arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۱ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۷

بلومبرگ: ترامپ دیپلمات‌های روسیه را اخراج می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است دیپلمات‌های روسیه را به بهانه همبستگی با انگلیس در پرونده حمله به یک جاسوس سابق روس‌تبار در لندن اخراج کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بلومبرگ: ترامپ دیپلمات‌های روسیه را اخراج می‌کندبه گزارش انتخاب، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ روز شنبه گزارش داد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد دیپلمات‌های روسیه را به بهانه همبستگی با انگلیس در پرونده حمله به یک جاسوس سابق روس‌تبار در لندن اخراج کند. 

 پیشتر گزارش شده بود شورای امنیت ملی آمریکا (NSC) به ترامپ پیشنهاد کرده شماری از دیپلمات‌های روس را در واکنش به مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس که در «سالزبری» انگلیس به همراه دخترش مسموم شده است، اخراج کند.

وبگاه بلومبرگ به نقل از دو منبع مطلع گزارش داده ترامپ با پیشنهاد مشاورانش برای اخراج دیپلمات‌های روسیه موافقت کرده و این موضوع را احتمالاً دوشنبه اعلام خواهد کرد. دستیاران رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند ترامپ آماده اقدام در این زمینه است اما می‌خواهد مطمئن شود که متحدان اروپایی آمریکا نیز همین اقدام را انجام خواهند داد.

شبکه «سی ان ان» گزارش کرد که شورای امنیت ملی آمریکا اواخر روز جمعه (دیروز) این پیشنهاد را مطرح کرد و احتمال می‌رود که اوایل هفته جاری، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص این پیشنهاد اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا اوایل هفته گذشته با شورای امنیت ملی در خصوص چندین واکنش به مسموم شدن اسکریپال به همراه دخترش در بریتانیا دیدار و گفت‌وگو کرد و این پیشنهاد نتیجه آن نشست بوده است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز پیش از این گزارش کرد که احتمالاً‌ 20 کشور اروپایی، دیپلمات‌های روس را اخراج کنند.

طبق گزارش اسپوتنیک، احتمال می‌رود، فرانسه، آلمان، لهستان، ایرلند جنوبی، هلند، استونی، لتونی، لیتوانی، بلغارستان، جمهوری‌ چک، دانمارک و 9 کشور دیگر انگلیس را همراهی کنند و دیپلمات‌های روسیه را اخراج کنند.

این اقدامات پس از آن صورت می‌گیرد که هفته گذشته، انگلیس 23 دیپلمات روس را از لندن اخراج کرد و چند روز پیش این دیپلمات‌ها سفارتخانه روسیه در لندن را به سمت مسکو ترک کردند و روسیه نیز در اقدامی متقابل، 23 دیپلمات انگلیسی را اخراج کرد که روز گذشته مسکو را ترک کردند.

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

دولت انگلیس مدعی شده اسکریپال و دخترش در معرض یک عامل اعصاب جنگی قرار گرفته‌اند که در روسیه تولید می‌شود. آنها در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حالشان وخیم اعلام شده است.

مسکو هرگونه مشارکت در مسموم کردن اسکریپال را رد کرده و تأکید کرده است که زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی روسیه به طور کامل امحا شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان