arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

رویترز: ترامپ هم نمی تواند بحران کشورهای عرب خلیج فارس را حل کند

خبرگزاری 'رویترز' با اشاره به سفر آتی سران سعودی، قطر و امارات به واشنگتن، نوشت: به نظر نمی رسد دیدارهای آتی رئیس جمهوری آمریکا با سران کشورهای عرب خلیج (فارس) در واشنگتن بتواند بحران بین این کشورها را حل کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری 'رویترز' با اشاره به سفر آتی سران سعودی، قطر و امارات به واشنگتن، نوشت: به نظر نمی رسد دیدارهای آتی رئیس جمهوری آمریکا با سران کشورهای عرب خلیج (فارس) در واشنگتن بتواند بحران بین این کشورها را حل کند.

رویترز روز دوشنبه به نقل از یک مقام کاخ سفید که نامش را فاش نکرد، نوشت: کشورهای عرب خلیج (فارس) با یکدیگر اتفاق نظر ندارند و و آماده حل بحران بین خود نیستند. بحرانی که به دنبال قطع مناسبات دیپلماتیک عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر در 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 1396) به وجود آمد.
ترامپ قرار است روز سه شنبه (29 اسفند) با 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی دیدار کند. وی 10 آوریل ( 21 فروردین 97) نیز میزبان شیخ 'تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر در کاخ سفید خواهد بود.
یک مقام بلند پایه آمریکایی گفت: شیخ 'محمد بن زاید' ولیعهد ابوظبی نیز ملاقات با ترامپ را بعد از امیر قطر درخواست کرده است. وی قرار بود که 27 مارس (7 فروردین 97) با ترامپ دیدار کند، اما از آن جایی که قصد دارد پس از امیر قطر، این دیدار انجام شود، زمان جدید دیدار وی با رئیس جمهوری آمریکا هنوز اعلام نشده است.
به گفته این مسئول آمریکایی، علاوه بر بحران قطر، احتمال دارد سران عربی با ترامپ درباره مقابله با ایران، و تحکیم شراکت اقتصادی و نظامی خود با آمریکا گفت و گو کنند.
رویترز افزود: واشنگتن ائتلاف قوی با طرف های درگیر در بحران خلیج (فارس) دارد. پایگاه هوایی آمریکا در قطر، بزرگترین پایگاه منطقه به شمار می رود. این پایگاه نقش مهمی در حملات نظامی آمریکا علیه داعش در سوریه و عراق داشت. دولت ترامپ در عین حال، مناسبات محکمی با عربستان و امارات دارد.
بر اساس این گزارش، عربستان و امارات گفته اند که خواسته های آنها برای حل اختلافات با قطر تاکنون اجرایی نشده است. بستن شبکه خبری الجزیره، کاهش مناسبات دوحه با تهران و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله این خواسته ها است.
به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی دیگر که به نامش اشاره ای نشده است، ابراز عقیده کرد : کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دریافته اند که این اختلافات تنها به نفع ایران، سوریه و روسیه است و زمان اندیشیدن برای حل اختلافات فرا رسیده است.
این مقام مسئول ادامه داد: از نظر عقلی این کشورها متوجه شده اند که باید اختلافاتشان حل شود، زیرا در غیر این صورت اوضاع بدتر و پیچیده تر خواهد شد، اما چون احساسات منفی بین آن ها بسیار قوی است تمایل دارند این بحران ادامه داشته باشد.

برچسب ها: ترامپ
نظرات بینندگان