arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷

پروژه سلوا؛ طرح جنجالی سعودی‌ها که قطر را به یک جزیره تبدیل می‌کند

رسانه‌های عربستانی جزئیات جدیدی از پروژه احداث کانال آب "سلوا" را که پیش از این اعلام شده بود، فاش کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه‌های عربستانی جزئیات جدیدی از پروژه احداث کانال آب "سلوا" را که پیش از این اعلام شده بود، فاش کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه "سبق" عربستان، ادارات گذرنامه و گمرک، گذرگاه "سلوا" واقع در مرز با قطر دستوراتی مبنی بر تخلیه این گذرگاه صادر کردند و به این ترتیب گارد مرزی عربستان مدیریت کامل این منطقه را به دست می‌گیرد.

عربستان و امارات طرحی در دست اجرا دارند که بر اساس آن در خاک عربستان و در مجاورت مرزهای قطر کانال آبی بزرگی ایجاد شود تا به گفته طراحان آن به رفت‌وآمد دریایی و گردشگری میان امارات، بحرین و عربستان کمک کند. اما در واقع این طرح قطر را از یک شبه جزیره به جزیره تبدیل خواهد کرد و احداث آن نوعی دهن کجی به قطری‌ها نیز محسوب می‌شود.

طبق اطلاعاتی که روزنامه سبق به دست آورده، قرار است هزینه احداث این پروژه را سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دو کشور عربستان و امارات به شکل کامل پرداخت کرده و این پروژه تحت کنترل کامل عربستان باشد.

طبق تمایل گروه سرمایه‌گذار این پروژه به بهره‌گیری از متخصصان مصری در حفاری کانال سوئز، در این پروژه نیز شرکت‌های مصری شناخته شده در حوزه حفاری مسئولیت حفاری این کانال آبی را برعهده خواهند داشت.

همچنین این روزنامه عربستانی به نقل از منابع خود، احداث یک پایگاه نظامی عربستان در بخشی از حد فاصل مرزهای قطر با کانال آبی سلوا را فاش کرد.

روزنامه سبق فاش کرد، بخش باقی مانده به محل دفن زباله‌های رآکتوری عربستان تبدیل خواهد شد که این کشور قصد دارد آن را احداث کند به نحوی که رآکتورهای هسته‌ای امارات و محل دفن زباله‌های آنها در دورترین نقطه از مرزهای امارات در نزدیکی قطر قرار خواهند گرفت.

کارشناسان ژئوپلتیک می‌گویند، احداث پایگاه نظامی عربستان در حد فاصل پروژه کانال آبی سلوا و مرزهای قطر باعث می‌شود که عربستان به یک محدوده استراتژیک در جزیره سلوا دست یابد و به گفته کارشناسان این بدان معناست که قطر پس از این پروژه حتی یک جزیره مستقل مانند بحرین نخواهد بود بلکه بیشتر بخشی از جزیره سلوا است که عربستان به واسطه پایگاه نظامی‌اش در آن شریک می‌شود.

برچسب ها: پروژه سلوا
نظرات بینندگان