arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶

چین: دو کره خواست هر چه زودتر گفت و گوهای سیاسی را از سربگیرند

'کونگ شوان یو' معاون وزیر خارجه چین در مصاحبه ای از دو کره خواست هر چه زودتر گفت و گوهای سیاسی را برای حل و فصل بحران شبه جزیره از سرگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

'کونگ شوان یو' معاون وزیر خارجه چین در مصاحبه ای از دو کره خواست هر چه زودتر گفت و گوهای سیاسی را برای حل و فصل بحران شبه جزیره از سرگیرند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای چاینا ارگ، وی خاطر نشان کرد شروع این گفت و گوها می تواند روابط دو کره را بهبود بخشیده و باعث پیشرفت در خلع سلاح هسته ای در این منطقه شود.
وی گفت فعلا گفت و گوهای دو طرف بر روی بازی های المپیک زمستانی 'پیونگ چانگ' کره جنوبی متمرکز است و چین از این مذاکرات استقبال می کند.
وی در پاسخ به سوالی در باره اینکه به کره شمالی سفر خواهد کرد، گفت: مهم نیست که این دیدار انجام شود یا انجام نشود مهم این است که چین بر خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره پایبند است.
تحلیلگران بر این باورند طرف های ذی ربط باید بار دیگر بر سرگیری مذاکرات شش جانبه برای حل مساله هسته ای شبه جزیره متمرکز شوند که بهترین ساختار برای تحقق هدف عاری سازی منطقه از تسلیحات اتمی است.
معاون وزیر خارجه چین یک بار دیگر تاکید کرد پیشنهاد این کشور توقف آزمایش های اتمی و موشکی بالستیک کره شمالی در قبال توقف رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی است.
'هوا چون اینگ' سخنگوی وزارت خارجه چین هم در مصاحبه ای در پکن گفت کشورش از مذاکرات شش جانبه و حل صلح آمیز مساله هسته ای شبه جزیره کره استقبال می کند.
کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو میلادی خود اعلام کرده بود آماده برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه میان پیونگ یانگ و سئول است.
سرانجام بعد از چند روز گمانه زنی و برقراری ارتباط تلفنی میان دو کشور، مذاکرات نمایندگان بلندپایه‎ کره جنوبی و شمالی 19 دی ماه در روستای 'پانمونجوم' کره جنوبی که به 'خانه‎ صلح' دو کشور هم مشهور است برگزار شد و دو طرف درباره اعزام کاروان ورزشی کره شمالی به بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ 2018 و بهبود روابط دو کره با یکدیگر به بحث و گفت‎وگو پرداختند.
در نتیجه این مذاکرات، کره شمالی پس از مذاکره با کره‎ جنوبی با اعزام نمایندگان کاروان ورزشی و نمایندگان المپیک این کشور به بازی‎های المپیک زمستانی پیونگ‎چانگ 2018 در کره جنوبی موافقت کرد.
کره جنوبی همچنین در این مذاکرات پیشنهاد کرد گروهی از هواداران ورزشی کره شمالی نیز به این بازی‎ها اعزام شوند و همراه با هواداران کره جنوبی به طور همزمان در محل بازی‎های المپیک زمستانی حاضر باشند.
کره جنوبی در این مذاکرات پیشنهاد کرده بود گفت و گو های دو کشور در زمینه های نظامی نیز برگزار شود که با استقبال کره شمالی مواجه شده است.
دو کشور در این راستا موافقت کرده اند تا مذاکرات نظامی را برای کاهش تنش های مرزی برگزار کنند و در نخستین گام کره شمالی یک خط تلفن نظامی را با کره جنوبی برقرار کرده است.
همچنین دو کره در مورد ادامه مذاکرات موافقت کرده اند.
علاوه بر آن، کره جنوبی پیشنهاد کرده است با استفاده از فرصت برگزاری جشن‎های عید بهار، اعضای خانواده‎هایی که در دو کشور از یکدیگر جدا افتاده‎اند بار دیگر با هم دیدار کنند و مذاکرات صلیب سرخ نیز برگزار شود.
بیست و سومین دوره مسابقات المپیک زمستانی از 9 تا 25 فوریه (20 بهمن تا 6 اسفند 96) و دوازدهمین دوره رقابت های پارا المپیک زمستانی هم از 9 تا 18 مارس (15 اسفند تا 27 اسفند 96) در شهر 'پیونگ چانگ' کره جنوبی برگزار خواهد شد.

برچسب ها: چین
نظرات بینندگان