arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۹ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۷

فرانسه: خواستار حفظ برجام هستيم / با شرکای اروپایی‌های در این جهت حرکت می‌کنیم

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای روز پنجشنبه اعلام کرد به توافق هسته‌ای با ایران و گروه ۱+۵ پایبند خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای روز پنجشنبه اعلام کرد به توافق هسته‌ای با ایران و گروه ۱+۵ پایبند خواهد بود.

به گزارش انتخاب؛ فرانسه روز پنجشنبه گفت امیدوار است ایالات متحده به اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) ادامه دهد، اما گفت تصمیم‌گیری در این باره بر عهده آمریکا است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مهم است که توافق وین حفظ شود. ما با شرکای اروپایی‌های در این جهت حرکت می‌کنیم.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) مورد توافق قرار گرفت.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «در مرحله فعلی، ایالات متحده این توافق را اجرا می‌کند. ما امیدواریم آنها همین وضعیت را ادامه بدهند. این تصمیمی است که به عهده آنها است.»

وزارت خارجه فرانسه همچنین خاطرنشان کرد «پاریس به اجرای کامل این توافق پایبند است که ایجاب می‌کند ایران هم به تعهداتش پایبند بماند.»

دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای 1+5 از زمان اجرایی شدن «برجام» با به کارگیری سیاست‌های مخربتلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید شدت گرفته است. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

فرانسه، انگلیس و آلمان در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه جدید خاطرنشان کرد پاریس در حین تمایل برای حفظ برجام، «مسئولیت‌های ایران در زمینه اشاعه موشکی» و «نقش بحث‌انگیز این کشور در سراسر خاورمیانه و خاورنزدیک» را نادیده نمی‌گیرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان