arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

وزیر انرژی پیشین آمریکا: احتمال وقوع حمله هسته‌ای بیشتر شده

ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی آمریکا هشدار داد، جهان خوش شانس بوده که تاکنون شاهد یک حمله با سلاح هسته‌ای بر اثر محاسبات اشتباه نبوده اما شاهد هستیم که احتمال چنین حادثه فاجعه‌باری افزایش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی آمریکا هشدار داد، جهان خوش شانس بوده که تاکنون شاهد یک حمله با سلاح هسته‌ای بر اثر محاسبات اشتباه نبوده اما شاهد هستیم که احتمال چنین حادثه فاجعه‌باری افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، ارنست مونیز، فیزیکدان هسته‌ای و وزیر سابق انرژی آمریکا است که در سال ۲۰۱۵ در دستیابی به توافق هسته‌ای برجام با ایران نقش تعیین کننده‌ای داشت.

او در مصاحبه‌ای هشدار داد: میزان خطا در پرهیز از یک فاجعه هسته‌ای در حال کاهش است چونکه ما شاهد توسعه یکسری سلاح‌های هسته‌ای جدید کوچکتر هستیم که شرایط در نظر گرفته شده برای استفاده از آنها محدودیت‌های کمتری پیدا کرده و در عین حال سطح ارتباطات عالی رتبه میان قدرت‌های هسته‌ای بزرگ کاهش یافته است.

مونیز تصریح کرد: اکنون شانس استفاده از سلاح هسته‌ای به نسبت به زمان بحران موشکی کوبا بیشتر شده است.

وی که در حال حاضر مدیریت اجرایی و ریاست یک گروه به نام ابتکارعمل تهدید هسته‌ای را به عهده دارد به حادثه اخیر انتشار هشدار هسته‌ای اشتباه از سوی مقام‌های هاوایی اشاره کرد و گفت که این یک نمونه از لغزش‌های تکنولوژیکی است که می‌تواند منجر به یک اشتباه محاسباتی مرگبار شود.

مونیز خاطر نشان کرد: فاصله ۳۸ دقیقه‌ای اساساً بیشتر از مدت زمان لازم برای این است که ترامپ یا پوتین یا دیگر رهبران مالک سلاح‌های هسته‌ای در جهان برای پاسخ دادن به یک هشدار مربوط به موشک‌های شلیک شده در اختیار خواهند داشت.

او اظهار داشت: ما می‌دانیم که در تاریخ دفعات زیادی از این دست هشدارها داشته‌ایم و تاکنون توانسته‌ایم در مقابل گلوله‌ها جاخالی بدهیم اما جا خالی دادن در مقابل گلوله‌ها خیلی دشوارتر است از اینکه شاهد باشیم ارتباطات موثر دیگر وجود نداشته باشد و تنش‌ها میان کشورها کاهش نیابد.

به گفته مونیز مواضع هسته‌ای اخیر دونالد ترامپ به سبب دو رویکرد موجب شده‌اند که خطر اشتباه محاسباتی افزایش پیدا کند.

این مواضع شامل در نظر گرفتن گزینه موشک‌های هسته‌ای کم قدرت پرتابی از زیردریایی است که این خطر را دارد که ژنرال‌ها و رهبران سیاسی تصور کنند چنین موشک‌هایی قابل استفاده‌تر هستند.

مونیز خاطر نشان کرد: استفاده از کلاس جدید موشک‌های کوچکتر پرتابی از زیردریایی از نظر ما به مشکلات مربوط به اشتباه محاسباتی دامن می‌زند.

او اظهار داشت: توسعه دادن شرایط استفاده از این سلاح‌های هسته‌ای از جمله در مواقع حملات سایبری به طرزی خاص نگران کننده است چراکه معمولا به دشواری مشخص می‌شود که عامل واقعی چنین حملاتی چه کسانی هستند.

وی افزود: یک حمله سایبری بزرگ علیه زیرساخت ابدا نمی‌تواند به عنوان حمله یک کشور در نظر گرفته شود بلکه چنین حملاتی از جانب هکرهای شخص ثالث صورت می‌گیرد که ممکن است از بروز یک جنگ هسته‌ای میان دو قدرت بزرگ لذت ببرد.اینکه جهان تاکنون شاهد یک حمله تروریستی با بمب‌های کثیف نبوده ناشی از خوش شانسی است. بمب‌های کثیف سلاح‌هایی هستند که به عنوان بمب‌های متعارف محسوب می‌شوند اما هدفشان آلوده کردن رادیواکتیوی یک منطقه گسترده است.

مونیز اظهار داشت: چنین حملاتی تبعاتی کمتر از یک حمله هسته‌ای دارد اما از طرفی دیگر احتمال بیشتر از بابت وقوع‌شان وجود دارد. زمانی که شهر موصل عراق در سال ۲۰۱۴ به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد در این شهر یک انبار قابل توجه ماده مرگبار "کبالت - ۶۰" وجود داشت که برای درمان بیماری سرطان استفاده می‌شود و خوشبختانه داعش از این ماده مرگبار بهره نجست.

او اظهار داشت که جامعه بین‌المللی باید تلاش‌هایش را "به شکلی آرام و نظام‌مند" تشدید کند تا منابع پزشکی مربوط به ماده رادیواکتیو کازیون را جایگزین کند پیش از آنکه خیلی دیر شود.

نظرات بینندگان