arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۱۵ دی ۱۳۹۶

دادگاه گرجستان ساآکاشویلی را به سه سال زندان محکوم کرد

دادگاه شهر تفلیس میخائیل ساآکاشویلی رئیس جمهوری سابق گرجستان را بصورت غیابی محاکمه و او را به سه سال زندان محکوم کرد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادگاه گرجستان ساآکاشویلی را به سه سال زندان محکوم کرد

دادگاه شهر تفلیس میخائیل ساآکاشویلی رئیس جمهوری سابق گرجستان را بصورت غیابی محاکمه و او را به سه سال زندان محکوم کرد .

به گزارش ' آپسنی ' گرجستان ، «گئورگی آروادزه» قاضی دادگاه شهر تفلیس، روزگذشته ساآکاوشیلی را که در حال حاضر در اوکراین بسر می برد، در رابطه پرونده قتل «ساندرو گیرگولیانی» کارمند یک بانک در تفلیس متهم شناخت .
سا ندرو گیرگولیانی کارمند یکی از بانک های تفلیس در سال 2006 میلادی و در دوره ریاست جمهوری ساآکاشویلی کشته شد که قتل وی هیاهوی سیاسی در آن دوره در گرجستان در پی داشت .
در قتل این کارمند بانک، هرچند چند افسر وزارت کشور گرجستان را نیز متهم شناخته شدند ولی گروه های دفاع از حقوق بشر این کشور و نزدیکان مقتول مدعی بر دخالت مقامات بلندپایه وزارت کشور در این حادثه بودند .
بنا به پرونده رسیدگی شده از سوی دادگاه شهر تفلیس ، سااکاشویلی در آن دوره بدون در نظر گرفتن موضع کمیسیون دولتی عفو ، عاملان قتل ساندرو گیرگولیانی را عفو کرده بود .
ساآکاشویلی حکم دادگاه شهر تفلیس صادره در غیبت وی را غیر قانونی و مغایر با قوانین بین المللی عنوان کرد .
وی افزود: محاکمه رئیس جمهوری بخاطر استفاده از حق عفو که هیچ محدودیتی ندارد ، حاکی از سیاسی بودن حکم دادگاه است .
میخائیل سااکاشویلی سیاستمدار غربگرا در سال 2003 میلادی در پی انقلاب مخملی که بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رییس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار شد ، در این کشور به قدرت رسید .
وی در سال 2013 میلادی و با پیروزی حزب ' رویای گرچستان ' در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ، گرجستان را ترک و با درآمدن به تابعیت اوکراین فعالیت های سیاسی خود را در این کشور ادامه داد .
این سیاستمدار غربگرا در ماه می سال 2015 میلادی فرمانداری ایالت اودسای اوکراین را بر عهده داشت ولی بدلیل مخالفت شدید با دولت فعلی کی یف در ماه نوامبر سال 2016 از سمت خود استعفا کرد.
وی در حال حاضر از مخالفان سرسخت دولت گرجستان و دولت اوکراین به شمار می رود و اخیرا چند تظاهرات گسترده علیه دولت اوکراین در کی یف برپا کرده است .

نظرات بینندگان