arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

واعظی: درآمد افزایش عوارض خروج برای اقشار کم‌درآمد هزینه می‌شود / دولت در بازنگری تصمیماتش انعطاف پذیر است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه درآمد حاصل از افزایش عوارض خروج از کشور و کاهش بودجه یارانه نقدی، صرف مواردی چون بیمه سلامت و کمک به اقشار ضعیف جامعه می‌شود گفت: با این وجود قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا تصمیم گرفته شده دولت، با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است.

 

محمود واعظی در گفت‌و گو با ایسنا در پاسخ به انتقادی درباره‌ افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه 97 اظهار کرد: ‌من هم در فضای مجازی با این انتقادات مواجه شده‌ام. به هر حال کسانی که بودجه را طراحی کردند به دنبال این بودند که در این بودجه موضوع عدالت و رسیدگی به طبقات محروم جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور هم قول داده‌اند که تا سال 1400 فقر مطلق را از بین ببرند.

وی در ادامه افزود: ما امروز یک دولت بزرگ داریم و باید هر ماه یک عدد قابل توجه به کارمندان دولت حقوق بدهیم. از سویی تعداد بازنشستگان در 7-8 سال گذشته بیشتر شده و صندوق‌های بازنشستگی نمی‌تواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند و دولت این حقوق را می‌دهد. بنابراین عملا اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم نیازمند این هستیم که منابع جدید پیدا کنیم یا منابع موجود را افزایش دهیم و از این منابع به مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی بیشتر کمک کنیم و با این کار فقر مطلق را از بین ببریم.

رییس‌ دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه یکی ازمنابعی که برای کمک به اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شده همین عوارض خروج از کشور است تاکید کرد: اما قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا دیده تصمیم گرفته شده دولت با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است. ما این انعطاف را خواهیم داشت که اگر در تصمیمات دولت، فشاری به قشری از مردم بیاید آن را بازنگری کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به کاهش بودجه‌ یارانه‌ها در لایحه بودجه 97 ، دولت با چه سیاستی به دنبال حذف یارانه بگیران است؟ گفت: مجلس سال گذشته هم در بودجه، دولت را مکلف کرده است که یارانه را فقط به نیازمندان بدهد بنابراین این اقدام را مجلس از ما می‌خواهد، دیگران هم این انتظار را از ما دارند.

واعظی با بیان اینکه وقتی یارانه را به افرادی که نیاز ندارند می‌پردازید به معنای آن است که باید از سهم کسانی که نیازمندند کم کنید تصریح کرد: ما می‌خواهیم نیازمندان واقعی را شناسایی کنیم و به آنها بیشتر بپردازیم. در سال گذشته به دریافتی برخی از مستمری بگیران را سه برابر افزایش دادیم. در حال حاضر کسانی هستند که یارانه می‌گیرند، ولی یارانه در زندگی آنها تاثیری ندارد در صورتی که اگر همین یارانه را در طرح تحول سلامت کمک کنیم بخشی از نیازهای مردم را تامین می‌کنیم. طرح تحول سلامت به این دلیل اجرا شد که فکر می‌کردیم بسیاری از مردم داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف می‌دهند و طرح سلامت راه اندازی می‌شود تا اگر کسی نیازمند به عمل جراحی باشد دیگر دغدغه‌ تامین هزینه‌های آن را نداشته باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهور تاکید کرد: بر این اساس الان به دنبال این هستیم که بودجه را ساماندهی کنیم تا به نیازمندان بیشتر بپردازیم و توجه بیشتری به طرح تحول سلامت کنیم. اشتغال ایجاد کرده و فقر مطلق را از بین ببریم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران و دیدار وی با رییس جمهور موضوع نازنین زاغری بررسی شد اظهار کرد:‌ به هر حال طبیعی است وقتی سفری دراین رده چه از طرف ایران به کشور مقابل چه از کشورهای مقابل به ایران انجام شود، مسایل متنوعی از سوی میهمان مورد بحث قرار می‌گیرد.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه ای هم از بررسی این موضوع بدست آمد گفت: رسیدگی نهایی به این موضوع از اختیارات دستگاه قضایی است.

رییس دفتر رییس‌جمهور درباره تکمیل طرح‌های نیمه تمام در کشور از جمله طرح‌های نیمه تمام مجموعه ورزشی آزادی در تهران خاطرنشان کرد: ما سیاستی را در پیش گرفته‌ایم که دولت اگر بودجه تملک دارایی دارد ، در بخش‌هایی که برای مردم سود آور نیست سرمایه گذاری کند و سایر پروژه ها را به مردم واگذار کند. ممکن است نظر برنامه ریزان در سازمان برنامه و بودجه بر این بوده است که مشوق‌هایی را ایجاد کنیم تا سالن‌های ورزشی را مردم تکمیل کنند. مساله ورزش دراین دولت همواره مورد توجه بوده است و کم و کسری‌ها را می‌توان جبران کرد.

وی ادامه داد: در سراسر کشور بررسی کردیم که اگر دولت همه سرمایه گذاری خود را در بخش

عمرانی انجام دهد، 20 سال طول می‌کشد که طرح‌های کلنگ خورده تکمیل شود. در تلاشیم که تمام پروژه‌های نیمه تمام را با یک مکانیزمی به مردم واگذار می‌کنیم و حتی سرمایه گذاری خود را رقم خیلی پایینی می‌گذاریم تا مشوقی برای مردم باشد تا این طرح‌ها تکمییل شود.

واعظی افزود: مسلما بودجه کافی برای تکمیل همه آن طرح‌هایی که بعضا مطالعه شده هم نبوده و در یک سفر استانی به جای آنکه ده یا 15 پروژه تصویب شود 100 پروچه تصویب شده است را نداریم . در مورد پروژه‌های نیمه تمام استادیوم آزادی هم باید وزارت ورزش مکانیزمی داشته باشد تا آن‌ها را تکمیل شود.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره عدم توجه دولت به همه مسایل زیست محیطی گفت: این گونه نیست که دولت به تمام مسایل زیست‌محیطی توجه‌ای ندارد. شاید در گذشته در مورد محیط زیست مثلا بیشتر به مساله حفظ گونه های حیوانی نادر توجه می‌شد اکنون ضمن توجه به این حوزه تاکید بیشتری می‌شود بر بخش‌هایی از مسایل زیست‌محیطی که مغفول مانده است. الان به مساله آب توجه بیشتری می‌شود زیرا آب با موضوع محیط زیست ارتباط تنگاتنگ دارد. اگر مشکل آب را در استان‌ها حل شود، بسیاری از مسائل دیگر هم حل می‌شود. الان توجه بیشتری می‌شود به بخش‌هایی از محیط زیست که انسان‌ها مخاطب آن هستند. ما اگر انسانها را حفظ کنیم ، انسانها هم حیوانات را حفظ می‌کنند.

نظرات بینندگان