arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

سردار حق‌طلب: تمرکز ما بر روی آشنا کردن «روس‌ها» با فرهنگ دفاع مقدس است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سردار احمد حق طلب از برنامه های سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در آشنا کردن روس زبانان با فرهنگ دفاع مقدس می‌گوید.

به گزارش «تسنیم», سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج یکی از سازمان هایی است که مسئولیت حفظ و نشر ارزش‌های دوران هشت سال رزمندگان دفاع مقدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفان را بر عهده دارد. سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد حق طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج, چندی پیش با حضور در باشگاه خبرنگاران پویا و بازدید از این مجموعه خبری به گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی این مجموعه نشست. مشروح مصاحبه تفصیلی با سردار حق طلب را در ادامه می‌خوانید:

در مورد تفاوت این نسل با نسل دفاع مقدس نیاز به ارائۀ ترجمۀ جدیدی از دفاع مقدس و گفتمان مقاومت وجود دارد,به نظر شما گفتمان مقاومت باید چه ویژگی­‌هایی داشته باشد که بتواند جوان‌­ها را به این سمت مجذوب خود کند؟

سردار حق طلب: من خودم به این قائل هستم که نگاهِ نسل جدید ما به انقلاب و دفاع مقدس عمیق­‌تر و با بصیرت بیشتر است، نسل قدیم­ی تر مانند ما شاید احساساتی­‌تر برخورد کردیم، یعنی شاید به لحاظ عدد و کمیت اینگونه تصور شود که در سال‌­های اول انقلاب و سال‌­های جنگ, علاقمندان و افرادی که حاضر بودند پای این انقلاب بایستند، بجنگند و  دفاع کنند به لحاظ کمیت بیشتر بودند و الان کمتر شدند، این قابل بررسی است، اولاً من چنین اعتقادی ندارم حتی از لحاظ کمیت، اما از نظر کیفیت می­‌توانم ثابت کنم، روزهایی که نسل ما رفتند و در دفاع مقدس شرکت کردند، اکثراً مجرد بودند و اکثراً از جنگ و تبعات آن بی‌­اطلاع بودند، یعنی اگر شما با یک جوانی که دارد می‌­رود جبهه, مصاحبه می‌کردید آنچه که از جبهه و جنگ می‌­دانست حداکثر اطلاعاتی بود که صدا و سیما منعکس می‌­کرد و رزمندگان را تشویق و ترغیب می ­کرد و بعد هم صحنه‌­هایی از پیروزی رزمندگان، به جز روزهای اولیۀ جنگ که به واسطۀ غافلگیری, دشمن بخش‌هایی از کشور ما را اشغال کرده بود، بعد از عزل بنی‌­صدر با اولین عملیات، عملیات فرمانده کل قوا تهاجم جمهوری اسلامی علیه رژیم بعث عراق شروع شد و از عملیات فرمانده کل قوا به بعد یعنی ثامن‌­الائمه که در 5 مهر ماه، شکست حصر آبادان, طریق‌­القدس در بُستان، فتح­‌المبین در شوش و بیت‌­المقدس همه پیروزی است.

 پیروزی‌­های سریع در فاصلۀ زمانی خیلی کم! یعنی هر کدام از عملیات‌­ها یک سال حداقل وقت می‌­خواهد ولی شما می‌­بینید این عملیات‌­ها 5 مهر سال 60 ـ ما بزرگترین عملیات را ثامن‌­الائمه فرض کنیم ـ تا سوم خرداد 61، 9 ماه زمان برای 4 عملیات که هر کدام شکست حصر آبادان، طریق‌­القدس در بُستان، فتح­‌المبین و از آن طرف تا دشت آزادگان و منطقه شوش و دزفول همه آزاد می‌­شود, این تبلیغِ پیروزی‌­ها بود. تصاویری که پخش می­‌شود، آن شادمانی‌­ها، آن انرژی‌­ای که به مردم داده می‌­شود، طبیعی است که روی احساسات نسل جوان تاثیر می‌­گذارد و آنها را به سمت دفاع مقدس می‌کشاند. آن روز اگر ما به جبهه می رفتیم به غیر از انگیزه‌­های دینی و عقیدتی که داشتیم، حتماً یک انگیزه­‌های دیگری هم برای بعضی از مردم ما بود و آن هم سرزمین و خاک­مان مورد تجاوز قرار گرفته است ولی امروز جوان ما سرزمین و خاکش مورد تجاوز قرار نگرفته است، هزاران کیلومتر دورتر در سوریه و لبنان می‌­خواهد بجنگد و انگیزه­‌های ملی­‌گرایانه در او نیست، خاک، وطن و شهر و ناموس ما به طور مستقیم نیست، از آن طرف تبلیغاتی هم نیست که تاثیر بگذارد.

 امروز تصویرِ یک رزمنده‌­ای که به دست نیروهای دشمن می‌­افتد که به فجیع‌­ترین شکل مورد شکنجه قرار می­‌گیرد و به شهادت می­‌رسد, وقتی در فضای مجازی پخش می‌­شود و هر کسی این را ببیند می‌­گوید اگر من بروم شاید این بلا سر من بیاید, اما زمان جنگ این اخبار و اطلاعات و حوادث نبود. اگر یک جایی با یک رزمنده‌­ای در اسارت برخوردی می‌­شد اینها سالها بعد منعکس می­‌شد, آن هم نه در قالب تصویر، در قالب نقل‌­قول که ما که اسیر بودیم, ما را شکنجه کردند و به مراتب کمتر و ضعیف‌­تر از کاری که امروز داعشی­‌ها با رزمندگان انجام می‌­دهند.

به نظر من نسل جدید بصیرتش بسیار بیشتر از نسل قدیم است که در چنین میدان مبارزه‌­ای که بسیار سخت و وحشتناک و دور از وطن است، حضور می‌یابد. علی‌رغم اینکه اکثر مدافعان حرم متاهل هستند و زن جوان و بچه کوچک دارند اینها یک وابستگی­‌هایی ایجاد می­‌کند، در مقابل این وابستگی‌­ها اگر انسان بتواند از این تعلقات دل بکند حتماً باید یک ایمان بسیار قوی‌ و بصیرت بالایی داشته باشد که تشخیص بدهد امروز ضرورت دارد در هزاران کیلومتر دورتر برود بجنگد، اگر آنجا نجنگد به قول فرمایش مقام معظم رهبری باید در کرمانشاه و همدان بجنگد.احساس من این است همانطور که حضرت آقا گفتند اگر ما ریزش­‌هایی هم داشتیم به مراتب بیشتر رویش­‌هایی در انقلاب داشتیم و این رویش‌­ها به لحاظ کیفی بسیار ارزیابی بالایی می­ شود. حتماً یک چیرگی بر کمیت هم دارد، هر چند به نظرم بحث کمیت هم قابل بررسی است، به نظر کیفی مطمئن هستم نسل امروز نسلی است که با اطلاعات بیشتر با ایمان قوی در بصیرت بیشتر راه امام و نظام را دنبال می‌­کند.

در دیدار اخیر دست اندرکاران راهیان نور با مقام معظم رهبری در اسفند ماه سال گذشته، ایشان در آن دیدار, راهیان نور را یک فناوری برای استخراج فرهنگ دفاع مقدس معرفی کردند و فرمودند نباید هر روز ما مانند روز قبل باشد. در این زمینه و  تحول در انتقال فرهنگ دفاع مقدس برای آشنایی جامعه خصوصاً نسل جوان را با این فرهنگ چه اقداماتی را انجام دادید؟

سردار حق طلب: اینکه جای تعجب است و جای افتخار، ببینید مثلاً حقیر با همکارانمان در مجموعه، یکی از هزاران هزار موضوعات نظام جمهوری اسلامی را داریم دنبال می‌­کنیم مثلاً موضوع حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، یک بخشی از این موضوع راهیان نور است، راهیان نور یک بخشی از کار است مثلا در روایت­گری یا زیارتگاه­‌ها با راهیان نور ارتباط پیدا می‌­کند. ما همه شبانه‌­روز داریم در این زمینه فکر و کار می‌­کنیم و خدمت حضرت آقا می‌­رسیم آقا یک اصطلاح و یک نکته‌­ای را می‌­گویند که واقعاً به ذهن ما نرسیده است. من نمی­دانم ایشان با این همه موضوعات مختلف در سطح کشور، منطقه، جهان و با این وسعتِ کار و موضوعات و درگیری‌­های ذهنی و مشکلاتی که برای نظام و انقلاب وجود دارد، خداوند چه عنایتی به حضرت آقا داشته که برای هر گروهی که خدمت ایشان می‌­روند، یک نکتۀ ناب و خاص می­‌گوید که آن گروه تخصصی هم می­‌مانند که این اصطلاحی که حضرت آقا به کار بردند به عنوان «فناوری» استفاده کردند واقعاً یک حرف نویی بود که یک شوکی به مجموعه وارد کرد.

با فرمایش قبلی ایشان که در رابطه با هیات‌­های اندیشه­‌ورز ایشان صحبت کرده بودند، ما چه کردیم؟ ما اولین کاری که کردیم هیات­‌های اندیشه‌­ورز را تشکیل دادیم، چندی پیش در کرمانشاه جمعی از کارشناسان آموزش و پرورش و جمعی از مسئولین حفظ آثار مناطق استانی ما، راویان و متخصصین راویان نور را دعوت کردیم تا به نکتۀ حضرت آقا بپردازیم که چه باید بکنیم؟ مثلاً یکی از دستاوردهای ما این بود که ما داریم روایت­گری می­‌کنیم، راویان ما روایت جنگ را می­‌گویند، چرا نباید روایت­گری ما تخصصی باشد؟ یعنی راوی برای دانش‌­آموز سبک و سیاق مورد نیاز دانش­‌آموز روایت­گری کند, برای دانشجو اگر این فناوری است، این فناوری به جای خودش استفاده شود، این کار الان شروع شده است و در موضوعات مختلف، هیا­ت­‌های اندیشه­‌ورز تشکیل شده و ان‌شاءالله روی فرمایش حضرت آقا داریم کار می‌­کنیم و امیدواریم نتایج آن هم به زودی دیده شود.

سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس برای نسل جوان چه برنامه­ و اهدافی دارید؟

سردار حق طلب: من فکر می‌­کنم تا اینجا نسبتاً خوب عمل شده است ولی با آنچه که هدف است و آمال آرزوی ماست و آن هدف­گذاری که مقام معظم رهبری کردند, حتماً فاصله داریم. کارهایی که انجام شده در حوزه‌­هایی مانند نشر و ادبیات و کتاب که بهترین وسیلۀ انتقال فرهنگ است کار زیادی شده است. کتاب­‌های دفاع مقدس یک زمانی در جمهوری اسلامی نیاز به یک پشتیبانی یک سازمان و یک ارگانی داشت، یعنی نویسنده باید پولی می­‌گرفت تا بنویسد, ناشر یک پولی می­‌گرفت تا کتاب را منتشر کند و به قول امروزی­ ها با یارانه یا به عنوان هدیه می‌­رفت در سمینارها و همایش‌­ها و  برای پرسنل سپاه و بسیج و ارتش توزیع می‌شد, آخر هم خوانده نمی­‌شد. 

معمولاً اینطوری است کتابی که به من هدیه می­‌دهند, نمی­خوانم. ولی امروز چه تالیف، چه نشر کتاب دفاع مقدس توجیح اقتصادی دارد، اولاً از لحاظ محتوایی کتاب­‌ها خیلی رشد کرده است, طوری که هر انسان و هر اهل مطالعه‌­ای علاقمند است روی این ژانر کار کرده و آن را مطالعه کند.رمان­‌های دفاع مقدس بسیار خواندنی است، کتاب­ هایی که شما دست می‌­گیرید و می­‌خوانید امکان ندارد تمام نشده زمین بگذارید, در صورتی که من ده‌­ها کتاب را در موضوعات دیگر تورقی کردم و چند روزی خود را ملزم کردم آن را بخوانم بعد که به نیمه‌­ها نرسیده گفتم وقتم را تلف می‌­کنم گذاشتم کنار، ولی کتاب­‌های دفاع مقدس، کتاب­‌هایی که با سبک رمان هم نوشته شده است مثل «دا»، «من زنده‌­ا‌م»، «عروسی خوبان»،  «یاور صادق»، «عباس دست طلا» و غیره شما وقتی این‌ها را در دست می­‌گیرید تا آخر می­‌خوانید. این نشان می‌دهد کهکتاب های دفاع مقدسی از نظر کیفی پیشرفت کرده است.

خود این عاملی شده است برای ترویج کتاب و ترویج فرهنگ دفاع مقدس هم با اقداماتی که انجام شده است, مانند نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که نویسندگان و ناشران ما لحظه­‌شماری می­‌کنند این نمایشگاه برگزار شود و کتاب­­‌هایش را عرضه کرده و به فروش برسانند یا آن هزار نمایشگاه در هزار نقطه کشور و یا نمایشگاه­‌های کتاب دفاع مقدس که در راهیان نور انجام می‌­شود, این‌ها یک بسترِ بسیار خوبی است برای فروش کتا­ب­‌ها. الان ناشرین علاقمند هستند در این  حوزه کار کنند، مانند سابق نیاز ندارند حتماً کسی به آنها سفارش بدهد، خودشان داوطلبانه می­‌روند دنبال سوژه­‌ها و سوژه­‌ها را کتاب می­‌کنند، نشر می­‌دهند و به چاپ­­‌های دهم، بعضی به چاپ‌­های صد بیست و صد بیستم هم می­‌رسد.

همین کنگره‌­ها و یادوار‌ه‌­ها هم یک وسیله است، عمدتاً مخاطبین ما در کنگر‌ه‌­­ها و یادواره‌­های شهدا جوانان هستند, چون برگزارکنندگان آنها جوانان هستند، بچه‌­های بسیجی، بچه­‌های حزب‌­اللهی و مذهبی در شهرها و روستاها با هزینه­‌های خودشان، یاواره‌­ها را برگزار می­‌کنند. اگر 20 هزار یادواره را یک سازمانی مانند سپاه یا بسیج  پشتیبانی کند, هزینه آن چند صد میلیارد می­‌شود! اصلاً در توان سپاه و بسیج نیست. گاهی اوقات به اصطلاح مسئولین سازمان سپاه و بسیج یک نمکی در آرد آنها می‌­ریزند مثلا 100 هزار تومان،200 هزار تومان می‌­دهند که استارتی برای کار باشد. این یادواره ها توسط مردم اداره و هزینه می­­‌شود و توسط جوان‌­ها اجرا می‌­شود و مخاطبین آن هم عمدتاً جوان هستند و این انتقال فرهنگ دفاع مقدس است. 

در خصوص راهیان نور نیز یکی از قویترین ابزار در این حوزه باشد، زائران راهیان نور در سال 89 , 400 هزار نفر بودند که در سال گذشته به 7 میلیون رسیده است. یک بخشی از این رشد تلاش سازمان‌­ها و نهادهایی مانند مجموعۀ ماست یک بخشی از آن علاقمندی مردم است. دانش‌­آموزی که سال گذشته در قالب راهیان نور دانش‌­آموزی آمده و برگشته سال بعد خانواده­‌اش را آورده! یعنی آنجا آنقدر برایش جذاب بوده که خانواده­اش را بیاورد. واقعاً راهیان نور برای جوانان  جذابیت دارد.

اینها همه ابزارِ انتقالِ فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان است. من یک آماری گرفتم از شهدای مدافعین حرم، تا الان شهیدی از مدافعین حرم نیست که یا مستقیماً به عنوان خادم راهیان نور یا راوی بوده یا دست‌­اندرکار برگزاری اردوها بوده است یا غیرمستقیم به عنوان مخاطبی که شرکت کرده است، یعنی ما شهید مدافع حرمی نداریم که با دفاع مقدس ما آشنا نشده باشد، برای همین است که من با قدرت و قوت می­‌گویم ما یا کسانی که دست­‌اندرکار این کار هستند تا حد زیادی توانستند فرهنگ دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنند.

البته باید اعتراف کنیم حتماً  این همۀ آن چیزی که حضرت آقا از ما خواست نیست، همۀ آن چیزهایی که ما می‌­توانستیم انجام بدهیم هم نیست، درست است ما یک رقم 400 هزار تایی در طول 5 سال می­‌گوییم 7 میلیون شده است، این 7 میلیون برآورد نیست، آدم‌­هایی هستند که در زیارتگاه‌­ها هستند و آمارگیری می‌­کنند، 7 میلیون بازدید از زیارتگاه‌­ها، این رشد, رشدِ خوبی  به لحاظ کمی و کیفی است، بازخورد و نتیجه‌­اش یک چنین جوانانی هستند، شهید بزرگوار شهید حججی، دو سال پیش در نمایشگاه دفاع مقدس ما مسئولیت داشت و کار کرد و هم اهل راهیان  نور بوده و بالاخره ساخته شدن این جوانان در این حوزه است. البته به نظرم سازمان­های دیگر تبلیغاتی، فرهنگی و هنری در کشور باید بیشتر مشارکت کنند مثلاً صدا و سیما خیلی نقش بیشتر و قابل ­توجه‌­تری می‌­تواند داشته باشد که اینها در سال­های بعد با هماهنگی بیشتر یک هم‌­افزایی بیشتر و اثرگذارتر خواهد داشت.

سردار غیب­‌پرور در یکی از سخنرانی هایشان گفتند باید روالی که در برگزاری یادواره شهدا وجود دارد تغییر کرده و  یک تحول جدیدی در شیوۀ برگزاری یادواره شهدا انجام شود. در این زمینه برای تغییر و تحول و استفاده از هنرهای متفاوت برای نمایش رشادت‌­ها و ایثارگری­‌های شهدا چه اقداماتی قرار است انجام شود؟

سردار حق طلب: معمولاً ما عادت کردیم وقتی حضرت آقا یک اید‌‌‌ه­‌ای می‌­­­دهند,  یک همایشی برگزار می‌­کنیم، مثلاً حضرت آقا بحث آتش به اختیار را مطرح می­‌کنند بعد ما همایش برگزار می­‌کنیم و روی صحبت­‌های حضرت آقا کار می­‌کنیم و اینقدر در این همایش می­‌مانیم که سال بعد آقا می­‌بینند از این هم چیزی به دست نیامد, یک تعبیر دیگری به کار می­‌گیرند که ما را  به کار وادارند. ولی الحمدلله اینطوری نبوده و در کنار کارهای بررسی این موضوعات که چگونه میتوانیم یادواره‌­­هایمان را پویاتر و اثر گذارتر بکنیم، کارهای اجرایی هم صورت گرفته است.

قبل از فرمایش سردار غیب­‌پرور در همین سال­های اخیر ارزیابی‌­هایی که ما می‌­کردیم دیدیم جوان امروزی نیاز به تنوع دارد و ما هم باید با تکنولوژی و فضای فرهنگی را خودمان را هماهنگ کنیم، چند طرح دادیم که از دو سال گذشته دارد اجرا می­‌شود، یک بحث آبروی کوچه­‌ها و یکی افتخار محله، یعنی این دو با هم مطرح شد، یادواره‌­های ما را از حسینیه‌­ها و مساجد یا پایگاه بسیج بیرون آورد، قبلاً مکان اجرای این برنامه­‌ها مشخص بود. در مساجد و حسینیه‌­ها یک یادواره در فضای بسته برگزار می­‌کردند، یک سخنران و یک مداح می‌­آمد و احتمالاً یک راوی هم می­‌آمد از دفاع مقدس می­‌گفت و از خانواده شهید تجلیل می­‌شد و از شهامت و شجاعت شهید گفته می­‌شد و گاهی هم یک سرودی خوانده می­‌شد یا فرزند شهید مطلبی می­‌گفت و موضوعات این­‌چنینی مطرح بود و ما این را آوردیم در قالبی که گفتم، ما به آن یک شکل جدیدی دادیم.

امروز از این آمار بیست هزار و سیصد یادواره‌­ای که سال گذشته برگزار شده، بیش از 2500 یادواره آن در قالب آبروی کوچه‌­ها و افتخار محله انجام شده است، یعنی دیگر آن یادواره می‌­رود جلوی در خانه شهید، سبک جدید و خیلی جذاب است و اثرگذاری آن خیلی بیشتر است. آنها می­‌روند محله و کوچه را دعوت می‌­کنند و جلوی در خانه را  با  وسایل دفاع مقدسی تزیین می­‌کنند و از محله دعوت می­کنند دوستان و همسایه‌­های شهید می­­‌آیند و برنامه­‌ای برگزار می­‌شود این برای یک شهید است. در افتخار محله برای شهدای آن محله انجام می‌­شود، سال گذشته یک تعدادی از آن از طریق صدا و سیما پخش شده بود که در تهران اجرا  شده بود, اینها در حال تقویت است و امسال داریم روی آن کار می‌­کنیم، روی محتوای این برنامه­‌ها و کارهای جدید تبلیغاتی آن و یک دستاوردی برای سراسر کشور ارسال کردیم.

ما نمی‌­توانیم یک نسخه برای همه بپیچیم، بافت‌­های فرهنگی، قومیتی، زبان حتی مذاهب، در اهل سنت یک شکلی است، در قومیت‌­های مختلف در کشور ما، عرب، کرد، لر و غیره هستند هر کدام سنت­های خاصی دارند ما محورهای کلی را برای مراکز حفظ آثار در سراسر کشور فرستادیم و عزیزان براساس محورهای کلی خودشان یک استنباط و استنتاجی می‌­کنند، شیوه‌­های جدیدی را به دست می­‌آورند.

حوزه دفاع مقدس گسترش پیدا کرده و به جبهه مقاومت در سوریه و لبنان و عراق رسیده است. در این زمینه سازمان حفظ آثار سپاه برای بیان رشادت­های مدافعان و شهدای مدافع حرم ، چه اقداماتی در حوزۀ مقاومت و معرفی شهدا مقاومت انجام داده‌­اید؟

 سردار حق طلب: در رابطه با بحث مدافعین حرم به دلایلی یا سازمانی یا ساختاری یا دقت در نشر اطلاعات و اخبار آن مطرح بوده است. در این حوزه سعی و تلاش شده نیروی قدس سپاه فعالیت کند، ما فقط در حوزۀ برگزاریِ بزرگداشت­‌ها و یادواره ­های آنها فعالیت می­ کنیم. بحث های کمی­ تخصصی­تر آن را به مقتضای ضرورت‌­هایی که این کار داشته است با سپاه قدس است و بعضی از نمودهایش را شما در جامعه می‌­بینید. مثلاً تبلیغات میدانی یا یادواره‌­هایی که برای شهدای مدافعان حرم برگزار میشود و در قالب یادواره به موضوعات پرداخته می‌­شود ولی ما در مسائل تخصصی وارد نشدیم.

32 انتشارات دفاع مقدسی در کشور تاسیس شده که زیرمجموعه سازمان حفظ آثار سپاه است. نحوه و روند تولید و چاپ کتاب چگونه است و اینکه تا چه اندازه از ظرفیت جوانانی که مستعد نویسندگی هستند استفاده می‌­شود؟

سردار حق طلب: ما در نمایشگاهِ ملی کتاب دفاع مقدس وقتی از ناشرین دفاع مقدس دعوت می‌­کنیم تا حدود 130 ناشر و 135 ناشر هم شرکت کردند، یعنی ما می ­توانیم اینطوری استنتاج کنیم که حداقل 130، 135ناشر در حوزۀ کتاب دفاع مقدس کار می­کنند، حالا بعضی از آنها ناشر اختصاصی کتاب دفاع مقدس هستند بعضی نه در کنار کتاب دفاع مقدس کتاب­های دیگری هم چاپ می­­‌کنند، ولی آخرین آمار ما از ناشرینی که در نمایشگاه دفاع مقدس شرکت می­‌کنند بالای 130 ناشر هستند.

ما 32 سپاه استانی داریم، در این 32 سپاه استانی در اصل 32 مرکز حفظ آثار هم داریم، ما سالی که آمدیم اینجا مسئولیت گرفتیم گفتیم باید تمام مراکز حفظ آثار ما یک نشر تخصصی  دفاع مقدس راه‌­اندازی کنند، این است که 32 سپاه استانی ما رفتند به سمت اینکه هر کدام از آنها یک انتشارات دفاع مقدسی راه‌­اندازی کنند، در جهت تقویت و رشد کتاب دفاع مقدس در حوزۀ کتاب. تا الان شاید 25 استان به صورت قطعی انتشارات­شان را راه­‌اندازی کردند و بقیه هم درصدد راه‌­اندازی این انتشارات هستند. قرار است 32 انتشارات وابسته به مراکز حفظ آثار انجام شود تا الان 25 تا از آنها قطعی است یعنی 25 ناشر ما کتاب چاپ کردند و منتشر شده است و 7 استان دیگر تا پایان امسال انتشارات آنها راهاندازی می­‌شود.

ما در فضای بین‌­الملل، فعالیت در این حوزه را با نمایشگاه فرانکفورت آلمان شروع کردیم. در سال­‌های گذشته در فرانکفورت غرفه داشتند ولی معمولاً   آنچه از طرف وزارت ارشاد هماهنگ می­شود یک غرفۀ بزرگی است که ناشرین در آن شرکت می­کنند. هر ساله هم گروهک­های ضد انقلاب مانند منافقین می­آیند در نمایشگاه آنجا یک فعالیتی را شروع می­کنند، توهین می­کنند، شلوغ می­کنند تظاهرات می­کنند، هر چند تعدادشان کم است ولی مزاحمتی ایجاد می­کنند، ما در این فضا تصمیم گرفتیم غرفۀ دفاع مقدس ایجاد کنیم گفتیم به کوری چشم ضدانقلاب­ها و منافقین نه تنها فقط در حوزۀ انقلاب اسلامی در حوزۀ دفاع مقدس کار می­کنیم.

4 سال پیش اولین حضورمان در فرانکفورت را انجام دادیم، الحمدلله ابتدا با یک تابلویی دفاع مقدس و سال بعد غرفۀ دفاع مقدس، سال گذشته در نمایشگاه بین­ المللی مسکو شرکت کردیم، امسال در نمایشگاه بین ­المللی چین شرکت کردیم. مقدمۀ حضور فعال ما در نمایشگاه ­ها باید ترجمه باشد، هم خود سازمان ما 5، 6 کتاب ترجمه عربی و انگلیسی کار کرده است مجموعه ­های دیگری هم شرکت کردند.

کار ترجمه کار سختی است، کسانی که در این زمینه کار می­‌کنند، تجربیات ناموفق هم داشتند مثلاً ما کتاب عربی چاپ کردیم. یک ایرانی که زبان عربی بلد است، کتاب را ترجمه کرده است و وقتی عرب‌­ها می­‌خوانند خیلی مورد قبول آنها نیست کتاب ترجمه باید طوری ترجمه شود که زبان اصلی مترجم آن باشد باید کسانی که فارسی بلد است کتاب را ترجمه کند، یک انگلیسی­‌زبان که فارسی بلد است باید ترجمه کند.

ما از سال گذشته شروع کردیم با جامع­ه المصطفی این کار را شروع کردیم ولی نتیجۀ آن زمان­‌بر است، ان‌شاءالله اوج آن شاید در سال­های بعد مشخص شود، امسال ما باز در برنامه­‌هایمان ترجمه 5 کتاب داشتیم که دوستان شروع کردند، ضمن اینکه تمام کارشناسان این حوزه می‌­گویند به غیر از بحث ترجمه نشر کتاب ترجمه‌­شده هم باید توسط انتشارات خارجی انجام شود. متاسفانه با شرایطی که علیه جمهوری اسلامی وجود دارد کتابی که در جمهوری اسلامی چاپ می‌شود حتی ورود آن به بعضی از کشورهای عربی ممنوع است، اگر چاپ ایران باشد اجازۀ ورود به کشورشان را نمی‌­دهند.

حالا همان کتاب در آن کشور چاپ شود مثلاً در بیروت چاپ شد، یا در انگلستان یا فرانسه چاپ شود، ما به زحمت این تجربه را به دست آوردیم و از سال گذشته دوستان ما در نمایشگاه کتاب صربستان، ناشرین صرب را پیدا کردند و آنها ابراز علاقه کردند، نمونه کتاب‌­های ما را دیدند و پسندیدند و گفتند ما حاضریم مشارکت کنیم.

ما الان در حوزۀ نمایشگاه بین‌­­المللی دنبال ناشرین خارجی ای هستیم که بیشتر کتاب­‌های دفاع مقدسی که جنبۀ رمان دارد و در کشور آنها مخاطب هم دارد را در کشور خود منتشر کنند. جامعۀ هد­فمان­ هم عمدتاً روسیه و کشورهای روس‌زبانی است که در آسیای میانه و قفقاز زیاد داریم، ضمن اینکه هم فرهنگ ­و تاریخشان تا حدی با ما همخوانی دارد.

امسال یک نمایشگاهی هم در هندوستان برگزار می‌­شود که بنا داریم در آن شرکت فعالی داشته باشیم. برای نمایشگاه بین­‌المللی کتاب هندوستان هم حساب جداگانه­‌ای باز کردیم. فکر می­‌کنیم به خاطر فارسی‌­زبان­هایی که در هندوستان هستند و نزدیکی فرهنگی ما با آنها فضای خوبی را درآسیای میانه یا شبه­‌جزیره هند و کشورهایی مانند پاکستان, هند و بنگلادش و کشورهایی که سبقۀ فرهنگی هم با ما دارند.

ما برای این کار باید بازاریابی کنیم، مثلاً از روسیه که دوستان برای من تعریف می‌­کردند، می­‌گفتند آشنایی زبان روس­ها حتی به انگلیسی هم ضعیف است چه برسد به فارسی، می­‌گفتند کتاب­‌هایی که ما عرضه کرده بودیم، یا جذب کتابهایی می­‌شدند که جلدش زیبا است که ما در این زمینه هم کتاب هایی را منتشر کردیم که  اینها خیلی مخاطب دارد. در این مسیروابستگان فرهنگی ما خیلی می­‌توانند کمک کنند.

در حوزه نویسندگان نیز یکی از اهداف ما جذب نویسندگان خاکستری است. یعنی نویسندگانی که قلم­های خوبی دارند و در حوزه‌­های دیگر کتاب نوشتند و کتاب­‌های آنها هم خیلی پرفروش است و مورد توجه است. برای آنها برنامه‌­های راهیان نوری گذاشتیم و آنها را به مناطق عملیاتی دفاع مقدس بردیم و به آنها رشادت های شهدا را نشان دادیم تا بتوانند در این زمینه هم قلم بزنند که در این حوزه موفق بودیم. در تربیت نویسنده هم ما اردوهایی در استان ها  برگزار می‌­شود که از تهران چندین نویسنده مطرح به علاقمندان آموزش می‌دهند و از بین آنها افراد توانمندی پیدا می‌­شوند و آنها در این حوزه کتاب های خوبی را می‌نویسند.

نظرات بینندگان