arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

لاریجانی: منطقه در یک غلیان است و وضعیت عادی نداریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی لاریجانی گفت: باید به همه جریان‌های فکری احترام گذاشت، تردید نیست که روحانیت جریان ریشه دار اصیل اسلامی است که اگر می‌خواهیم انقلاب پایدار بماند باید جریان روحانیت را تقویت کنیم زیرا این مناسکی که اکنون انجام می‌دهیم از مراجع و علما به ما رسیده است.

علی لاریجانی امروز در مراسم بزرگداشت نودوششمین سالگرد میرزا کوچک خان جنگلی که در رشت برگزار شد، اظهار کرد: میرزا شخصیت بسیار جذاب در تاریخ معاصر است، قبول کنیم که همه ابعاد تاریخ جنگل روشن نشده و احتیاج به روشنگری دارد.

اهم صحبت های او به نقل از خبرگزاری ها از این قرار است:

* میرزا کوچک خان جنگلی شخصیت خود ساخته‌ای داشت و باتوجه به توانمندی میرزا در سطح ملی، روی وی حساب می‌کردند، بطوریکه در برهه‌ای مرحوم مدرس به وی پیام داد تا برای کمک به تهران برود.

* میرزا کوچک خان جنگلی، آیت الله مدرس و آیت الله خیابانی از علمای برجسته و موثر تاریخ ایران هستند و بسیاری از شخصیت‌های ممتاز تاریخ میرزا را فردی متدین و مجاهد معرفی کرده‌اند، وی همواره مبلغ آزادی بود و در راه آزادی می‌جنگید. حتی افسران انگلیس در کتاب خاطرات خود از میرزا به عنوان یک ایده‌آلیست نام برده‌اند.

*میرزا از جمله وطن پرستانی بود که امثال وی کمیاب بودند، ۸ هزار شهید و ۲۲ هزار جانباز و ایثارگر گیلان از شاگردان مکتب میرزا هستند. دو هزار سال پیش سقراط گفته «ایرانیان اولین ملتی هستند که در زمینه نیازهای خود به خودکفایی رسیدند» و این از لحاظ علم و فناوری هم صدق می‌کند؛ ایرانیان بیشترین خدمت را به عالم اسلام کردند.

*طی ۱۰۰ سال اخیر انقلاب‌های مختلفی بودند که علمای برجسته آن را هدایت کردند که یکی از برجستگی‌های نهضت جنگل، مولفه اسلامی بودن آن است. گرچه نهضت جنگل با شهادت میرزا پایان یافت اما جریانی را بوجود آورد که ما در مقابل بیگانگان کوتاه نیایم.

* امروز غربی‌ها باید زندگی میرزا را بفهمند و بدانند تفکر میرزا گسترده شده و اگر توطئه شومی داشته باشند، مسلمانان پای عقیده‌شان می‌ایستند و کوتاه نمی‌آیند.

*منطقه در یک غلیان است و وضعیت عادی نداریم، زیرا یک مشکل حل می‌شود و مجدد مشکل و تفکر دیگری شکل می‌گیرد. اگر می‌خواهیم سرافرازی ایران پایدار بماند باید در درون کشور وحدت ایجاد کنیم، وجود اختلاف نظر طبیعی است اما باید از مجرای اصلی سوق دهیم.

* باید به همه جریان‌های فکری احترام گذاشت، تردید نیست که روحانیت جریان ریشه دار اصیل اسلامی است که اگر می‌خواهیم انقلاب پایدار بماند باید جریان روحانیت را تقویت کنیم زیرا این مناسکی که اکنون انجام می‌دهیم از مراجع و علما به ما رسیده است.

از مشکلات اساسی در کشور حجیم بودن دولت است

علی لاریجانی همچنین امشب در نشست خبری در رشت اظهار داشت: برای توسعه طرح‌های اقتصاد روستایی در کشور مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است که سهم گیلان در این بخش 450 میلیارد تومان است.

اهم اظهارات وی را بخوانید؛

*رسانه‌ها نباید با خلافی که در بخشی انجام می‌شود دست به ایجاد جو نا امیدی در کشور بزنند زیرا این فضا نه تنها مردم را بی‌اعتماد می‌کند بلکه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان که فرزندان این کشور هستند را نیز دور می‌کند.

*از مشکلات اساسی در کشور حجیم بودن دولت است. حجیم بودن دولت موجب می‌شود سهم بسیار زیادی از منابع و درآمدهای آن صرف هزینه‌های جاری کشور شود در حالی‌که اگر اینگونه نبود این سهم از بودجه و درآمدها به‌خوبی می‌توانست در صنعت و در دیگر بخش‌ها برای توسعه کشور هزینه شود.

* با تدابیر مقام معظم رهبری، ایران جایگاه بسیار ویژه‌ای در معاملات جهانی پیدا کرده است که همه اینها مدیون خون شهیدان بوده به‌طوری که ایران هم اکنون از قدرت‌های تاثیرگذار در منطقه و جهان به‌شمار می‌رود.

نظرات بینندگان