arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
هنرنمایی های مکرر به رغم حضور 16 ساله در وزارت خارجه؛

دسته گل ولایتی در عراق، همه را در بغداد علیه ایران بسیج کرد!/ ولايتي چه گفت كه باعث عصبانيت عراقی ها و سواستفاده ضدايرانی ها شد؟

علی اکبر ولایتی از 15-18 فوریه برای انجام برخی دیدارهای رسمی به عراق سفر کرد. وی در جریان این سفر اظهاراتی در خصوص مسائل مربوط به امور داخلی عراق، از جمله انتخابات آینده،داشت ، که باعث بروز برخی اختلاف در صحنه سیاسی عراق شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دسته گل ولایتی در عراق، همه را در بغداد علیه ایران بسیج کرد / هنرنمایی های مکرر به رغم حضور 16 ساله در وزارت خارجه

برخی اظهارات علی اكبر ولايتی در عراق كه به صورت رسمی در کنفرانسی بيان شده و توسط رسانه های عراقی نیز گزارش شده، باعث سوءاستفاده و موج سواری جريانهای ضدايرانی در بغداد و تخريب وجهه جمهوری اسلامی شده است؛ به گونه ای كه گروههای حامی ايران این روزها و پیش از انتخابات مهم عراق، در موضع ضعف قرار گرفته اند.

به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب»، المانیتور نوشت: علی اکبر ولایتی از 15-18 فوریه برای انجام برخی دیدارهای رسمی به عراق سفر کرد. وی در جریان این سفر اظهاراتی در خصوص مسائل مربوط به امور داخلی عراق، از جمله انتخابات آینده داشت ، که باعث بروز برخی اختلاف در صحنه سیاسی عراق شد.

ولایتی در سخنرانی 17 فوریه خود، در کنفرانس تأسیس مجمع عراق وحدت اسلامی در بغداد گفت:

"ما اجازه نخواهیم داد لیبرال ها و کمونیست ها در عراق حکومت کنند."

واضح است که ولایتی به اتحاد انتخاباتی بین جنبش صدر، جنبش مدنی و حزب کمونیست عراق در انتخابات آینده اشاره داشت. از زمان برگزاری انتخابات پیشین عراق در سال 2014، رهبر جنبش صدر یعنی مقتدی صدر، موضعی علیه ایران اتخاذ کرده است.

رائد فهمی، دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق، که در انتخابات با ائتلاف سایرون (متحد با جنبش صدر) حضور خواهد داشت ، سخنان ولایتی را دخالت ایران در امور داخلی و برخلاف قانون اساسی عراق خواند!

افزون بر این ها ، سخنان ولایتی موجب خشم سایر نهادهای مدنی نیز شد. فائق الشیخ علی كه یکی از اعضای پارلمان عراق که وابسته به جنبش مدنی است در روز 17 فوریه (مصادف با سخنرانی ولایتی ) در فیس بوک نوشت ؛

"این سخنان ولایتی نشان از تحقیر و نادیده گرفتن عراقی ها دارد! جنبش مدنی، لیبرال ها، کمونیست ها، ناسیونالیست ها، دموکرات ها و همه مردم شریف عراق اجازه نخواهند داد علی اکبر ولایتی در امور عراق دخالت کند."

از سوی دیگر ، جریانات سنی نیز با اظهارات ولایتی برآشفته شدند . عبدالکریم ابطن، نماینده مجلس و رهبر برجسته جنبش ملی عراق، در یک مصاحبه تلویزیونی در این خصوص گفت:

"ما برای ولایتی یا هر شخص دیگر کار نمی کنیم. ... ما عراقی هستیم. پروژه ملی ما یک پروژه عراقی است. حتی اگر ولایتی قدرتی بیش از یک یا دو مقام عراقی داشته باشد، این قدرت به پایان خواهد رسید. ما به کسی اجازه نخواهیم داد که در امور عراق دخالت داشته باشد ."

ولایتی در جلسات رسمی خود با با رئیس جمهور عراق فواد معصوم و حیدر عبادی نخست وزیر، دیدار کرد . اما در کنار این دیدارهای رسمی ، ولایتی با رهبران شیعه نزدیك به ایران نیز دیدار هایی داشته است . از جمله این افراد می توان به نخست وزیر پیشین این کشور یعنی نوری مالکی، عمار حکیم و هادی العامری و در نهایت رئیس شورای عالی اسلامی عراق؛شیخ همام حمودی اشاره کرد .

به نوشته المانيتور، افرادی که ولایتی با آنها دیدار کرد، می تواند نشانه ی عواقب بدی در دوران پس از انتخابات داشته باشد، مسئله ای که می تواند نتیجه آن تشکیل دولتی در عراق به دور از ایران باشد.

حیدر نوری صادق الملا، یکی از مقامات ارشد جبهه گفتگوی ملی عراق گفت:

«ابزارهای ایران در عراق دیگر نمی توانند کارت های فرقه ای عراق را بازی کنند، زیرا مردم عراق از چنین مانور ها و تاکتیک هایی مطلع شده اند. بنابراین، ایران در تلاش است تا نتایج انتخابات را به گونه ای طراحی کند که از دستور کارهای این کشور حمایت کند»!

ملا در پایان سخنان خود از وزارت امور خارجه عراق خواست در قبال سخنان این مقام ایران موضعی جدی تر اتخاذ کنند و گفت :

"عراق هرگز مایل نیست به بخشی از سیاست های فرقه ای ایران در منطقه تبدیل شود "

نظرات بینندگان