arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: جوجه آلودگی هوا را آخر پاییز می‌شمارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با انتقاد از توجه مقطعی مسئولان، رسانه‌ها و مردم به موضوع آلودگی هوا اظهارکرد: آلودگی هوا موضوعی نیست که به شکل مقطعی به آن پرداخته شود و در ایام پاک سال همه چیز رها شود. انگار جوجه آلودگی هوا را آخر پاییز می‌شمارند و در همین دوره است که یادمان می افتد پدیده ای به نام آلودگی هوا وجود دارد.

به گزارش سرویس شهری «انتخاب»، وحید حسینی با بیان اینکه اگر فشاری که امروز رسانه‌ها و مردم در قالب مطالبه‌گری می‌آورند در تمام طول سال ادامه پیدا کند می توان به تغییر شرایط امیدوار بود،اظهارکرد: واقعیت این است که برنامه‌ها و مصوبات بسیاری در مورد کاهش آلودگی هوا داریم که هیچ کدام از آن‌ها به درستی اجرا نمی‌شود. مصوبه سال ۹۳ و تیرماه ۱۳۹۵ هر دو مصوبات بسیار خوبی هستند و حتی در مصوبه سال ۹۵ مسئولیت تمامی سازمان‌ها مشخص و اعلام شده است.

حسینی ادامه داد: اگر نگاهی به نحوه اجرای این دو مصوبه توسط نهادهای دولتی و سازمان‌ها داشته باشید به شدت ناامید می‌شوید. متاسفانه در هر بخش به شدت مشکلات اجرایی وجود دارد و اقدامات لازم یا اجرا نشده یا در حد یک نامه و گزارش انجام شده است. آن بخش هم که اجرا می شود به شدت کند پیش می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده است که نهادهای بازرسی و نظارتی به نحوه اجرای مصوبات دولت ورود کنند، گفت: در شهرداری تهران هم برنامه کاهش آلودگی هوا تدوین شده که بحث توسعه مترو و حمل و نقل عمومی پاک سرلوحه این برنامه‌ها است. به طور حتم بودجه‌ای که شهرداری تهران از دوره قبل تاکنون در زمینه مترو صرف می‌کند عملاً بودجه‌ای است که در بحث کاهش آلودگی هوای تهران می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به پروژه‌های حاشیه‌ای شهرداری تهران در راستای کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: در سال‌های گذشته بحث نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های شرکت واحد و کامیون‌های زباله در کنار طرح کاهش ( LEZ) مطرح شد که در عمل گاهی مدیران همراه نبودند و گاهی بودجه وجود نداشت.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: جوجه آلودگی هوا را آخر پاییز می‌شمارند

افزایش تعرفه خودروهای وارداتی، افزایش جولان خودروهای بی‌کیفیت داخلی

حسینی با بیان اینکه صنعت خودروسازی یکی از مقصران اصلی بحث آلودگی هوا است،گفت: در کشور صنعت خودروسازی داریم که همه از آن شاکی هستند و خودروهای بی کیفیت را وارد خیابان‌ها می کنند. جالب این است که اخیراً تعرفه‌های واردات خودرو را بالا برده‌اند تا خودروهای ساخت داخل بیشتر وارد خیابان‌ها شوند. خودروهایی که بخش زیادی از آن‌ها مونتاژ خودروهای بی کیفیت چینی است و عده‌ای از تولید آن سود می‌برند و سهم مردم هم آلودگی هوا است.

وی با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۸ برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کنند،گفت: از زمان درخواست شهرداری تهران از سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر توقف پلاک گذاری موتور سیکلت‌ها، ۲۷ ماه طول کشید تا در نهایت این طرح تصویب شود البته بعد از تصویب هم متاسفانه لابی کارخانه‌های تولید موتورسیکلت موجب شد تا در نهایت دولت بپذیرد مجوز پلاک‌گذاری تا پایان سال ۹۵ صادر شود، آن هم برای موتور سیکلت‌هایی که اصلاً وجود خارجی نداشتند.

حسینی ادامه داد: ادعای تولیدکنندگان این بود که ما سفارش گرفته‌ایم و متضرر می‌شویم. همین ادعا و کنار آمدن دولت موجب شد در سال گذشته دو برابر بیش‌تر از سال ۹۴ مجوز پلاک گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری صادر شود. در واقع کارخانه‌ها پیش از تولید مجوز را گرفتند و با استفاده از روزنه قانونی موجود مانند گذشته کار خود را پیش بردند.

بر اساس اعلام «شهر نوشت» مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با تاکید بر ضرورت هماهنگی دولت و شهرداری و همکاری بخش‌های مختلف شهرداری به منظور کاهش آلودگی هوای تهران گفت: اصلاً دور از ذهن نیست که در تهران روز ناسالم کم داشته باشیم اما در شرایط فعلی که کیفیت خودرو تغییر نکرده و تردد هم کمتر نشده است. قاعدتاً تعداد روزهای آلوده امسال نسبت به سال قبل و سال های قبل از آن تفاوت معناداری نخواهد داشت.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید
نظرات بینندگان