arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

حاجي‌بابايي: تعطيلي پنج‌شنبه دبستان‌ها اجباري است

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، شب گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «جمع ما» در شبکه دوم سیما، به تشریح مهمترین برنامه‌ها و راهبردهای این وزارتخانه در آستانه بازگشایی مدارس پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی اجباری پنج‌شنبه‌های مدارس ابتدایی، گفت: در راهنمایی و دبیرستان به مدیران این اختیار داده شده است که ساعات دروس را ساماندهی کرده و با مدیریت پنجره‌های خالی موجود در ساعات، کلاس‌ها را در 5 روز دایر کنند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، شب گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «جمع ما» در شبکه دوم سیما، به تشریح مهمترین برنامه‌ها و راهبردهای این وزارتخانه در آستانه بازگشایی مدارس پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه در رابطه به دلایل ضعف آموزش «زبان دوم» در مدارس با توجه به عدم رضایت 87 درصدی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، اظهار داشت: 12.5 میلیون دانش‌آموز در گام اولی که سر کلاس درس می‌نشینند، نسبت به یادگیری درس زبان احساس نیاز نمی‌کنند و ممکن است این نیاز بعداً در آنها شکل گیرد.

حاجی‌بابایی افزود: در حال حاضر ضعف آموزش زبان در مدارس به مسائل اجتماعی، ضعف کتاب‌های درسی و روش‌های تدریس و نیز نامعلوم بودن نیاز آینده دانش‌آموزان به این درس برمی‌گردد و همه این عوامل باعث شده است تا یک تحول اساسی و بازنگری در این رابطه اتفاق بیفتد.

* تغییر تمام کتاب‌های درسی و روش‌های تدریس طی 5 سال

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انجام کارهای تحقیقاتی 20 ماه اخیر بر روی «برنامه درسی ملی» تصریح کرد: پس از ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در طول 5 سال تمام کتاب‌های درسی و روش‌های تدریس از جمله در رابطه با «درس زبان» تغییر می‌کند؛ البته در رابطه با آموزش زبان نخستین مسئله‌ای که مطرح است، موضوع امکانات مانند آزمایشگاه زبان است که باید تأمین شود.

* 4 سیاست اجرایی آموزش و پرورش برای اول مهر

حاجی‌بابایی در ادامه در پاسخ به موضوع غیرتخصصی بودن فعالیت برخی از معلمان اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در حال حاضر حدود 87 درصد معلمان در جایگاه‌های تخصصی خود تدریس می‌کنند و امسال نیز یکی از محورهای کاری ما افزایش کار تخصصی معلمان است که در برخی از استان‌ها به بالای 90 درصد نیز رسیده است.

وی با اشاره به 4 سیاست اجرایی وزارت آموزش وپرورش برای اول مهر، گفت: «ساماندهی نیروی انسانی، فضاهای آموزشی، منابع مالی و تخصصی کردن آموزش و پرورش» مهمترین برنامه‌های وزارتخانه هستند که بر این اساس و با توجه به بخشنامه ارسالی، از اول مهر افراد دارای مدرک در رشته‌های مراقبت و بهداشت، مشاوره، تربیت‌بدنی و IT باید به مشاغل تخصصی خود بازگردند.

* انتقاد وزیر از نگاه‌های تحمیلی به استخدام‌های آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در عین حال با انتقاد از نگاه‌های تحمیلی جامعه به آموزش و پرورش و تأثیر آن در تخصصی نشدن این وزارتخانه، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که اگر بخواهیم تعدادی از افراد را در آموزش و پرورش جذب کنیم، بر اساس قوانین باید درصد مشخصی را به برخی افراد اختصاص دهیم و به رشته آنها نیز توجه نکنیم و یکی از اعتراضات ما نیز همین است.

حاجی‌بابایی تأکید کرد: وقتی ما می‌خواهیم معلم به سر کلاس بفرستیم، باید آزمون برگزار کنیم و افرادی را که بیشترین نمره را به دست می‌آورند، جذب کنیم.

* انتقال 12740 مدرسه از نوبت عصر به صبح؛ اختیار مدیران راهنمایی و دبیرستان برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

وی در ادامه با اشاره انتقال 12 هزار و 740 مدرسه به نوبت صبح از مجموع 29 هزار مدرسه دایر در نوبت عصر در سطح کشور، اظهار داشت: یکی از دلایل اُفت تحصیلی و بی‌انگیزگی دانش‌آموزان، درس خواندن آنها در نوبت عصر است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به تعطیلی اجباری پنج‌شنبه‌های مدارس ابتدایی، عنوان کرد: در راهنمایی و دبیرستان نیز به مدیران این اختیار داده شده است که ساعات دروس را ساماندهی کرده و با مدیریت پنجره‌های خالی موجود در ساعات، کلاس‌ها را در 5 روز دایر کنند.

* سؤالات امتحانی استنباطی‌تر و از متن کتاب‌ها طراحی می‌شود

حاجی‌بابایی در رابطه دیدگاه خود نسبت به آموزشگاه‌های علمی آزاد نیز گفت: ما دوست داریم که آموزشگاه‌های آزاد، مُکمّل و پشتیبان آموزش و پرورش باشند، اما اگر قرار باشد کسی از کتاب‌های درسی سؤالات چهارگزینه‌ای مطرح کند که دانش‌آموز در پایان سال بدون زحمت و بدون فکر کردن به آنها پاسخ دهد، در اصل در حق این دانش‌آموز ظلم کرده است، بنابراین از سال قبل به سمت استنباطی‌ شدن سؤالات امتحانی و طراحی آنها از متن کتاب‌ها حرکت کرده‌ایم.

وی از تشکیل کلاس‌های کنکور، تقویتی و فوق‌برنامه در نوبت عصر مدارس «راهنمایی و دبیرستان‌ها» از مهرماه خبر داد و افزود: مبلغ کمک به این کلاس‌ها بسیار ناچیز است که خانواده‌ها بتوانند پرداخت کنند و از 10 درصد دانش‌آموزانی هم که توان ندارند، پول دریافت نمی‌شود و همه مبالغ دریافتی‌ این کلاس‌ها نیز برای معلمان و مدیر و کسانی است که در این رابطه فعالیت می‌کنند و هیچ ربطی به ما ندارد.

حاجی‌بابایی همچنین با تأکید بر ضرورت اعتباربخشی به «مدارس دولتی» و کتاب‌های چاپ شده در آموزش و پرورش تصریح کرد: باید قدمی برداریم که شهروندان احساس کنند که به مدرسه «دولتی» و خوب بروند و در عین حال، مدارس «غیردولتی» هم تقویت شوند.
نظرات بینندگان