arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۶

نماینده پوتین در سوریه: آمریکا پیشنهاد ما را نپذیرفت/ شخصیت‌های بی‌طرف کرد در سوچی حضور می‌یابند

فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه به سوریه اعلام کرد که مسکو به آمریکا پیشنهاد داد که به عنوان کشور ضامن در مذاکرات آستانه باشد، اما این کشور آن را نپذیرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده پوتین در سوریه: آمریکا پیشنهاد ما را نپذیرفت/ شخصیت‌های بی‌طرف کرد در سوچی حضور می‌یابند

فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه به سوریه اعلام کرد که مسکو به آمریکا پیشنهاد داد که به عنوان کشور ضامن در مذاکرات آستانه باشد، اما این کشور آن را نپذیرفت.

به گزارش ایسنا، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به سوریه در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم اعلام کرد که روسیه پیشنهادی به آمریکا مبنی بر اینکه این کشور نیز طرف ضامن در مذاکرات آستانه باشد، مطرح کرد، این در حالی است که واشنگتن این پیشنهاد را رد کرد.

وی در ادامه افزود: دور هشتم مذاکرات آستانه تجربه بسیار خوبی برای سه کشور ضامن جهت انجام مذاکرات در راستای حل بحران سوریه بود.

روز جمعه نشست‌ها و دیدارهای دور هشتم مذاکرات آستانه میان هیئت‌های ترکیه، روسیه و ایران به عنوان کشورهای ضامن و طرف‌های دیگر حاضر در این مذاکرات پایان یافت.

در بیانیه پایانی دور هشتم مذاکرات آستانه آمده است که کشورهای ضامن بر سر تشکیل دو کارگروه برای بازداشتی‌ها، مفقود شدگان و تبادل اسرا، مین‌زدایی از مناطق تاریخی سوریه توافق کردند و دور بعدی مذاکرات را نیمه دوم ماه فوریه تعیین کردند.

فرستاده رئیس جمهوری روسیه به سوریه اعلام کرد که کردها به عنوان افرادی بی‌طرف در کنفرانس سوچی حضور خواهند یافت که به احزاب سیاسی وابسته نیستند و از احترام برخوردارند.

وی همچنین گفت: شما می‌دانید که ترکیه به طور قاطع با حضور حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه در کنفرانس گفت‌وگوی ملی مخالف است، زیرا آن را به عنوان شاخه‌ نظامی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌داند که یک سازمان تروریستی خوانده شده است. ترکیه سال‌هاست در خاک خود و در کشورهای همسایه‌اش با آنها در حال جنگ است.

این مسؤول روسیه در ادامه افزود: برای ترک‌ها این امر یک خط قرمز است و ما نگرانی آنها را بابت این موضوع درک کرده و تمامی تلاشمان را در مرحله کنونی می‌کنیم تا کردها به عنوان شخصیت‌های محترم در کنفرانس حاضر شوند که همه آنها را بشناسند. آن‌ها ثقل اجتماعی هستند و مواضع بی‌طرفی را به خصوص در زمینه پیوستن به هر گروه سیاسی دارند، این افراد بسیارند و ما برای توافق با این شخصیت‌ها در تلاش هستیم.

لاورنتیف افزود: لیست شرکت‌کنندگان در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوچی شامل کردهای دو گروه PYD و PKK نیست. مساله کردها مانع تعیین زمان برگزاری کنفرانس نیست و مساله به مخالفت ترکیه با حضور هر طرفی است که با این دو حزب در ارتباط باشد.

وی افزود: ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم کردها حضور گسترده‌ای در این کنفرانس داشته باشند به شرط اینکه این مساله با مخالفت ترکیه روبه‌رو نشود.

این فرستاده روسیه همچنین تصریح کرد که منافع حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه از طریق مشارکت کردها در این کنفرانس در نظر گرفته می‌شود و این مساله آن گونه که برخی‌ تصور می‌کنند، نیست.

از سوی دیگر، هیئت انقلاب نظامی در سوریه از گروه‌های مخالف این کشور در روز آخر نشست آستانه با سیدات اونال، مشاور وزیر خارجه ترکیه و هیئت همراهش درباره آزادی زندانی‌ها و تثبیت مناطق کاهش تنش مذاکره کرد.

ترکیه روز جمعه در هشتمین دور مذاکرات آستانه مشارکت یگان‌های مدافع خلق کرد در کنفرانس ملی سوریه را رد کرد.

در مقابل آنکارا پیشنهاد مشارکت شورای ملی کرد را که هیچ گونه ارتباطی با سازمان‌های تروریستی ندارند و نماینده قانونی کردهای منطقه هستند، مطرح کرد.

فرستاده پوتین به سوریه در بخش دیگری گفت: عربستان موضع غیرمشخص خود در قبال سوریه را تغییر داده است. تعداد زیادی از کشورها موضعی غیرهمسو و هماهنگ با دولت کنونی سوریه داشتند که در آن بازنگری کرده‌اند که از جمله آنها عربستان است.

وی افزود: زمانی که به درخواست پوتین در نشست ریاض دو به این کشور سفر کردم آنها صادقانه تلاش کردند تا با مخالفان مذاکره کنند و در این راستا بیانیه پایانی عاری از هر گونه اظهار نظر تند و هجومی علیه دولت سوریه بود.

لاورنتیف ادامه داد: روسیه بعد از خارج کردن نیروهای هوا فضای خود شاهد تلاش‌هایی در جهت بی‌ثبات کردن اوضاع سوریه است.

برچسب ها: پوتین
نظرات بینندگان