arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

پیشنهاد تیلرسون برای مذاکره بدون پیش‌شرط با کره‌شمالی/ ژاپن مخالفت کرد

وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد مذاکرات مستقیم بدون پیش‌شرط با کره‌شمالی را مطرح کرد. در واقع او از اصلی‌ترین درخواست آمریکا مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ باید برای شروع گفت‌وگوها از برنامه اتمی خود دست بکشد، عقب‌نشینی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد مذاکرات مستقیم بدون پیش‌شرط با کره‌شمالی را مطرح کرد. در واقع او از اصلی‌ترین درخواست آمریکا مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ باید برای شروع گفت‌وگوها از برنامه اتمی خود دست بکشد، عقب‌نشینی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رویکرد دیپلماتیک جدید رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا دو هفته پس از آن مطرح می‌شود که کره‌شمالی با موفقیت یک موشک بالستیک پیشرفته قاره‌پیما آزمایش کرد که به گفته این کشور منزوی، کل خاک آمریکا را در تیررس تسلیحات هسته‌ای قرار داد.

تیلرسون سه‌شنبه در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت: "اجازه بدهید دیداری برگزار شود." کاخ سفید بعدا بیانیه‌ای مبهم صادر کرد و مشخص نکرد که آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تاییدیه داده است یا خیر. ترامپ پیشتر رویکرد تیلرسون را که به دنبال مذاکره با کره‌شمالی بود، اتلاف وقت دانسته بود.

کاخ سفید گفته، دیدگاه رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به کره‌شمالی تغییری نکرده است. رفتار کره‌شمالی به گونه‌ای ایجاد ناامنی می‌کند. اقدامات کره‌شمالی برای هیچ‌کس خوب نیست و قطعا برای کره‌شمالی هم خوب نیست.

پیش از سخنان تیلرسون، رسانه دولتی کره‌شمالی امروز گزارش داد، کیم جونگ اون در مراسمی برای تجلیل از مقام‌ها و دانشمندانی که در امور توسعه و ساخت برنامه موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید پیونگ‌یانگ دخیل بودند، متعهد شد تا تسلیحات هسته‌ای بیشتری تولید کند. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی سه‌شنبه گفت، دانشمندان و نیروهایش به ساخت تسلیحات و تجهیزات بیشتر با هدف تقویت نیروی هسته‌ای کمی و کیفی ادامه خواهند داد.

در همین حال تیلرسون با تکرار موضع دیرینه آمریکا مبنی بر اینکه نمی‌توان کره‌شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای را تحمل کرد، گفت: ایالات متحده "آماده است تا هر زمانی که آنها آماده بودند، مذاکره کند" اما آنها باید یک "دوره توقف" داشته باشند و آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی انجام ندهند.

جفری فلتمن، رئیس امور سیاسی سازمان ملل متحد که اخیرا به پیونگ‌یانگ سفر کرده است، گفت: مقام‌های ارشد کره‌شمالی هیچ‌گونه تعهدی به انجام مذاکرات ندادند اما معتقد است که او باب مذاکرات را نبسته است.

فلتمن سه‌شنبه پس از جلسه شورای امنیت به خبرنگاران گفت: زمان نشان خواهد داد که تاثیر این گفت‌وگوها چه خواهد بود اما گمان می‌کنم که ما باب مذاکرات را نبسته‌ایم و شدیدا مایلم که مسیر برای یک راه‌حل مذاکره‌شده اکنون هموارتر شود.

تیلرسون همچنین فاش کرد، ایالات متحده آمریکا مذاکراتی با چین درباره چگونگی مقابله با تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی در صورت سقوط دولت پیونگ‌یانگ داشته است. با این حال، او به وضوح گفت که ایالات متحده خواهان حل بن‌بست کره‌شمالی از طریق دیپلماسی صلح‌آمیز است.

در همین حال یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه ژاپن امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات تیلرسون گفت،‌ کشورش از استراتژی افزایش فشار از طریق تحریم‌ها علیه کره‌شمالی حمایت می‌کند.

به گفته او، توکیو و واشنگتن "۱۰۰ درصد" درباره این موضع توافق دارند.

یک دیپلمات سابق ژاپن هم گفت، در حالی که یک راه‌حل دیپلماتیک تنها راه‌حل قابل قبول است اما اکنون زمان مذاکره نیست.

او که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: ما باید اثرات تحریم‌ها را در زندگی کره‌شمالی ببینیم. شنیدم که تحریم‌ها اثری جدی در زندگی روزمره داشته‌اند. اجازه دهید منتظر بمانیم و ببینیم. اگر قرار است به مذاکره اشاره کنیم، می‌بازیم.

نظرات بینندگان