arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۶

واکنش وودی آلن به مصاحبه تلویزیونی دختر‌خوانده‌اش درباره آزار جنسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیلن فارو برای نخستین بار در یک مصاحبه بلند تلویزیونی با شبکه سی‌بی‌اس، به توضیح جزییات اتهاماتی پرداخت که چند سال پیش در رابطه با آزار و اذیت جنسی علیه وودی آلن پدرخوانده‌اش مطرح کرده بود. در جریان این مصاحبه جنجالی، فارو منکر آن شد که در مطرح کردن اتهام آزار جنسی علیه آلن ذره‌ای «شست و شوی مغزی» داده شده یا چیزی به او به ویژه از سوی مادرش «دیکته» شده باشد.

فارو این بار به صراحت درباره اتفاقاتی حرف زد که چهارم اوت 1992 رخ داد و او به عنوان دختر بچه‌ای هفت ساله با آزار جنسی از سوی پدرخوانده‌اش روبه‌رو شد. این مصاحبه از دیروز (پنج‌شنبه) حواشی گسترده‌ای را در ادامه جنبش «تایمز آپ» و رسوایی کارگردان باسابقه هالیوود به دنبال داشته است.

فارو در تازه‌ترین مصاحبه‌اش تاکید کرد: «آن‌چه نمی‌فهمم داستان جنون‌آمیزی است که درباره شست‌وشوی مغزی و دیکته شدن این ماجراها به من سر زبان‌ها افتاده و افراد باورش کرده‌اند، در حالی‌که کسی گفته‌هایم را درباره آزار و اذیت جنسی از سوی پدرم جدی نمی‌گیرد؟» او اضافه کرد: «در هر مرحله، مادرم فقط مرا تشویق به بیان حقیقت کرد. او هرگز چیزی را به من دیکته نکرد.»

فارو توضیح داد مادرش برای خرید بیرون رفته بود که از سوی آلن مورد آزار جنسی قرار گرفت. او در ادامه توضیحاتش درباره نحوه و چگونگی رخ دادن آن ماجرا حرف زده و به شرح تمام جزییاتی پرداخته که به عنوان دختر بچه‌ای هفت ساله تجربه کرده است. او از وادار شدن به دراز کشیدن روی زمین و لمس شدن اعضای بدنش توسط پدرخوانده‌اش گفته است.

دخترخوانده آلن همچنین توضیح داد که چگونه ماجرای این آزار جنسی ادامه یافته تا جایی که هر بار با پدر خوانده‌اش تنها بوده، این اتفاق به شکلی تکرار شده و آلن او را وادار به سکوت در این‌باره کرده است.

آلن اما سکوت نکرده و بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای به ادعاهای دختر خوانده‌اش واکنش نشان داده است. آلن تاکید کرده اگرچه جنبش مقابله با آزار جنسی معروف به «تایمز آپ» این فرصت را در اختیار خانواده فارو قرار داده تا ادعاهای کهنه و بی‌اساس‌شان را از نو مطرح کنند اما مانند گذشته، این اتهامات همچنان عاری از حقیقت هستند. آلن گفته: «من هرگز دخترم را دستمالی نکرده‌ام – همان‌طور که تمام تحقیقات و بررسی‌ها در 25 سال گذشته تایید کرده‌اند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «زمانی که بیش از 25 سال پیش این ادعا برای نخستین بار مطرح شد، کلینیک سوءاستفاده جنسی از کودکان و سازمان حمایت از کودکان ایالت نیویورک همزمان در این زمینه اقدام به تحقیق و بررسی‌های لازم کردند. هر دو سازمان بعد از ماه‌ها تحقیق، مستقلا نتیجه گرفتند هرگز هیچ‌گونه تماس بدنی با هدف آزار جنسی صورت نگرفته است. در عوض، متوجه این احتمال شدند که این داستان از سوی مادر خشمگینش در آستانه جدایی به کودک شکننده و ضعیفش القا شده است.»

اتهامات آزار و اذیت جنسی علیه آلن، نخستین بار در سال 1992 مطرح شد، زمانی‌که رابطه میا فارو به دلیل خیانت آلن در سال 1991 به بن‌بست رسیده بود و آن دو بر سر حق حضانت دیلن فارو دعوای حقوقی داشتند. این ماجرا به حاشیه رانده شد تا آن‌که بار دیگر در سال 2014، زمانی که آلن جایزه گلدن گلوب دستاورد حرفه‌ای را از سوی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود دریافت کرد. میا و رونان فارو طی توییتی طعنه‌آمیز به آلن بابت جایزه‌اش تبریک گفتند و رونان فارو تاکید کرد شاهدی وجود دارد که علنا تایید کرده دیلن در سن هفت سالگی از سوی آلن مورد آزار جنسی قرار گرفت است.

پس از آن، دیلن فارو اقدام به انتشار نامه‌ای سرگشاده کرد که در وبلاگ نیویورک تایمز منتشر شد و به شرح جزییات اتهاماتی پرداخت که علیه پدرخوانده‌اش مطرح کرده بود. او در بخشی از نامه‌اش نوشته بود: «وودی آلن گواه زنده‌ای است بر طرز برخورد ناامیدکننده جامعه ما با بازماندگان آزار و اذیت جنسی.» آلن همان زمان هم بلافاصله از طریق مدیر برنامه‌اش واکنش نشان داد و اتهامات مطرح شده را «غیر حقیقی و اهانت‌آمیز» خواند.

اگرچه این داستان قدیمی با به اوج رسیدن رسوایی هاروی واینستین بار دیگر در رسانه‌ها مطرح شد و با افزایش حمایت از جنبش «می تو» (MeToo) و «تایمز آپ» (Time’s Up) شدت گرفت. اظهارنظر فیلمساز باسابقه هالیوود در رابطه با اتهامات مطرح شده علیه واینستین حسابی جنجال‌ساز شد. آلن گفته از این به بعد هر مردی که به زنی چشمک بزند باید از وکلا وحشت داشته باشد.

اما ظاهرا، اظهارات خانواده فارو این روزها با حمایت جنبش مقابله با آزار جنسی که رسوایی‌های واینستین در هالیوود سرمنشاء آن بوده، به اعتبار قابل ملاحظه‌ای دست یافته است. در این مدت، شماری از بازیگرانی که در گذشته به نحوی به وودی آلن همکاری داشته‌اند پیش‌قدم شده‌اند از گرتا گرویگ نویسنده و کارگردان «لیدی برد» گرفته تا تیموتی شالامی، ربکا هال و کالین فرث اعلام کرده‌اند از بابت همکاری با آلن پشیمان هستند و یا دیگر هرگز با او همکاری نخواهند داشت. فعلا به نظر می‌رسد اوضاع به نفع خانواده فارو است و هجمه بدبینی‌ها و انتقادها علیه وودی آلن بیش از پیش شدت می‌گیرد.

شبکه سی بی اس همزمان با دادستان کانتیکت هم در مورد این پرونده صحبت کرد و فرانک ماکو پاسخ داد تحقیقات پلیس نشان می‌دهد هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از میا فارو رخ نداده است.

حالا آینده آخرین فیلمی که آلن مقابل دوربین برده است تحت عنوان «یک روز بارانی در نیویورک» در هاله‌ای از ابهام خواهد بود. معلوم نیست این فیلم هرگز رنگ پرده سینما را به خود خواهد دید یا نه و آیا آخرین ساخته فیلمساز سرشناس هالیوود نام خواهد گرفت یا نه.

منبع: آی سینما

نظرات بینندگان