arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۶

آیت الله یزدی: طلبه یک سال درس یک مرجع می رود ولی آن مرجع حتی یک کلمه از نظام، ولایت فقیه و حکومت اسلامی نمی گوید / برخی هنوز عمق ولایت فقیه را درک نکرده اند

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که امروز در نظام اسلامی و در سایه ولایت فقیه هستیم از عدم طرح این مسائل از سوی برخی اساتید حوزه در دروس خارج انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که امروز در نظام اسلامی و در سایه ولایت فقیه هستیم از عدم طرح این مسائل از سوی برخی اساتید حوزه در دروس خارج انتقاد کرد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، اولین اجلاسیه منشور روحانیت همزمان با سالروز صدور پیام حضرت امام(ره) در سوم اسفندماه سال 67 خطاب به حوزه های علمیه و روحانیت، در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد

آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این اجلاسیه با بیان این که اثر رونمایی شده یک موسوعه جامع و راهنما خواهد بود، اظهار داشت: سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره چراغ راه حوزویان است و البته نیاز است که این جلسات تکرار شود تا ظرایف سخنان ایشان بهتر مشخص شود.

وی افزود: سؤالی که گاهی مطرح می شود این است که روحانیت به معنای جامع خودش که شامل همه طبقات از رده اول مرجعیت تا اساتید تا طلاب و تا مبلغان و مروجان و همه کسانی که ملبس به لباس روحانیت هستند، چه نقش و وظیفه ای بر عهده دارد؟ باید دید با چه مبنایی صنف روحانیت به وجود آمده و جامعه مستقلی به حساب می آید؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: جواب سؤال این است که استمرار امامت که همان حفظ نبوت است و پس از ائمه روحانیت شیعه مسؤولیت انجام وظایف ائمه طاهرین(ع) را برعهده گرفت و وظایف ائمه اولا حفظ دین خدا بود که دین هم مجموعه معارف، اعتقادات، احکام، مسائل، اخلاقیات و سبک زندگی و فرزند آدم بودن است.

وی بیان داشت: از جمله وظایف اهل بیت(ع) رفع بدعت ها و دخالت هایی که برخی افراد نا اهل در دین می کنند، مثل این که امروز می گویند قمه زدن جزو دین است و هرکس قمه نزند از دین خارج شده است و هرچه هم به او بگویی قبول نمی کند ولی روحانیت وظیفه دارد که بیان کند این کار و کارهایی شبیه آن امروز به ضرر دین است.

آیت الله یزدی با اشاره به این که برخی قائل اند که حجاب امروز در دین جایی ندارد، خاطرنشان کرد: این هم وظیفه روحانیت است که آن چه جزو دین است را تبلیغ کند و نگذارد که آن را از اسلام خارج کنند، هرچند افرادی از این کار خشنود نشوند.

وی یادآور شد: روزگاری بر این انقلاب گذشت که در همین حوزه علمیه قم آن قدر دشمن علیه اسلام تبلیغ کرد که باور می کردیم بهترین آخوند کسی است که آرام به مسجد برود و برگردد و یک استخاره بگیرد ولی امام فریاد زد که این طور نیست و روحانیت باید مسائل را بفهمد و فرصت را غنیمت بشمارد.

رییس جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: حتی وقتی که حادثه فیضیه را رقم زدند امام راحل فرمودند تازه این اول کار است و وقتی هم که ایشان را تبعید کردند فرمودند اگر قرار باشد از این فرودگاه به فرودگاه بروم باز هم حرف خودم را می زنم و این کار را هم کرد.

وی با تأکید بر این که روزی در همین قم امام راحل نسبت به تحجر هشدار دادند، خاطرنشان کرد: امروز وضع حوزه چطور است؟ چندین مرجع داریم که چندهزار طلبه را تربیت می کنند چگونه حوزه را اداره می کنند؟ چگونه با برنامه های مدیریت حوزه برخورد می کنند؟ آیا همه بزرگان با حوزه و تحول در آن موافق هستند.

آیت الله یزدی ابراز داشت: بعد از مراجع چند صد استاد در حوزه غیر از تدریس در حوزه چه می کنند؟ این روحیه پاک و مقدس طلبه غیر از متن آخوند در کفایه و متن شیخ انصاری در مکاسب و رسائل چه چیزی به طلبه داده اید؟

وی تصریح کرد: امام راحل در ابتدای انقلاب در مقابل کسانی که می خواستند جلوی اجرای حدود و قصاص و دیات را بگیرند، فرمودند انقلاب برای اجرای احکام است و اگر الان اجرا نشود چه زمانی اجرا شود، امروز نیز این تفکر وجود دارد که صلاح نیست برخی مسائل اسلامی مطرح شود و برخی واقعا نمی فهمند که امروز عربستان و اسرائیل و آمریکا می خواهند نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رهبر معظم انقلاب بارها به مسأله زمان شناسی اشاره کرده اند، گفت: طلبه ای که یک سال درس یک مرجع می رود ولی آن مرجع در طول سال حتی یک کلمه از نظام و ولایت فقیه و حکومت اسلامی نمی گوید، چه می داند این کتابی که امروز رونمایی شده چه می گوید، بنابراین حداقل باید این چنین اجلاسیه هایی مرتب برگزار شود.

وی بیان داشت: ما مقام مرجعیت را مقدس می شماریم و احترام هم می گذاریم و رهبر بزرگ جامعه اسلامی یعنی رهبر معظم انقلاب هم بر احترام به مرجعیت تأکید دارند، ولی برخی نسبت به شرایط روز شاید آگاهی نداشته باشند و به همین جهت این چنین کتاب هایی را در اختیار آنها بگذارید.

آیت الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به همین جهت اگر در رأس یک نظام مرجع قرار بگیرد حرف او گیرایی بیشتری خواهد داشت؛ این را هم بگوییم بنده با جرأت اعلام می کنم و دین خود را به دنیای دیگران نمی فروشم ولی بنده حقیقتا مرجعیت رهبر معظم انقلاب را به عینه در جلسات مختلف علمی دیده ام و بزرگان زیادی نیز این مسأله را تأیید کرده اند.

عضو فقهای شورای نگهبان در پایان با اشاره به این که امروز در شرایطی هستیم که ولایت فقیه به کرسی حکومت نشسته است، خاطرنشان کرد: برخی امروز هنوز عمق این سیستم را درک نکرده اند و بسیاری از موفقیت های ما در سایه همین مسأله به دست آمده است و باید خدا را بر این نعمت شکرگزار باشیم و برای حفظ آن تلاش کنیم.

نظرات بینندگان