arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰

ناطق نوری : متهم اختلاس بانک صادرات نیست/کارهای مملکت را رو زمین می‌گذاریم تا عوامل اختلاس پیدا شود

عضو هیئت رئیسه مجلس، اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی بانک صادرات را معادل بهای حدود ۳۰ میلیون بشکه نفت و ۳۰ کیلومتر اسکناس ۱۰ هزار تومانی برآورد کرد و گفت: با دستگیری امیرمنصور آریا و اعتراف‌ گرفتن از وی، ابعاد تازه‌ای از ماجرای اختلاس بزرگ فاش می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیئت رئیسه مجلس، اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی بانک صادرات را معادل بهای حدود ۳۰ میلیون بشکه نفت و ۳۰ کیلومتر اسکناس ۱۰ هزار تومانی برآورد کرد و گفت: با دستگیری امیرمنصور آریا و اعتراف‌ گرفتن از وی، ابعاد تازه‌ای از ماجرای اختلاس بزرگ فاش می‌شود؛ مجلس با جدیت پیگیر این پرونده است و در جریان کار اگر با مانعی از سوی دولت روبه‌رو شود، به مردم اعلام می‌کند.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت ، "احمد ناطق نوری" درباره اختلاس سه‌هزار میلیاردی بانک صادرات با اعلام این که  با متخلفان باید برخورد جدی شود، گفت: برای بازگشت اعتماد مردم یک راه وجود دارد و آن برخورد جدی است، حالا این گروه هر کسی از بالا تا پایین مملکت، هر که باشد و در این اختلاس دخالت کرده باشد، باید با آن برخورد شود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در باره نشست غیرعلنی مجلس و گزارش مسئولان مربوط افزود: ظاهرا هنوز این پول به‌طور کامل از بین نرفته و یک مقدار زیادی از آن قابل وصول است و تلاش ما هم باید برگرداندن همین مقدار باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس دراین باره توضیح داد: البته ما قوه قضاییه را مکلف کرده‌ایم که دادستان کشور که مأمور این پرونده شده است، پیگیر این قضیه یعنی بازگرداندن پول از دست نرفته باشد و در نهایت گزارش مبسوطی هم به مردم  ارائه دهد.
 
متناسب با جرم با متخلفان برخورد شود

وی با اعلام این که پیگیری مجلس در این قضیه شانس رسیدن به نتیجه  را بالا بره است، ادامه داد: مجلس قرارشد کمیسیون ویژه‌ای را برای بررسی این اختلاس تدارک ببیند، البته در نشست غیرعلنی اخیر مجلس، تصمیم بر آن شد که این کار به کمیسیون اصل نودم قانون اساسی ارجاع داده شود، اما برخی نماینده‌ها درخواست داشتند که کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شود تا به‌طورجدی پیگیری شود که متخلفان چه کسانی هستند؟ داستان تخلف از کجا آغاز شده است؟ چه کسانی دخالت مستقیم داشتند؟ چه کسانی معرف بودند؟ و هر کسی به هر دلیلی دخل و تصرفی در این پول داشته به مردم معرفی شود.

ناطق‌نوری درباره نحوه برخورد با متخلفان گفت: اول باید برسیم به این که مشخصا اختلاس کار چه کسانی بوده و بعد بر مبنای مقدار جرم با اینها برخورد شود که این دیگر مربوط به تصمیم قوه قضاییه است.
 
تاریخ پس ازانقلاب چنین اختلاس بزرگی را به خود ندیده بود

وی با اعلام این که تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چنین اختلاس بزرگی را به خود ندیده بود، گفت: برخورد با متخلفان برای جلب اعتماد مردم ضروری است.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در باره پشت پرده اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی گفت: ممکن است پشت این اختلاس جریان انحرافی وجود داشته باشد، اما تا به جمع‌بندی نرسیم، نمی‌توانیم قضاوت کنیم و این فرق مجلس با کسانی است که علیه مجلس به تهمت و افترا متوسل می‌شوند.
 
چهره کسی را مخدوش نمی‌کنیم، با دلیل متهم را به مردم معرفی می کنیم

ناطق نوری با بیان این که تا جرمی ثابت نشده، نمی‌توان قاطعانه گفت فلان شخصیت از جریان انحرافی عامل اختلاس است، یادآور شد: ما با بقیه فرق داریم، یک عده‌ای هستند که مرتب و بدون دلیل به مردم تهمت می‌زنند، به شخصیت‌های سیاسی بد می گویند و آنها را متهم می‌کنند و بعد هم نمی‌توانند ادعای خود را ثابت کنند.
عضو هئیت رئیسه مجلس هشتم افزود: مخدوش کردن چهره‌های مثبت و مقدس کردن چهره‌های مورد دار شیوه غلطی است که در این مقطع به وجود آمده است؛ در این دوره متأسفانه تهمت و زیر سئوال بردن دیگران به وجود آمد، اما مجلس و ما مثل آنها عمل نخواهیم کرد و با روشی متقن و با دلایل قانع‌کننده سرانجام مجرم را به مردم معرفی  می‌کنیم و بعد هم تحلیل  می‌کنیم که چرا این اتفاق افتاده است.
 
متهم اختلاس بانک صادرات نیست

ناطق نوری، اتهام زنی به بانک صادرات را به عنوان عامل اختلاس رد کرد و گفت: دیروز مدیرعامل بانک صادرات هم در نشست غیرعلنی توضیحاتی را ارائه دادند که مورد اتفاق نمایندگان مجلس بود.
 
دیناری از بانک صادرات خارج نشده است

وی با اعلام این که دیناری از بانک صادرات خارج نشده است، افزود: ظاهرا مجرم برای فریب بانک‌های دیگر با اسناد بانک صادرات تقلب کرده است و البته این کار با همکاری برخی کارکنان بانک صادرات  بوده که اقدام به صدور سندهای جعلی کردند.
نماینده مردم نور و محمودآباد  در مجلس ادامه داد: حتی دیروز مدیرعامل بانک صادرات اعلام کرد، کسی که حتی اختلاس را کشف کرد از خود عوامل بانک صادرات بوده است و این ادعا را هم رئیس کل بانک مرکزی و هم وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان مسئولان مربوط قبول کردند.
 
اختلاس بزرگ به جایی خارج از بانک صادرات مربوط است

عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم، سرنخ اختلاس بزرگ را به جایی خارج از بانک صادرات ارتباط داد و تأکید کرد: باید اول تحقیق کنیم و بعد به نتیجه برسیم.
 
دستگیری آریا ابعاد تازه‌ای از اختلاس بزرگ را فاش می کند

ناطق نوری، در باره دستگیری امیرمنصور آریا گفت: همین  فرد جزء کسانی است که  ظاهرا سوء استفاده‌های بزرگی از نظام بانکی داشته است و با دستگیری وی ابعاد تازه‌ای از ماجرای اختلاس بزرگ فاش خواهد شد.
 
از آریا باید اعتراف گرفت

وی با بیان این که از امیرمنصور آریا باید اعتراف گرفت، تاکید کرد: آریا خواهد گفت که چه کسی معرف او بوده است و من معتقد هستم که از او و همه کسانی که وی آنها را معرفی می کند، باید اعتراف گرفت.
 
برای نظام بانکی کشور باید چاره‌اندیشی شود

عضو هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر این که باید دقت کنیم تا مثل برخی‌ها فکر نکنیم و به همه تهمت نزنیم، از وجود خلأهایی در ساختار نظام بانکی و اقتصادی کشور گفت: برای به حداقل رسیدن چنین اتفاق‌هایی اندیشمندان، وزارت امور اقتصادی و دارایی و شخص وزیر، باید چاره‌اندیشی کنند.
 
مجلس هنوز در قضیه اختلاس آرام نیست

ناطق‌نوری با  اعلام این که مجلس هنوز در قضیه اختلاس آرام نیست و قانع نشده و کنار نرفته است، تصریح کرد: این گونه نیست که مجلس انفرادی فکر کند، مجلس باید جمعی فکر کند و به مصلحت مردم بیندیشد، یعنی مجلس درباره این اختلاس با همه ابعادش باید وارد شود، تحقیقات باید از مجلس آغاز شود، در مجلس باید سئوال شود و تحقیقات باید به گروهی داده شود که با محور عقلایی و مسلط ریز و درشت این قضیه را در آورند و سرانجام به مردم ارائه شود.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اظهار خرسندی از حضور اژه‌ای به عنوان نماینده قوه قضاییه  در پرونده اختلاس گفت: قوه قضائیه نیروی خوبی مثل اژه‌ای که دادستان کشور است را در اختیار دارد و خوشبختانه اژه‌ای هم انسان متدین و با تجربه‌ای است.
 
اگر دولت همکاری نکند، به مردم می گوییم

ناطق‌نوری ادامه داد: هم‌اکنون این دو گروه یعنی مجلس و دستگاه قضا در حال کار هستند تا به نتیجه برسند، از دولت هم  شخص وزیراعلام کرد که تحقیقات دولت به‌صورت گسترده آغاز شده است و ما هم در میدان عمل هستیم.
وی با بیان این که دولت اعلام آمادگی کرده است و ما هم برای پیشبرد پرونده، پیش‌گام شده‌ایم، گفت: مجلس بررسی ها را آغاز کرده است؛ ما با قصد رسیدن به نتیجه جلو می رویم و هر جا با مانعی برخوردیم به مردم اعلام می کنیم که دولت مانع کار است.
 
۳۰ هزار میلیارد یعنی اختلاس سی کیلومتری با اسکناس ۱۰هزار تومانی

وی  درباره این که سه‌هزار میلیارد معادل ساخت چند دانشگاه و مدرسه در کشورمی‌شود با اعلام این که این پول معادل قیمت حدود ۳۰ میلیون بشکه نفت‌خام است، گفت: سه‌هزار میلیارد تومان یعنی ۳۰ کیلومتر پول، یعنی اختلاس ۳۰ کیلومتری با اسکناس ۱۰هزار تومانی، به این معنا که اگر ۳۰ کیلومتر آجر بچینیم و این مسافت را با اسکناس ۱۰ هزار تومانی پر کنیم، می‌توانیم حجم ظاهری این پول را توصیف کنیم.
 
کارهای مملکت را رو زمین می‌گذاریم تا عوامل اختلاس پیدا شود

عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم، معرفی و مجازات عوامل اختلاس را خواسته افکار عمومی اعلام کرد و با تأکید بر این که حتی اگر  اختلاس به دولت برسد هم، مصلحت‌اندیشی از سوی قوه قضاییه و مجلس در کار نیست، گفت: کل کشور، وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و همه در کارند و مردم  نباید نگران باشند، زیرا همه فعالیت‌های مملکت را رو زمین می‌گذاریم تا عوامل اختلاس پیدا شود.
نظرات بینندگان