arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۷
در پی تهدیدات اردوغان؛

مردم سنجار عراق درحال فرار از شهر هستند

مردم سنجار در شمال عراق در پی تهدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر احتمال انجام عملیات نظامی در این منطقه بطور گروهی درحال فرار از شهر هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، 'فیان دخیل' نماینده کردهای ایزدی در پارلمان ملی عراق روز چهارشنبه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد در پی اظهارات اردوغان ایزدی های سنجار به طور گروهی درحال فرار از این شهر هستند. 


اردوغان روز دوشنبه در اظهاراتی از احتمال انجام عملیات نظامی در منطقه سنجار از سوی ارتش ترکیه سخن گفت که به گفته وی با هدف پاکسازی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) خواهد بود. 


فیان دخیل افزود ما با نگرانی فراوان اظهارات اردوغان در خصوص امکان حمله نظامی به این منطقه را پیگیری می کنیم. 


وی با اظهار بی اطلاعی نسبت به احتمال توافق سری میان بغداد و آنکارا در این خصوص درعین حال آن را بعید ندانست و از دولت مرکزی عراق خواست موضع خود را در مورد تهدید جدی اردوغان علیه سنجار اعلام کند. 


این درحالی است که بر اساس اعلام دفتر ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه در دیدار 'احمد یلدز' معاون وزیر امور خارجه ترکیه در بغداد تاکید کرده است که عراق به هیچوجه اجازه حضور نیروهای نظامی هیچ کشور همسایه و انجام عملیات نظامی در خاک خود را نخواهد داد. 


نماینده کردهای ایزدی هشدار داد سنجار بتازگی از زیر سایه سنگین بزرگترین فاجعه تاریخ عراق خارج شده است، فاجعه ای که در آن تروریسم وحشی در اوت سال 2014 جان و سرزمین و ناموسش را مباح اعلام کرد و زنان را ربود و مورد تعرض قرار داد و هزاران کودک و مرد ایزدی را قتل عام کرد. 


وی مسوولیت وقوع فاجعه دیگر برای ایزدی ها در ابعاد مختلف تاریخی، انسانی و اخلاقی را متوجه دولت های بغداد و آنکارا دانست و گفت تاکید می کنم دهها خانواده ایزدی در حال فرار از سنجار به مناطق امن تر هستند. 


وی گفت انتظار می رود تعداد شهروندان کرد ایزدی که از سنجار می گریزند در قالب گروههای بزرگتر افزایش یابد که این امر مستلزم پیش بینی حمایت ها و امکانات لازم انسانی و لجستیکی خواهد بود. 


فیان دخیل گفت: من نسبت به خطری که جان بیش از 10 هزار خانواده ایزدی را در مناطق کوهستانی سنجار در اردوگاه های موقت تهدید می کنند هشدار می دهم. 


وی از جامعه بین المللی خواست مسوولیت خود را در این خصوص شناخته و به کمک کردهای ایزدی در این منطقه بشتابند چرا که آنها هنوز از رنج جنایات داعش رهایی پیدا نکرده اند و هر گونه ناامنی جدید در این منطقه بطور قطع یک فاجعه انسانی دیگر را بوجود خواهد آورد. 


تصمیم ارتش ترکیه برای عملیات ضد پ.ک.ک درداخل خاک عراق موسوم به عملیات 'شاخه زیتون2' از چندی پیش از سوی مقامات ترک مطرح و منوط به هماهنگی با بغداد اعلام شده بود. 


فعالان سیاسی و احزاب عراقی از اولین ساعات اعلام چنین تصمیمی از سوی مقامات ترکیه، هر گونه ورود ترکیه به خاک عراق را نقض حاکمیت ملی این کشور دانسته و بطور قاطع آن را غیر قابل قبول دانسته اند.

 
در رویدادی مرتبط، ارتش ترکیه روز یکشنبه در پنجاه و هشتمین روز عملیات 'شاخه زیتون' به کمک عناصر شبه نظامی موسوم به ارتش آزاد سوریه، وارد شهر عفرین در شمال سوریه شد. 


دولت سوریه با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان