arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۶

تحلیل الاخبار؛ آیا اسرائیل دوباره در سوریه ماجراجویی می‌کند؟ / تصمیمی که دمشق برای اولین بار گرفت

دستور نظام سوریه برای مواجهه با تعدّی های اسرائیل، در دلالتها و پیامدهایی که بر موضع و قدرت اسرائیل داشته است، از نتیجه این مقابله و ساقط شدن جنگنده اسرائیلی و شلیک موشک سامانه دفاع هوایی سوریه، با اهمیت تر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الاخبار نوشت: اسرائیل و نزدیکی نظامی و امنیتی اش به میدان سوریه آغاز مرحله جدیدی در شرایط منطقه محسوب می شود. سرنگونی جنگنده اسرائیلی و مقابله ای که از این طریق بین صهیونیستها و دشمنانشان صورت گرفت؛ نشان دهنده موضع دو طرف، امکانات آنها و بیش از هر چیز، بیانگر محدودیت گزینه ها برای اسرائیل است. علاوه بر اینکه این حوادث معادله های تازه ای را بنیان می نهد که نقطه اغاز آن، صدور دستور سوری برای مواجهه با تجاوزهای اسرائیل و مهار آن است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه عرب زبان ادامه داد: صرفنظر از تبلیغات اسرائیلی که همچنان در حال تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن شکست صهیونیستها و پیامدهای آن است و به دور از افراط در سخن گفتن از پیروزی طرف مقابل، باید گفت، این حادثه، غیر عادی و استثنایی به نظر آمده و دلالتهای زیادی دارد.

مشخص است که تصمیم دولت سوریه برای مقابله با تجاوزهای اسرائیل می تواند واقعیت چشم پوشی های مستمر این دولت از اقدامات اسرائیل در تعدّی به خاک سوریه را تغییر داده و واقعیتی به همراه قواعد درگیری جدید را جایگزین آن کند؛ آنچه که از گزینه های رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات در سوریه می کاهد.

بدین ترتیب، در صورتی که اسرائیل در اینده قصد ادامه تجاوزها به سوریه را داشته باشد، در برابر امتحانی سخت و پوشیده از خطرات و تهدیدها قرار خواهد گرفت. مسئولان اسرائیلی در برابر سوال بسیار مهمی قرار گرفته اند: آیا مقابله سوریه آغاز مرحله تازه ای در برخورد با تجاوزهای اسرائیل است یا یک تصمیم استثنایی و تحت تاثیر شرایط؟ در این چارچوب، دستور نظام سوریه برای مواجهه با تعدّی های اسرائیل، در دلالتها و پیامدهایی که بر موضع و قدرت اسرائیل داشته است، از نتیجه این مقابله و ساقط شدن جنگنده اسرائیلی و شلیک موشک سامانه دفاع هوایی سوریه، با اهمیت تر است. این اتفاق در واقع زیانی بزرگ را متوجه تصویر اسرائیل و توازن بازدارندگی آن کرد.

به طور کلی، اسرائیل دو گزینه بیشتر پیش روی خود ندارد؛ یا تسلیم قواعد تازه تحمیل شده از سوی دشمنانش شده و از ورود به جنگی که توان لازم برای خروج از آن را ندارد، خودداری کند؛ یا اینکه به اقدامات نظامی خود در سوریه ادامه داده و تامین منافع خود در این کشور را تنها در گرو حملات متعدد به آن و قدرتنمایی در مقابله دوستان و دشمنان بداند.

فرماندهی نظامی اسرائیل بویژه پس از آنکه عزم جدی سوریه برای مقابله با تجاوزهای تل آویو را مشاهده نمود، گزینه تسلیم را انتخاب کرده و از ادامه ورود جنگنده های خود به سوریه امتناع کرد تا طرف سوری را بیش از آن تحریک نکند.

اما آیا اسرائیل می تواند به این روند تسلیم ادامه دهد؟آیا امکان اصرار آن بر سیاست تجاوزکارانه اش وجود دارد؟ امکان دادن پاسخ کاملی به این دو سوال وجود ندارد، مگر در صورتی که اسرائیل بار دیگر تصمیم به ماجراجویی و تهوّر در سوریه گرفته و با واکنشی از سوی آن مواجه شود...

نظرات بینندگان