arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶

حمله ارتش ترکیه به نیروهای مردمی مورد حمایت دولت سوریه به محض ورود به عفرین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیروهای "مردمی" مورد حمایت ارتش سوریه در راستای حمایت از ساکنان شهر عفرین در شمال غرب این کشور در برابر عملیات نظامی ارتش ترکیه وارد عفرین شدند اما بعد از رسیدن به اولین گذرگاه این شهر از سوی ترکیه مورد هدف قرار گرفتند. در حالی که ترکیه می‌گوید آنها را بازگردانده اما منابع خبری حاکی است، آنها وارد عفرین شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،‌ ورود پیشقراولان نیروهای مردمی سوریه به شهر عفرین همزمان با حملات توپخانه‌ای‌ و بمباران جنگنده‌های ترکیه‌ای و پرواز این جنگنده‌ها در حریم هوایی منطقه بود.

در سایه پرواز هواپیماهای جاسوسی ترکیه بر فراز گذرگاه "زیاره" همزمان با ورود نیروهای مردمی سوریه،‌ این نیروها ناگزیر به واکنش به حملات توپخانه‌ای ترکیه شدند. تاکنون اطلاعاتی از تلفات در بین صفوف نیروهای مردمی در اثر این حملات منتشر نشده است.

بخش اطلاع‌رسانی درباره جنگ موسوم به "الإعلام الحربی" وابسته به حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه گزارش داد، نیروهای مورد حمایت ارتش سوریه از شهرک‌های نبل و الزهراء در جنوب عفرین وارد این شهر شدند و تلویزیون سوریه تصاویر کاروان این نیروها را در حال ورود به عفرین پخش کرد.

یگان‌های مدافع خلق کرد نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند، دولت سوریه به درخواست آنها برای حمایت از شهر لبیک گفت.

یگان‌های مدافع خلق کرد درباره ورود نیروهای مردمی سوریه تاکید کرد: بعد از گذشت یک ماه از مقاومت اسطوره‌ای نیروهای ما علیه ارتش ترکیه و گروه‌های تروریستی هم‌پیمان داعش و النصره و وارد کردن خسارت‌های سنگین به متجاوزان یگان‌های ما از دولت سوریه و ارتش آن درخواست کرد بر حسب وظیفه به دفاع از عفرین و مرزهای سوریه بپردازد.

در این بیانیه آمده است: دولت سوریه دعوت ما را اجابت کرد و یگان‌های خود را در روز سه‌شنبه برای تمرکز بر مرزها و مشارکت در دفاع از تمامیت ارضی سوریه به عفرین اعزام کرد.
موضع‌گیری اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز مدعی شد، برخی نیروهای مورد حمایت دولت سوریه تلاش کردند وارد عفرین شوند اما بعد از حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه ناگزیر به بازگشت شدند.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: نیروهای شیعه مورد حمایت ارتش سوریه از طریق خودروهایی عصر سه‌شنبه در حال حرکت به سمت عفرین بودند که مورد حمله توپخانه‌ای ما قرار گرفتند و مجبور به بازگشت شدند.

وی تاکید کرد: این پرونده در حال حاضر همانجا بسته شد و ما نمی‌توانیم به آنها فرصت دهیم چراکه بهای آن سنگین خواهد بود.

اردوغان گفت، این مسائل را با ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روسای جمهوری ایران و روسیه در میان گذاشته است.

اما المیادین اخبار درباره عقب‌نشینی نیروهای مردمی از عفرین را در نتیجه حملات ترکیه تکذیب کرد.

در این راستا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: حل وضعیت عفرین از طریق مذاکره مستقیم بین دمشق و آنکارا ممکن است.

منابع مخالف در سوریه نیز در شبکه‌های اجتماعی نسبت به هر گونه توافق بین شبه‌نظامیان کرد و نظام سوریه علیه عملیات نظامی ارتش ترکیه هشدار دادند.

پیشتر اداره خودمختار کرد در عفرین از دولت سوریه خواسته بود برای حمایت از منطقه مداخله کرده و نیروهایش را در مرزهای مشترک با ترکیه مستقر کند.

صحبت از ورود نیروهای مورد حمایت ارتش سوریه زمانی مطرح شده که جزئیات زیادی از توافق نظام سوریه و کردها و مشخصا درباره تحویل سلاح‌های نیروهای کرد که شرط دمشق برای موافقت با درخواست کردها برای ورود به عفرین بود، در دست نیست.

ارتش ترکیه از ۲۰ ژانویه عملیات نظامی موسوم به "شاخه زیتون" را آغاز کرد و مدعی است مقرهای تشکیلات پ.ی.د (حزب اتحاد دموکراتیک سوریه) که آن را وابسته به پ.ک.ک می‌داند و نیز مواضع داعش را در عفرین هدف قرار می‌دهد و به محض نابودی تروریست‌ها عملیات خود را خاتمه می‌دهد.

نظرات بینندگان