امروز تئاتر کشور انتقاد کرد و مخاطبان بیشتر اجراهای این روزها را جمعیت دانست و نه تماشاگر.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیاوش طهمورث: به سالن‌های تئاتر جمعیت می‌آید، نه تماشاگر

سیاوش طهمورث، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما، با حضور در نخستین اجرای نمایش «عروسی»، با ابراز خرسندی از به‌صحنه رفتن یک متن کلاسیک، از شرایط امروز تئاتر کشور انتقاد کرد و مخاطبان بیشتر اجراهای این روزها را جمعیت دانست و نه تماشاگر.

به گزارش خبرآنلاین، اجرای نمایش «عروسی» به کارگردانی وحید اخوان، یکشنبه شب، دوازدهم آذر، با حضور سیاوش طهمورث، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینمای کشورمان در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

وحید اخوان، کارگردان «عروسی» پیش از آغاز اجرای این نمایش، ضمن ارائه توضیحاتی از روند فعالیت‌های گروه «کلاسیک» در سال‌های اخیر بیان کرد: «گروه تئاتر کلاسیک از سال 1393 با هدف اجرای آثار نمایشی به شیوه کلاسیک کار خود را در حوزه تئاتر آغاز کرد. به هر حال بنده از همان سال‌هایی که اجرای آثار نمایشی کلاسیک رواج زیادی در صحنه‌های تئاتر و تلویزیون داشت، علاقه‌مند بودم تا بتوانم روزی از این فضا برای اجرای آثار نمایشی بهره‌مند شوم.»

وی ادامه داد: «در این سال‌ها که با این گروه مشغول به فعالیت هستیم، روند کارمان به شکلی بوده که دوست نداشتیم قالب کار تئاتر کلاسیک را بشکنیم. ما سعی کردیم در این چارچوب فضا را به گونه‌ای هدایت کنیم که متون نمایشی کلاسیک بدون هیچ تغییری روی صحنه برای مخاطب اجرا شود. زیرا ما بر این باوریم در زمانه‌ای که دراماتورژی و اقتباس از آثار نمایشی کلاسیک رواج زیادی دارد بهتر است تا آثار کلاسیک را با همان شیوه قبلی روی صحنه ببریم تا بتواند به سهم خود مرجعی برای ارائه یک الگوی واقعی از این جریان باشد.»

سیاوش طهمورث نیز پیش از اجرای نمایش، ضمن قدردانی از گروه اجرایی نمایش در به صحنه بردن آثار نمایشی کلاسیک تصریح کرد: «متاسفانه در روزگار غریبی به سر می‌بریم و به اعتقاد من این دوران، سال‌های انفجار و از هم پاشیدگی تئاتر است. اما وقتی گروهی می‌آید و در این جریان بسیار بحرانی، نمایشی را در قالب تئاتر کلاسیک روی صحنه می‌برد، برای من موضوع بسیار ارزشمندی است که امیدوارم از این راهی که انتخاب کردند، خسته نشوند. من امیدوارم این عزیزان تئاتر کلاسیک را رها نکنند، اگر چه می‌توانیم از طریق همین تئاتر کلاسیک به تئاتر مدرن هم رسید اما معتقدم چنین پشتوانه‌ای باید در حوزه تئاتر وجود داشته باشد.»

این بازیگر و کارگردان برجسته تئاتر تاکید کرد: «امروز در تئاتر ایران جمعیتی که برای دیدن تئاترهای مختلف به تالارهای مختلف می‌آیند، بسیار زیاد است اما من بر این باورم که تئاتر ایران به جای جمعیت، تماشاگر کم دارد. من خاطرم هست روزگاری که ما به تماشای تئاتر می‌رفتیم، همگی از لباس مهمانی برای دیدن تئاتر استفاده می‌کردیم زیرا تئاتر برای ما احترام ویژه‌ای داشت، اما امروزه ماجرا به گونه‌ای است که همه چیز دچار اشکال است و بسیار خوشحالم که گروه تئاتر کلاسیک می‌تواند با اجرای چنین نمایشی، گوشه‌ای از این بحران را پوشش دهد.

نمایش «عروسی» براساس نمایشنامه‌ای از نیکولای گوگول، با کارگردانی وحید اخوان و بازی حبیب دهقان‌نسب، کاظم هژیرآزاد، محمد ساربان، علیرضا درویش‌نژاد، وحید اخوان، محمدرضا خادمی، هومان سالکی، آسیه عطوفی، سودابه صادقی، الهام ذوالفقاریان و فاطمه پورمحمدی، هر روز ساعت 19 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

نظرات بینندگان