arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۰۸۳
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶

آمریکا، حمله سایبری «واناکرای» کارِ کره شمالی بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا، حمله سایبری «واناکرای» کارِ کره شمالی بود

دولت آمریکا علناً کره شمالی را مقصر حمله سایبری با بدافزار "واناکرای" دانست که اوایل سال جاری میلادی بیمارستان‌ها، بانک‌ها و برخی کمپانی‌ها در سراسر جهان را فلج کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تام باسرت، مشاور امنیت داخلی رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای برای روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت: این حمله گسترده بوده و میلیاردها دلار زیان به همراه داشته است. کره شمالی مستقیما مسئول این حمله سایبری است و به خاطر این مساله محاکمه خواهد شد.

وی افزود: کره شمالی در یک دهه گذشته رفتار بسیار بد و بدون کنترلی داشته و رفتار مخربش روز به روز نمایان‌تر و فاحش‌تر شده است. بدون تردید حمه سایبری با بدافزار واناکرای یک حمله غیرمسئولانه و با بی‌فکری تمام بوده است.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت: انتظار می‌رود کاخ سفید امروز(سه‌شنبه) با بیانیه رسمی‌تری پیونگ یانگ را مقصر این حمله سایبری اعلام کند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت: دولت آمریکا با اطمینان کامل اعلام کرده که گروه هکری لازاروس که برای دولت کره شمالی کار می‌کند حمله سایبری با بدافزار واناکرای را انجام داده است.

دولت کره شمالی هنوز در رابطه با این سخنان مسئولان آمریکایی اظهارنظری نکرده‌ اما پیونگ یانگ بارها انکار کرده که مسئول حمله سایبری واناکرای است و این اتهامات درباره اینگونه حملات سایبری را "کمپینی برای لکه دار کردن کره شمالی" توصیف کرده است.

این مقام دولت آمریکا گفت: محکومیت علنی واشنگتن شامل هیچگونه کیفرخواست یا نام افراد خاص نیست. این محکومیت با هدف محاکمه کردن پیونگ یانگ به خاطر اقداماتش و از بین بردن توانایی این کشور برای انجام حملات صورت گرفته است.

این اتهامات در حالی مطرح شد که نگرانی‌ها نسبت به توانایی‌های کره شمالی در زمینه حملات سایبری و همچنین برنامه تسلیحات اتمی‌اش افزایش یافته است.

بسیاری از محققان امنیتی و همچنین دولت انگلیس تاکنون اعلام کرده‌اند که کره شمالی مسئول حمله سایبری با بدافزار واناکرای بوده که در ماه مه در سراسر جهان صورت گرفت و بیش از 300 هزار کامپیوتر در 150 کشور را مورد هدف قرار داد.

این حمله در ابتدا یک کمپین باج افزاری به نظر می‌رسید که در آن هکرها کامپیوترهای هدف گذاری شده را رمزگذاری کرده و برای احیای فایل‌ها درخواست پول می‌کردند.

برخی محققان معتقدند که حمله سایبری واناکرای به صورت تصادفی توسط کره شمالی صورت گرفته است اما مقام ارشد دولت واشنگتن از پاسخ دادن به این سوال که اگر این حمله حساب شده و تعمدی بود، آژانس اطلاعات آمریکا می‌توانست آن را تشخیص دهد یا خیر، امتناع کرد.

وی گفت: آنچه ما شاهد هستیم تداوم رفتارهای بد و مخرب کره شمالی است رفتارهایی که خواه حملات سایبری مخرب یا هک کردن برای باج‌گیری بوده خواه هدف گرفتن تاسیسات زیربنایی در سراسر جهان.

نظرات بینندگان