arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۶۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۶

تاسیس ۱۰۰سینما تاسال آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سیاستمداران و برنامه‌نویسان ما باید حوزه فرهنگ و هنر را به عنوان حوزه اقتصاد در زمینه تولید و اشتغال بدانند.

به گزارش مهر، سیدعباس صالحی عصر امروز در دیدار با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان شرقی در مجتمع ۲۹بهمن تبریز اظهار کرد: ۸پروژه کاری برای این‌دوره دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدارک دیده شده است ولی این بدان معنا نیست که شروع‌کننده این اقدامات ما هستیم بلکه برای این است که نقشه راه را بدانیم و اقدامات خود را در ذیل این ۸ پروژه به سرانجام برسانیم.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت ظرفیت‌های مردمی در عرصه‌های فرهنگی و هنری، خاطرنشان کرد: اگر مردم را صاحب اصلی فرهنگ و هنر بدانیم حرکت‌های پایدار در این حوزه اتفاق می‌افتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اولین پروژه‌ کاری این وزارت‌خانه تصریح کرد: توانمندسازی صنف‌های مردمی و رسانه، گسترش سنت وقف در تمام حوزه‌های فرهنگ و هنر به عنوان منابع مالی، تمرکززدایی جغرافیایی از برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر در محوریت بخش مردمی‌سازی فرهنگ و هنر است.

وی بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر را پروژه دوم دانست و گفت: علاوه‌بر اینکه کار هنری همراه با دل است ولی لازم است هنرمند بتواند نیازهای معیشتی خود را نیز به وسیله هنر رفع کند. در همین بخش اقداماتی از جمله استفاده از ظرفیت‌های قانونی حوزه اقتصادی صورت گرفته است. سیاستمداران و برنامه‌نویسان ما باید حوزه فرهنگ و هنر را به عنوان حوزه اقتصاد در زمینه تولید و اشتغال بدانند.

وی خطاب به مسئولان خواست که رده اشتغال فرهنگ و هنر جزو رده‌های تولید و اشتغال باشد و پیشتیبانی‌هایی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، به حوزه فرهنگ و هنر هم انتقال یابد.

سرمایه در گردش حوزه فرهنگ و هنرضعیف است

صالحی بیان کرد: سرمایه در گردش فرهنگ و هنر ضعیف است و بخشی از ضعیفی کسب و کار بخاطر سرمایه مالی اندک در گردش این حوزه است. بنگاه‌های پولی و مالی در جهت رفع این‌گونه مشکلات باید باید شکل گیرند.

وی با اشاره به اینکه پروژه سوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عمومی‌سازی محصولات فرهنگی و هنری است، افزود: گسترش فضاهای زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر مهم است. تا سال آینده حدود ۱۰۰سینما در کشور با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس می‌شود.

وی از دیپلماسی حوزه فرهنگ و هنر به عنوان چهارمین موضوع مطرح در برنامه‌های این وزارت‌خانه یاد کرد و گفت: رفت و آمدهای هنرمندان به کشورهای دیگر کمک می‌کند به شکل‌گیری دیپلماسی فعال در حوزه فرهنگ و هنر و به همین خاطر باید توجه ویژه‌ای به این موضوع شود.

مردم باید بتوانند حوزه فرهنگ و هنر را قضاوت کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع و پروژه پنجم، یعنی شفاف‌سوزی در حوزه فرهنگ و هنر اعلام کرد: دسترسی آزاد به امکانات حوزه فرهنگ و هنر باید میسر باشد. رانت‌های اطلاعاتی بین مرکزنشینان و غیر مرکزنشینان نیز باید از بین برود.

وی همچنین تاکید کرد: همه حمایت‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر صورت می‌گیرد باید شفاف باشد و در فضای آزاد دیده شود تا امکان نظارت هم بر قوانین و هم بر مقررات توسط مردم فراهم باشد.

صالحی انسجام بین دستگاه‌های فرهنگی را موضوع بعدی دانست و تشریح کرد: حوزه فرهنگ نیاز دارد از موازی‌کاری دور شویم و هم‌افزایی کنیم. کنار هم قرار گرفتن و دوری از فعالیت‌های غیرشفاف به حوزه فرهنگ و هنر کمک شایانی می‌کند.

وی هوشنمدسازی حوزه فرهنگ و هنر و حمایت از تولید محتوای سالم را هفتمین و هشتمین پروژه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آینده عنوان کرد.

اختصاص ۱۵میلیاردتومان برای تکمیل موزه هنرهای معاصر تبریز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به انتقاد یکی از اهالی هنر تبریز بخاطر به‌ثمر نرسیدن موزه هنرهای معاصر تبریز، گفت: یکی از موضوعات مهم برای ما در مورد تبریز، تکمیل موزه هنرهای معاصر این شهر است و برای این امر ۱۵میلیاردتومان در نظر گرفته شده است.

تهران همه ایران نیست!

وی در پایان درباره تمرکززدایی امکانات فرهنگی و هنری از پایتخت کشور بیان کرد: همه ایران تهران نیست و همه امکانات نباید در فضای این ۱۰میلیون‌نفر دیده شود؛ بلکه اصل ایجاد فرصت‌های موازی اقتضا می‌کند یک‌دوره معکوس هم برای حمایت از خلاقیت‌های موجود در استان‌ها طی کنیم.

منبع: مهر
نظرات بینندگان