arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶
روایت الدیار از یک مکالمه تلفنی مهم پس از شورش علی عبدالله صالح؛

بن سلمان به وزیر دفاع آمریکا: با تهران در شرایط جنگ قرار داریم...به هواپیماهای شما نیاز داریم تا یمن را از چنگ ایران بیرون آوریم / ژنرال ماتیس: نمی توانیم کمک کنیم / بن سلمان: روابط مان مشتنج خواهد شد / تماس ولیعهد سعودی با پوتین

ولی عهد سعودی از فشار آمریکا بر وی برای آزادسازی حریری به شدت عصبانی بود، همانطور که از موضع گیری ایالات متحده در جانبداری از قطر، در صورت بروز حمله عربستان به آن، خشمگین شده بود، اما تشنّج و تنش بین عربستان و ایالات متحده زمانی به اوج خود رسید که واشنگتن سعودی ها را در جنگ یمن تنها گذاشت و ارتش سعودی را بدون هیچگونه حمایت نظامی، به حل خود رها کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بن سلمان به وزیر دفاع آمریکا: با ایران در شرایط جنگ قرار داریم...به هواپیماهای شما نیاز داریم تا یمن را از چنگ ایران بیرون آوریم / ژنرال ماتیس: نمی توانیم کمک کنیم / بن سلمان: روابط مان مشتنج خواهد شد / تماس ولیعهد سعودی با پوتین

الدیار نوشت: در پی اعلام رئیس جمهور سابق یمن، علی عبدالله صالح، در خصوص انقلابش علیه حوثی ها و دعوت مردم یمن و نیروهای زمینی تابع او به حمله بر پایگاههای حوثیها و حرکت به سمت صنعاء و سیطره بر آن، ولی عهد سعودی، بن سلمان، با وزیر دفاع آمریکا، ماتیس، تماس گرفته و فرصت پیش آمده را فرصتی تاریخی برای دخالت آمریکا دانست؛ چرا که ایرانی ها و حوثی ها پس از شورش صالح، تا حدودی عقب نشینی کرده اند و عربستان نیازی جدی به کمک هوایی آمریکا دارد تا بتواند پایگاههای حوثی ها را با قدرت بمباران کند؛ همانطور که نیروهای اماراتی و یمنی وابسته به منصور هادی از شهر مأرب به سوی صنعاء، حرکت می کنند. اما آمریکا با مشارکت در جنگ یمن از طریق ارسال هواپیماهای جنگی موافقت نکرد.

به گزارش «انتخاب»، ولی عهد سعودی به وزیر دفاع ایالات متحده گفته است:«پیمانی نظامی استراتژیک بین عربستان و آمریکا وجود دارد و اکنون امنیت ملی عربستان در خلیج فارس در خطر است.ح کومت سعودی با درخواست ایالات متحده 11میلیون و نیم بشکه نفت تولید می کند تا قیمت هر بشکه نفت 42 دلار باقی بماند و این اقدام برای کمک به اقتصاد آمریکا صورت می گیرد. در واقع عربستان بخاطر آمریکا خود را از سود مالی بیشتر محروم کرده است. شما می گویید علیه ایران هستید و در حالی که این دولت در یمن دخالت می کند و ما در شرایط جنگ با آن قرار داریم تا از سیطره اش بر یمن جلوگیری کنیم، نیاز به هواپیماهای جنگی شما داریم تا بتوانیم حوثی ها را از بین برده و یمن را از دست ایران آزاد کنیم».

اما وزیر دفاع آمریکا با ردّ درخواست بن سلمان اظهار داشت که دولت آمریکا برای ورود به جنگ یمن نیروی نظامی اعزام نمی کند. تا آنجا که ولی عهد سعودی خطاب به وی گفت:روابط استراتژیک آمریکایی-سعودی متشنج خواهد شد، رئیس جمهور روسیه برای کمک به بشار اسد 100هواپیمای جنگی به سوریه فرستاد و طی چند ماه تمام موازین موجود را تغییر داد؛ در حالی که شما از فرستادن حتی یک هواپیما برای کمک به ما در راستای آزادسازی یمن از تسلط ایرانی ها خودداری می کنید.

این گفتگو در همین حدّ متوقف شد و بن سلمان ارتش سعودی و سپاه ملّی این حکومت را در آماده باش قرار داده و دستور بمباران شدید پایگاههای حوثی ها بویژه در صنعاء را صادر نمود. با این حال، حوثی ها به شهر مأرب نزدیک می شوند و خطر بزرگ، سیطره آنها بر بندر استراتژیک الحدیدة در یمن است، که این امر به ایرانی ها امکان اعزام ناوهای دریایی به این بندر را می دهد و در صورتی که نیروی دریایی سعودی و اماراتی در مقابل کشتیهای ایرانی قرار بگیرند، این مساله به معنای وقوع جنگی بین ارتش ایران و ارتشهای سعودی و اماراتی است. در حالی که ناوگان هفتم آمریکا بی طرف باقی مانده، وارد جنگ با نیروی دریایی ایران نمی شود و به نظامیان سعودی و اماراتی کمکی نمی کند.

ولی عهد سعودی از فشار آمریکا بر وی برای آزادسازی حریری به شدت عصبانی بود، همانطور که از موضع گیری ایالات متحده در جانبداری از قطر، در صورت بروز حمله عربستان به آن، خشمگین شده بود، اما تشنّج و تنش بین عربستان و ایالات متحده زمانی به اوج خود رسید که واشنگتن سعودی ها را در جنگ یمن تنها گذاشت و ارتش سعودی را بدون هیچگونه حمایت نظامی، به حل خود رها کرد.

در این میان، وزیر خارجه آمریکا، تیلرسون، تلاش کرد از حدّت و شدت تشنج موجود بین آمریکا و عربستان بکاهد، اما بن سلمان شرایط حاضر را خطرناک شمرده و گفت:در صورتی که حوثی ها بر یمن سیطره کامل یابند، مرزهای یمنی-سعودی مشتعل خواهد شد؛ که وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به او گفت: به هیچ کس اجازه ورود به خاک عربستان را نمی دهیم و ایالات متحده آماده محافظت از سیادت سعودی است.

البته تیلرسون از اظهار این مطلب که نیروهای آمریکایی حوثی ها را از بین می برند، خودداری کرده و تنها از مقابله با مهاجمان به عربستان صحبت کرد.

در هر حال، ارتش سعودی نیروهای خود را به همراه تانکها و تجهیزات پیشرفته و سامانه های موشکی، در مرز با یمن مستقر کرده و هواپیماهای جنگی سعودی به بمباران مراکز حوثی ها در یمن ادامه می دهند.

در همین رابطه، پایگاه خبری پراودای روسیه اعلام کرد بن سلمان با پوتین تماسی داشته و در خصوص شرایط در یمن و خلیج فارس صحبت کرده است، اما در مورد تفاصیل این گفتگو و موضع روسیه در درگیری سعودیها با حوثی ها و ایران، مطلبی منتشر نشده است.

عصبانیت سعودیها از ایالات متحده به حدی رسیده است که تحلیلگران سعودی در برنامه های زنده تلویزیونی آمریکا را متهم به توطئه می کنند و بر این عقیده اند که ایالات متحده عراق را به ایران تحویل داده است.

به نظر می رسد شرایط داخلی عربستان خوشایند آمریکا نیست و دولت ایالات متحده با دیده تردید و شک به تصمیمات بن سلمان می نگرد، چرا که اقدامات وی را خطرناک، شتاب زده و حساب نشده می داند؛ از این رو با سیاستهای ولی عهد سعودی همراهی نمی کند.

مترجم: مریم نصراللهی

نظرات بینندگان