arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۲ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۷

اردوغان: هدف آمریکا در سوریه مقابله با ایران و ترکیه است

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هدف آمریکا از حضور در سوریه را مقابله با ایران و ترکیه خواند و گفت: دولت واشنگتن با همین نیت به گروههای تروریستی سوری سلاح ارسال می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، اردوغان بارها دولت آمریکا را به تسلیح یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، احزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) متهم و اعلام کرده است که آمریکا تاکنون بیش از پنج هزار دستگاه کامیون تحویل این گروه ها داده است.


رئیس جمهوری ترکیه امروز در همایش 'پیش به سوی ترکیه سرسبز' با انتقاد از ارسال تسلیحات از سوی آمریکا به گروه های شبه نظامی و جنگجوی سوریه افزود: ما به طول 911 کیلومتر با سوریه و 350 کیلومتر با عراق مرز مشترک داریم و باید پرسید که این سلاح ها چرا به اینجا وبه نزدیک مرزهای ترکیه ارسال می شود؟


وی هدف ارسال این سلاح ها را ترکیه و یا ایران دانست و تاکید کرد: این اقدام آمریکا هیچ معنای دیگری جز این ندارد.


وی اضافه کرد: هدف ارسال سلاح از سوی آمریکا به گروه های تروریستی در داخل سوریه مبارزه با روسیه نیست چرا که اگر هدف آنها روسیه باشد، جنگ جهانی سوم آغاز می شود.


اردوغان با انتقاد از حضور نظامی آمریکا در سوریه گفت: 'منبج از اهداف بعدی عملیات نظامی ترکیه تعیین و بارها بر روی آنها تاکید شده ولی آمریکایی ها از این تصمیم انتقاد می کنند و می گویند که از منبج خارج نخواهند شد در حالی که ما باید بگوییم که شما حق حضور در آنجا را ندارید.'


وی افزود: از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انتظار داریم که موضعی محکم برای پایان دادن به اظهارات گمراه کننده و گستاخانه علیه ترکیه اتخاذ کند زیرا کسانی که به نام ترامپ اظهار نظر می کنند، متوجه سخنان خود نیستند.


رئیس جمهوری ترکیه تعداد کشته شدگان نیروهای ی.پ.گ و پ.ی.د در عملیات شاخه زیتون در عفرین را سه هزار و 698 اعلام و اظهار کرد: 'تا دفع کامل تهدیدات در طول مرزهای ترکیه به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.


وی ادامه داد: آنها که در عفرین شکست خوردند، در منبج منتظر فرصتی برای حمله به ترکیه هستند.


اردوغان از آغاز بازسازی مدارس، بیمارستانها و تاسیسات مهم شهر شهر عفرین پس از تصرف خبر داد و مدعی شد: به زودی عفرین را به محیطی امن برای ساکنان آن تبدیل خواهیم کرد.


رییس جمهوری ترکیه همچنین ادعا کرد: 'در شمال عراق نیز 38 تن از تروریست های پ.ک.ک در سنجار در عملیات ارتش ترکیه کشته شدند و اگر شرایط به همین منوال باشد، بیشتر از این پیش خواهیم رفت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان