arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
ادامه تلاش‌ها برای یافتن پیکرهای قربانیان سقوط هواپیمای تهران - یاسوج

بالگردها نمی‌توانند به قله نزدیک شوند؛ تمام عملیات زمینی است/ اولین گروه پیکر جانباختگان تحویل پزشکی قانونی شد/ عملیات جست‌وجو و انتقال پیکرها متوقف شد / جعبه سیاه هنوز پیدا نشده

معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: از ساعت ۶ صبح ۸۰ امدادگر دیگر به صورت پیاده به محل کشف لاشه اعزام شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بالگردها نمی‌توانند به قله نزدیک شوند؛ تمام عملیات زمینی است/ شرایط جوی نامساعد است / پیکرها به پشت قله انتقال می‌یابند تا در صورت امکان با بالگرد به پایین منتقل شوند

معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: از ساعت ۶ صبح ۸۰ امدادگر دیگر به صورت پیاده به محل کشف لاشه اعزام شدند.

به گزارش «انتخاب»، امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به تلاش ناموفق نیروهای امدادی برای رسیدن به قله جهت انتقال اجساد سانحه سقوط، گفت: به دلیل محدودیت دید بالگرد نمی‌تواند به قله نزدیک شود.

تمامی عملیات زمینی صورت می گیرد

فرماندار دناگفت: آغاز عملیات پایانی روز چهارشنبه از ساعت ۶صبح در منطقه کوه کل آغاز شد.

وی از اعزام ۲۰اکیپ ۴نفره به منطقه برای انتقال اجساد خبر داد و گفت: تمامی نیروهای ستادی در سطح شهرستان در محل حضور دارند و تمامی عملیات زمینی صورت می گیرد.

شرایط جوی نامساعد است

فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات نیز در این زمینه گفت: از ساعت ۶ صبح ۸۰ امدادگر دیگر به صورت پیاده به محل کشف لاشه اعزام شدند.

وی ادامه داد: اجساد کشف شده را به پشت قله انتقال می‌دهیم تا در صورت امکان با بالگرد به پایین منتقل شود.

وی با بیان اینکه شرایط جوی از امروز صبح نامساعد است،تصریح کرد: لاشه هواپیما متلاشی شده و کار جمع آوری اجساد سخت است.

تاکنون امکان اعزام بالگرد به ارتفاعات دنا میسر نشده است

پوران فرد رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه نیروهای امداد و نجات پیاده از نخستین ساعات صبح امروز به این منطقه اعزام شدند، گفت: به علت وضعیت نامساعد هوا تاکنون امکان اعزام بالگرد به ارتفاعات دنا میسر نشده است.

تیم تکاوران ارتش در حال جست وجوی اجساد هستند

مدیر کل مدیریت بحران کهگیلویه وبویراحمد گفت: 60 تیم امداد و نجات پیاده که 24 تیم آن مربوط به سپاه فتح است در دامنه های دنا در حال حرکت هستند.

وی ادامه داد: با توجه به وضع جوی هوا و سخت گذر بودن بیش از 8 کیلومتر از این مسیر، حرکت گروه های پیاده را کند کرده است.

وی تصریح کرد: تیم تکاوران ارتش با حضور در کنار لاشه هواپیما در حال جست وجوی اجساد هستند که با توجه به وزش باد و بوران کار در این منطقه به سختی در حال انجام است.

معلوم نیست توقف عملیات انتقال اجساد تا چه زمانی ادامه دارد
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۵:۵۳

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پیکرهای کشف‌شده حادثه سقوط هواپیما با کوله‌پشتی به پایین منتقل شدند، گفت: عملیات امروز متوقف شده و مشخص نیست که چه زمانی به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به شرایط جوی منطقه دنا گفت: در حال حاضر دنا پوشیده از برف است و باد شدیدی در حال وزیدن است و بارش برف و ابر متراکم در منطقه حاکم است. از روز گذشته که مکان لاشه هواپیما مشخص شد یک اکیپ 4 نفره برای ارزیابی منطقه اعزام شد و پس از آن یک اکیپ 7 نفره به منطقه اعزام شدند که به دلیل تجهیزات و امکاناتی که همراه داشتند، شب را در منطقه ماندند و عملیات خود را آغاز کردند.

او با بیان اینکه با توجه به شرایط جوی شب گذشته امکان ادامه عملیات میسر نبود و عملیات متوقف شده، خاطرنشان کرد: 40 نفر از افراد خبره و کوهنورد با تجهیزات و امکانات کامل اعزام شدند، اما شرایط جوی امروز بسیار سخت است و در ارتباطی که با این افراد داشتیم اعلام کردیم که خودشان تصمیم بگیرند و اگر امکان استمرار وجود ندارد، عملیات را متوقف کنند آنها نیز اعلام کردند که امکان ادامه عملیات وجود ندارد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه قطعاتی از پیکرها و قطعاتی از هواپیما جمع آوری شده‌ است، گفت: این قطعات توسط کوله پشتی به یاسوج منتقل می‌شوند، دادستانی و پزشکی قانونی نیز هماهنگ شده‌اند. همچنین پزشکی قانونی چند روز گذشته از خانواده‌های مسافران دی ان ای گرفته تا با رسیدن پیکرها کارهای شناسایی‌شان آغاز شود.

نجار با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که خسارت دیگری نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: حفظ جان افرادی که برای انتقال افراد رفته‌اند، بسیار مهم است و بازماندگان این حادثه با توجه به این که حق دارند، اما متوجه هستند که نباید جان افراد دیگری در این حادثه به خطر بیفتد.

او خاطرنشان کرد: دنا منطقه وسیعی است، نیروهای ارتش، سپاه، هلال احمر و همه دستگاه‌های اجرایی با حساسیت تمام حضور دارند و کمک می‌کنند البته در این وضعیت جوی اقدامی میسر نیست و ما نمی‌توانیم پایان عملیات را اعلام کنیم. البته جلسات متعددی تشکیل شده و تلاش داریم در حداقل زمان عملیات به پایان برسد.

عملیات انتقال پیکرها متوقف شد
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۴:۱۰

به دلیل شرایط بسیار بد جوی و وجود طوفان و برف در ارتفاعات دنا احتمال آسیب دیدن کوهنوردان در انتقال اجساد وجود دارد.

اولین گروه از پیکر جانباختگان تحویل پزشکی قانونی شد
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۳:۰۸

مدیرعامل هلال احمر اصفهان گفت: اولین گروه از پیکر جانباختگان هواپیمای تهران - یاسوج تحویل پزشکی قانونی شد.

32 قطعه بسته بندی شده در حال انتقال به پایین است
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۲:۲۳

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: تعداد 32 قطعه بسته بندی شده در حال انتقال به پایین است و این قطعات الزاما پیکر محسوب نمی شود.

محسن مومنی در خصوص آخرین وضعیت هواپیمای سقوط کرده در منطقه اظهار کرد: در حال حاضر کوه به دو قسمت تقسیم شده است چهار نفر از نیروها تعدادی از قطعات را به سمت بیده می آورند و 16 نفر از نیروها قطعات دیگر را به سمت سی سخت پایین خواهند آورد.

وی افزود: عملیات انتقال پیکرها به سمت پایین آغاز شده است، اما شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد است و واقعا شرایط نقل و انتقال سخت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان ادامه داد: تعداد 32 قطعه بسته بندی شده در حال انتقال به پایین است و این قطعات الزاما پیکر محسوب نمی شود.

مومنی تاکید کرد: 40 نفر از نیروهای زبده نیز از سمت سی سخت در حال صعود هستند که هم به افرادی که به سمت پایین در حال حرکت اند کمک خواند کرد و همچنین قرار است در کمپ امشب جایگزین شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز با توجه به شرایط آب و هوایی قطعا بالگرد نمی تواند در آن منطقه حضور داشته باشد، اما بالگردها آماده هستند تا زمانی که کوهنوردان به یک مکان مناسب برسند آنها را به پایین ببرند.

زنده بودن برخی مسافران تایید نمی شود
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۲:۲۳

معاون عملیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: انتشار اخباری درباره زنده بودن برخی مسافران هواپیمای تهران - یاسوج پس از سقوط مورد تایید نیست و نیاز به بررسی کارشناسی دقیق دارد.

پیکرها با کول کردن منتقل می‌شوند
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۲:۲۲

استاندار اصفهان گفت: تا این لحظه 32 پیکر پیدا شده است و باید این پیکرها از طرف سی سخت یا با کوله یا به صورت کول کردن جا به جا شوند.

محسن مهرعلیزاده اظهار کرد: امروز قله ها پوشیده از ابر و مه است و تیغه های کوه از سمت اصفهان کمی سخت هستند، اما از طرف سی سخت کوه هموارتر هست. امروز 70 نفر نیرو جایگزین نیروهای شامگاه گذشته می شوند تا عملیات سرعت بهتری پیدا کند.

هوا در ارتفاعات مساعد نیست و برنامه ریزی این بود که امروز با بالگرد انتقال صورت گیرد، اما به دلیل مه و ابرناکی این مهم امکان پذیر نیست.

وی افزود: امروز قله ها پوشیده از ابر و مه است و تیغه های کوه از سمت اصفهان کمی سخت هستند، اما از طرف سی سخت کوه هموارتر هست. امروز 70 نفر نیرو جایگزین نیروهای شامگاه گذشته می شوند تا عملیات سرعت بهتری پیدا کند.

استاندار اصفهان ادامه داد: شیب 70 درجه منطقه برای کوهنوردان هم مشکل است، اما به هر حال باید عملیات اجرایی شود.

انتقال ۷ پیکر به پایین کوه
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۱:۵۳

معاون عملیات نیروی زمینی ارتش گفت:  یکی از تیم‌های امدادی در حال انتقال ۷ پیکر به پایین کوه هستند.

آغاز بارش برف در محل سقوط
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۰:۲۴

رئیس اداره پایش هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:هم اکنون در محل سقوط هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج در سی سخت و ارتفاعات کوه دنا بارش برف، کولاک و باد شدید شروع شده است.

ولی بهره مند در خصوص وضعیت هوای منطقه در روز پنجشنبه، سوم اسفند اظهارکرد: پیش بینی می‌شود بارش باران را در محل سقوط هواپیما داشته باشیم.

رئیس اداره پایش هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در رابطه با وضعیت هوای روز جمعه، چهارم اسفند بیان کرد: در این روز احتمال بارش وجود دارد. در مجموع براساس نقشه های هواشناسی از امروز تا سه شنبه هفته آینده به تناوب بارش برف و باران خواهیم داشت.

نمونه گیری ژنتیک از 53 خانواده جانباختگان
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۹:۵۲

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 40 کارشناس ماهر پزشکی قانونی استان آماده آغاز کار احراز هویت جانباختگان هستند.

کامروز امینی افزود: مرحله اول نمونه گیری ژنتیک از 53 خانواده جانباختگان سقوط هواپیمای تهران یاسوج انجام شده است.

وی بیان کرد: مرحله نخست نمونه گیری ژنتیک 15 خانواده در استان کهگیلویه وبویراحمد، 29 خانواده در تهران، 5 مازندران، یک کرمانشاه، یک لرستان، یک اصفهان و یک کرمان صورت گرفته است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: پس از انتقال پیکر جانباختگان به پزشکی قانونی کهگیلویه وبویراحمد، کار احراز هویت و تعیین علت مرگ آغاز خواهد شد.

احتمال انتقال پیکرها تا 10 ساعت دیگر
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۹:۳۸

نماینده مجلس گفت: جعبعه سیاه هنوز پیدا نشده و در اولویت ما هم نیست در حال حاضر اولویت با انتقال اجساد است و بعد از این مرحله به سراغ جعبه سیاه خواهیم رفت.

نماینده مردم دنا گفت: به نظر می‌رسد کمتر از 10 ساعت دیگر به شرط اینکه شرایط جوی اجازه دهد اجساد منتقل خواهد شد.

غلام محمد زارعی نماینده مردم دنا با بیان اینکه ساعت 12 شب گذشته ستاد بحران در منطقه سی سخت نزدیک‌ترین نقطه به محل سقوط هواپیما تشکیل شد،به ایلنا گفت: در این ستاد تقسیم وظایف صورت گرفت و 20 تیم 4 نفره عازم منطقه شدند.

وی تصریح کرد: قرار بر این است که هر تیم 4 نفره حامل انتقال یک پیکر از سرنشینان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی انتقال اجساد به پایان می‌رسد، اظهار داشت: مسیر جدیدی شناسایی شده که حداقل زمان صعود به نقطه سقوط 5 ساعت است اما برگشت از ان با توجه به شیب مسیر کمتر می‌شود.

زارعی ادامه داد: به نظر می‌رسد کمتر از 10 ساعت دیگر به شرط اینکه شرایط جوی اجازه دهد اجساد منتقل خواهد شد.

وی گفت: اجساد پراکنده نیستند و در یک نقطه متمرکز شده‌اند اما مشکل اصلی این است که یخ بسته‌اند.

نماینده مردم دنا گفت: هنوز هیچ اطلاعات جدیدی از تعداد اجسادی که یافت شده‌اند نداریم چرا که موبایل امدادگران به دلیل سرمای شدید از کار افتاده است بنابراین باید بیسیم‌های ارتش فعال شود که اقدامات در حال انجام است.

وی تاکید کرد: جعبعه سیاه هنوز پیدا نشده و در اولویت ما هم نیست در حال حاضر اولویت با انتقال اجساد است و بعد از این مرحله به سراغ جعبه سیاه خواهیم رفت.

وضعیت نامساعد جوی
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۹:۳۷

کریمی فرمانده میدان هلال احمر: وضعیت نامساعد جوی و ناپایداری در ارتفاعات دنا ادامه عملیات انتقال پیکرهای جان باختگان حادثه سقوط هواپیما را سخت کرده است.

آغاز عملیات جستجو در روز چهارم حادثه در ساعاتی پیش
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۹:۱۹

نظرات بینندگان