arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶

هفت نکته مهم درباره دولت ائتلافی جدید آلمان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حزب سوسیال دموکرات و احزاب متحد سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی پس از کشاکشی طولانی سرانجام بر سر پیمانی برای تشکیل دولت ائتلافی آلمان توافق کردند. مهم‌ترین مباحث مطرح ‌شده در این پیمان چیست و چه انتقادهایی به آن می‌شود؟

به گزارش ایسنا شبکه خبری دویچه وله در گزارشی به بررسی دولت ائتلافی جدید آلمان پرداخته است. قرارداد احزاب مؤتلفه برای تشکیل دولت جدید آلمان دربرگیرنده‌ی نکات متعددی است که هم با استقبال و هم با انتقاد روبرو شده است. در اینجا مروری داریم بر ۷ مبحث مهم این قرارداد:

دیجیتالیزه کردن

سیاستمداران آلمان تا کنون درباره دیجیتالیزه کردن بسیار بحث کرده‌اند، اما بحث آنها نتایج چندانی به بار نیاورده بود. حال در پیمان ائتلاف گفته شده که آنها قصد دارند تا سال ۲۰۲۵ دسترسی به اینترنت پرسرعت را در سراسر آلمان تضمین کنند. البته منتقدان معتقدند که این مدت بسیار طولانی است، اما در واقع تحقق چنین طرحی نیرو و هزینه زیادی می‌طلبد. قرار است ابتدا مدارس، بیمارستان‌ها و مناطقی که در آنها واحدهای تولیدی واقع شده‌اند از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند.

همچنین قرار است که با همکاری فرانسه، مرکزی برای تحقیق و کار در زمینه هوش مصنوعی ایجاد شود.

افزون بر این، دولت جدید می‌خواهد برای کمک به استارت‌آپ‌ها نه تنها یک "صندوق دیجیتال ملی بزرگ" ایجاد کند بلکه موانع بوروکراتیک بر سر راه استارت‌آپ‌ها را هم از میان بردارد.

بوروکراسی

قرار است برقراری ارتباط دیجیتال شهروندان با ادارات امکان‌پذیر شود. بدین منظور یک آرشیو مرکزی از داده‌های آنان ایجاد خواهد شد که گامی عظیم محسوب می‌شود چون کافی است شهروندان تنها یک بار اطلاعات خود را به این مرکز بدهند. برای این کار یک آژانس دولتی و یک شورای دیجیتال تاسیس خواهد شد.

با وجود پیشنهاد بسیاری از کارشناسان، دولت جدید تصمیم ندارد یک مرکز هماهنگ‌کننده در اداره صدارت عظما یا یک وزارت امور دیجیتال تاسیس کند.

آموزش و کار

سیاست آموزشی آینده احزاب ائتلافی تنها پروژه دولت جدید است که با استقبال بیشتر احزاب روبرو شده است. این پروژه‌ای میلیاردی است و تشکیل یک شورای آموزشی ملی را در بر می‌گیرد که قرار است "پیشنهاهایی برای شفافیت بیشتر، کیفیت و امکان مقایسه در سیستم آموزشی" را فراهم آورد. این به معنای انقلابی کوچک در نظام آموزشی فدرال آلمان است.

گام بزرگ دیگر به رسمیت شناختن حق شهروندان برای نگهداری از فرزندانشان در مدارس ابتدایی در تمام طول روز است. البته این گام از سال ۲۰۲۵ برداشته خواهد شد. بدین منظور بودجه‌ای دو میلیارد یورویی برای سراسر آلمان اختصاص یافته است.

پنج میلیارد یورو نیز برای دیجیتالیزه کردن محیط آموزشی در نظر گرفته شده که به معنای پایان دادن به "دوره تخته سیاه و گچ" خواهد بود.

قرار است کمک‌های دولتی برای راهیابی آسان‌تر کارآموزان به مراکز کار افزایش یابد. از جمله ادامه آموزش کارآموزان برای تحصیل مدرک تکنیسین یا استادکار رایگان خواهد شد. در مجموع هدف این برنامه جذاب‌تر کردن ادامه تحصیل به لحاظ مالی است.

پژوهش

اقتصاد آلمان از مدتها پیش بحث کمک مالیاتی برای پروژه‌های تحقیقاتی را مطرح کرده است. حال قرار است که کمک مالیاتی شامل پروژه‌های تحقیقاتی شرکت‌های کوچک و متوسط شود. شرکت‌های بزرگ دست خالی می‌مانند. به‌خصوص توجهی خاص به عرصه‌هایی مانند میکروالکترونیک و رباتیک شده که پیش‌بینی می‌شود در آینده بسیار رشد خواهند کرد.

سلامتی

دولت ائتلافی اعلام کرده است که آماده مبارزه با بیماری‌های رایج میان مردم آلمان است: پشت‌درد و اضافه‌وزن، افسردگی، دیابت، سرطان و دمانس. هدف برنامه‌ریزی و ایجاد راهکار توسط وزارت بهداری و نیز پژوهشگران برای مقابله با گسترش این بیماری‌ها در آلمان است.

در قرارداد دولت ائتلافی با سفارش و دریافت دارو از طریق پست مخالفت شده است؛ امری که مایه خشنودی صاحبان داروخانه‌ها خواهد شد چون بدین ترتیب نمی‌توان از آنها چشم پوشید. البته روشن نیست که شهروندان آلمان تا چه حد از این بابت خوشحال شوند.

همچنین قرار است که هرکس یک کارت سلامتی الکترونیک دریافت کند که در آن سوابق آزمایش‌های پزشکی و بیماری‌های او ثبت شود.

حیوانات و تغذیه

احزاب ائتلافی هم با حیوان‌آزاری و هم با حامیان افراطی حیوانات در افتاده‌اند. دولت می‌خواهد گوشت مراکزی که شرایط بهتری را برای نگهداری حیوانات فراهم می‌آورند نشانه‌گذاری کند و خرید و فروش حیوانات خانگی از طریق پست را ممنوع کند. همچنین دولت افرادی را که به "دزدی در مراکز نگهداری حیوانات" دست می‌زنند مجازات خواهد کرد؛ که اشاره به حامیان حیوانات است که برای مثال به طور مخفیانه وارد محل نگهداری حیوانات می‌شوند و از آنها فیلمبرداری می‌کنند تا وضعیت آنها را به اطلاع عموم برسانند.

افزون بر این، قرار است "راهکار ملی برای کاهش شکر، چربی و نمک در مواد غذایی تولیدی" همچنان پیش برده شود و به کمک دولت، همه مدارس باید موازین تغذیه سالم را رعایت کنند.

همچنین برای اینکه شهروندان کمتر مواد غذایی را دور بریزند، دولت می‌خواهد برچسب‌های حداقل زمان نگهداری این مواد را کنترل کند و استفاده از "بسته‌بندی‌های هوشمند" رایج شود که وقتی ماده غذایی درون آنها فاسد می‌شود و گاز تولید می‌کنند، بسته‌بندی رنگی شود.

محیط زیست

در قرارداد ائتلاف به موضوع محیط زیست از نظر اقتصادی نگریسته شده و گفته شده است که تا سال ۲۰۱۰ به میزان ۶۵ درصد کل برق آلمان باید از منابع تجدیدپذیر مانند آفتاب، باد و آب تامین شود. در حال حاضر ۳۸ درصد کل انرژی مصرفی در آلمان توسط منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود.

حزب سبزها و سازمان گرین‌پیس Green Peace به نحوه طرح موضوع محیط زیست در قرارداد ائتلاف و اینکه موضوع حفاظت از آب و هوا به عنوان وظیفه محوری آینده در قرارداد ائتلاف مطرح نشده انتقاد کرده‌اند.

در پیمان دولت ائتلافی همچنین برای نخستین بار حفاظت از حیات وحش و حشرات به عنوان هدفی سیاسی مطرح شده است. سازمان حفاظت از طبیعت آلمان همراه با استقبال از این طرح دولت به نبود برنامه‌ای برای حفاظت از آب و هوا به عنوان پیش‌شرط حفاظت از حیات وحش و محیط حشرات انتقاد کرده است.

نظرات بینندگان