arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶

کتاب‌های علمی‌-تخیلی که آینده را پیش بینی کرده‌اند

وقتی نویسنده ها درباره آینده می نویسند، باید پیش بینی کنند که فناوری چه چیزهایی را پیش روی زندگی آینده ما قرار می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خراسان: وقتی نویسنده ها درباره آینده می نویسند، باید پیش بینی کنند که فناوری چه چیزهایی را پیش روی زندگی آینده ما قرار می دهد. درست است که این کتاب ها با کمی کنایه و ابهام نوشته شده اند اما بعضی از نویسنده ها به خوبی توانسته اند زندگی مدرن آینده را پیش بینی کنند؛ زیرا مواردی مانند هکرهای رایانه ای، اندام های مصنوعی و حتی آی‌پد ها را دهه ها و در برخی موارد حتی قرن ها پیش از اختراع در ذهن خود شکل داده و درباره آن ها نوشته اند. به گزارش «عصر ایران» ، در این جا فهرستی از کتاب های تخیلی که به خوبی توانسته اند، آینده را پیش بینی کنند آورده ایم که می خوانید.

1726: سفرهای گالیور اثر جاناتان سوئیفت

در رمان «سفرهای گالیور» هنگام حضور گالیور در «جزیره لاپوتا» که دانشمندان بسیاری در آن هستند، ستاره شناسان به این نکته اشاره می کنند که مریخ دارای دو ماه در مدار خود است. 150 سال بعد یعنی در سال 1877، دو ماه مریخ به نام های فوبوس و دیموس کشف شدند.

1818: فرانکنشتاین اثر مری شلی

مری شلی در کتاب «فرانکنشتاین» از احیای بافت های مرده از طریق برق و جایگزینی اندام نوشته بود. اگرچه روش های اولیه او ناپخته بود اما مسیر را برای پیشرفت های پزشکی آینده مانند پیوند اندام همان گونه که در رمان مری شلی به آن اشاره شده بود، هموار کرد.


1870: بیست هزار فرسنگ زیر دریا اثر ژول ورن

ژول ورن به عنوان یکی از مشهورترین نویسندگان آینده‌ نگر در قرن نوزدهم شناخته شده است که پیش بینی های مختلفی از ماژول های قمری تا بادبان های خورشیدی بیش از 100 سال پیش از آن که اختراع شوند، داشته است. در رمان مطرح وی به نام «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» که در سال 1870 منتشر شد، ژول ورن زیردریایی الکتریکی را 90 سال پیش از آن که اختراع شود، پیش بینی کرده بود.

1888: نگاه به عقب اثر ادوارد بلامی

63 سال پیش از آن که کارت اعتباری اختراع شود، ادوارد بلامی ایده ای مشابه را در رمان علمی تخیلی «نگاه به عقب» مطرح کرده بود.


1911: رالف 124سی 41+ اثر هوگو گرنسبک

وقایع این داستان در سال 2660 اتفاق می افتد. نویسنده در این کتاب، انــــــــرژی خورشیدی، تلویزیون ها، ضبط صوت ها، فیلم های با کلام و سفر به فضا را پیش بینی کرده است.

1914: جهان آزاد می شود اثر اچ. جی. ولز

در این رمان سلاح های هسته ای پیش بینی شده اند. اگرچه بمب هسته ای در دنیای ولز یک نارنجک دستی اورانیمی بود اما علمی که در پس ایده آن قرار داشت، تقریبا سه دهه از زمان خود جلوتر بود.


1931: دنیای قشنگ نو اثر آلدوس هاکسلی


در این رمان تصویری از وابستگی دنیا به مواد مخدر ارائه شده است. در «دنیای قشنگ نو» که سال 1931 منتشر شد، آلدوس هاکسلی استفاده از قرص هایی که خلق و خوی افراد را بهبود می بخشد، فناوری مولد و مشکلات ازدیاد جمعیت را پیش بینی کرده بود.

1953: فارنهایت 451 اثر ری بردبری

رمان «فارنهایت 451» درباره جامعه ای است که کتاب در آن غیر قانونی است و تمام کتاب های موجود سوزانده می شود. بردبری در دنیای آرمانی کتاب خود تلویزیون های صفحه تخت و دستگاه های صوتی قابل حمل را که بی شباهت به هدفون و هدست های بلوتوثی امروز نیست، معرفی کرده بود.

1961: غریبه ای در سرزمین غربت اثر رابرت هاین‌لاین

این نویسنده در رمانش افزون بر بحث های آینده ‌نگر مانند سیاست بین کهکشانی، تشک های آبی را یک دهه پیش از اختراع آن ها پیش بینی کرده بود.


1968: ادیسه فضایی اثر آرتور سی. کلارک

این کتاب علمی تخیلی درباره تمدنی بیگانه است که روی کره زمین زندگی هوشمند را با زمینه هایی مانند جنگ هسته ای، تکامل و خطرات هوش مصنوعی در قالب ابر رایانه HAL 9000 ایجاد می کند. اما شاید دقیق‌ترین پیش بینی این رمان کاغذهای الکترونیکی یا «نیوزپد» است که بسیار شبیه آی‌پدهای امروزی است.

1968:ایستادن در زنگبار اثر جان برونر

این رمان وقایعی در سال 2010 را بازگو می کند که فناوری هایی مانند تلویزیون های ماهواره ای، پرینترهای لیزری، خودروهای الکتریکی و حتی جرم زدایی ماری جوانا و رشد چشمگیر جمعیت جهان از جمله آن است.


1972: سایبورگ اثر مارتین کایدین

در این رمان نخستین اندام های مصنوعی پیش بینی شده بود. «استیو آستین» قهرمان این داستان پس از سقوط از پرواز خود برخی از اندام هایش را از دست می دهد و گروهی از دانشمندان پاهای جدید، چشم قابل تعویض با یک دوربین و یک بازوی بیونیک را به وی پیوند می زنند. بر همین اساس، آستین به یک سایبورگ یا ترکیبی از انسان و ماشین تبدیل می شود.


1979: راهنمای سواری مجانی به کهکشان اثر داگلاس آدامز

در این رمان به ترجمه های صوتی همزمان با مترجم جهانی اشاره شده بود. پس از گذشت 34 سال شاهد به واقعیت پیوستن آن به لطف اپلیکیشن های ترجمه شدیم.


1984: نورومنسر اثر ویلیام گیبسون

این نویسنده در رمانش داستان یک هکر و دزد سایبری را بیان می کند که توانایی نفوذ به فضای مجازی را دارد. «نورومنسر» سه گانه جوایز علمی تخیلی (جایزه هوگو، جایزه نبولا، و جایزه فیلیپ کی. دیک) را از آن خود کرد. وی در اثر خود فضای مجازی و هکرهای رایانه ای را پیش بینی کرده بود.

نظرات بینندگان