arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
لحظه به لحظه با اخبار احتمال وقوع جنگ در سوریه؛

ادعای المیادین: موافقت ایران با درخواست روسیه برای استقرار هواپیماهای استراتژیک اش در خاک این کشور / اردوغان پس از تماس با پوتین و ترامپ: اوضاع در سوریه در حال آرام‌شدن است / موافقت انگلیس با اقدام نظامی علیه سوریه / ۸ هدف احتمالی در حمله آمریکا؛ احتمال بمباران ۲ فرودگاه

احتمال جنگ در سوریه همچنان بالاست. آمریکا و روسیه در روزهای گذشته تلاش کردند تا از تنش های دو طرف بکاهند. با این وجود، این به معنای کاهش احتمال درگیری مستقیم دو طرف است نه رفع نگرانی از حمله آمریکا به مواضع سوری. آلمان، کانادا و ایتالیا اعلام کرده اند در جنگ مشارکت نخواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۸ هدف احتمالی حمله آمریکا در سوریه

احتمال جنگ در سوریه همچنان وجود دارد. آمریکا و روسیه در روزهای گذشته تلاش کردند تا از تنش های دو طرف بکاهند. با این وجود، این به معنای کاهش احتمال درگیری مستقیم دو طرف است نه رفع نگرانی از حمله آمریکا به مواضع سوری.

آخرین اخبار بحران سوریه و احتمال وقوع جنگ را در زیر مشاهده می کنید:

۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۲۰:۵۵

المیادین ادعا کرد:
موافقت ایران با درخواست روسیه برای استقرار هواپیماهای استراتژیک اش در خاک این کشور

اردوغان پس از تماس با پوتین و ترامپ: اوضاع در سوریه در حال آرام‌شدن است
۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۱۷:۳۴

رئیس‌جمهور ترکیه بعد از تماس تلفنی با همتایان روسی و آمریکایی خود، اوضاع در سوریه را در حال آرام شدن ارزیابی کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) گفت پس از تماس‌های تلفنی با همتایان آمریکایی و روسی، وضعیت در سوریه در حال آرام شدن است.

اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی بعد از نماز جمعه، با اشاره به نقش ترکیه به عنوان ضامن آتش‌بس در مذاکرات آستانه گفت: «مذاکرات ما ادامه دارد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با اشاره به عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه نیز افزود که این عملیات فقط تروریست‌ها را در منطقه هدف قرار می‌دهد و نباید آن را اشغالگری قلمداد کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه اوضاع در حال آرام شدن است، توضیح داد: «در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رؤسای جمهور روسیه و آمریکا خواستیم که تراژدی‌ها در سوریه پایان یابد».

اردوغان با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی در حمله به دوما، از روسیه و آمریکا خواست هرچه سریعتر درباره این بحران تصمیمی اتخاذ کنند.

روسیه: رفتار زورگویانه آمریکا را نمی پذیریم
۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۱۴:۲۰

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه رفتار زورگویانه آمریکا با سایر کشورهای جهان و امر و نهی کردن از سوی واشنگتن را نمی پذیرد و هیچ کشوری حق ندارد اینگونه با ما سخن بگوید.

«سرگئی ریابکوف» در گفت وگو با خبرگزاری تاس با بیان اینکه آمریکا فشار بر روسیه را افزایش داده است، یادآور شد: روسیه این رفتارها را تکبر سیاسی و سخن گفتن با دیگر کشورها از موضع زور قلمداد می کند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه آمریکا را از بکارگیری نیروی نظامی علیه سوریه برحذر داشت و از این کشور خواست تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه خویشتنداری کند.
وی اظهار داشت: متاسفانه شاهد لشکرکشی و انتقال نیروهای نظامی برخی کشورها به سمت سوریه هستیم.
ریابکوف با بیان اینکه بکارگیری احتمالی نیروی نظامی نقض قوانین بین المللی از جمله منشور سازمان ملل متحد خواهد بود، گفت: روسیه اصرار دارد کسانی که برای قدرت نمایی لحظه شماری می کنند، یک بار دیگر به قوانین بین الملل نگاهی بیندازند.
ریابکوف افزود: نخستین گام بین المللی در خصوص بحران اخیر، اعزام فوری کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به شهر دوما در حومه دمشق است، خوشبختانه حرکت در این مسیر هر چند کند، آغاز شده است.
وی تصریح کرد: مسکو می داند که نادرستی ادعای آمریکا در مورد حمله شیمیایی به شهر دوما پس از تحقیقات کارشناسان، مشخص خواهد شد.

پلیس نظامی روسیه در دوما مستقر شد
۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۱۳:۲۵

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پلیس نظامی این کشور استقرار در دوما و ایجاد ایست‌های بازرسی در این شهر را آغاز کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: پلیس نظامی از پنجشنبه شب کار ایجاد ایست‌های بازرسی در شهر دوما واقع در غوطه شرقی دمشق را آغاز کرده است و به عملیات خود برای برقراری امنیت و ثبات در مناطق آزاد شده ادامه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: اوضاع در غوطه شرقی خوب است و ده‌ها غیرنظامی به شهر بازگشته‌اند. طی 24 ساعت گذشته نیز 5083 فرد مسلح و خانواده‌هایشان از طریق گذرگاه الوافدین با 86 اتوبوس به شمال استان حلب منتقل شدند.

در این بیانیه آمده است: از اول آوریل، 17 هزار و 12 فرد مسلح و اعضای خانواده‌هایشان از شهر دوما خارج شده‌اند. تعداد کل افرادی که از آغاز آتش‌بس انسانی غوطه شرقی را ترک کرده‌اند به بیش از 152 هزار تن رسیده است.

ادعای آمریکا: در نمونه خون و ادرار قربانیان حمله دوما، کلر و عامل اعصاب کشف کردیم
۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۱۳:۲۴

مسئولان آمریکایی مدعی شدند نمونه‌های خون و ادرار قربانیان حمله شیمیایی در دومای سوریه ثابت می‌کند که در این شهر از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است.

مسئولان آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه MSNBC مدعی شدند در نمونه‌های تهیه شده از خون و ادرار قربانیان حمله شیمیایی که ادعا شده در شهر دومای سوریه صورت گرفته، نشانه‌هایی از وجود ماده شیمیایی کلر و ماده فلج کننده اعصاب یافت شده است.

این دو مسئول آمریکایی گفتند "نمونه‌های به دست آمده ثابت می‌کند سلاح شیمیایی در دوما استفاده شده است."

به گفته این دو مسئول آمریکایی علاوه بر گاز کلر ماده دیگری در نمونه‌های خون و ادرار قربانیان یافت شده که سیستم عصبی فرد قربانی را فلج می‌کند اما نوع این ماده مشخص نشده است.

این دو مسئول آمریکایی که نزدیک به سازمان اطلاعات آمریکا هستند درباره شیوه تهیه نمونه‌های مذکور توضیحی ندادند اما شبکه NBC اعلام کرد که عملیات جمع‌آوری این مواد و نمونه‌ها در اغلب اوقات توسط سازمان اطلاعات آمریکا یا یک سازمان اطلاعات خارجی از طریق درمانگاه‌هاو بیمارستان‌های محلی صورت می‌گیرد.

این دو مسئول همچنین تاکید کردند که به نتایج عملکرد سازمان اطلاعات آمریکا اطمینان دارند اما نتایج ۱۰۰ درصد نیست.

این دو مسئول مدعی شدند "یافته‌های سازمان‌های اطلاعات کشورهای دیگر نیز شامل تصاویری است که نشان می‌دهد دولت سوریه پشت حمله شیمیایی دوما است."

امکان کشته شدن سربازان روسیه؟
۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۱۳:۲۴

روزنامه لس‌آنجلس تایمز آمریکا گزارش کرد که پنتاگون نگران است که روسیه با مستقر کردن قوا و نیروهایش در مکان‌های هدف حمله آمریکا در سوریه در این حملات اخلال ایجاد کند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشت: در حالیکه برنامه ریزان پنتاگون در حال آماده کردن یک پاسخ نظامی احتمالی به بهانه حمله شیمیایی در دومای سوریه هستند، آنها از یک خطر خاص نگرانی دارند و آن امکان کشته شدن سربازان روسیه به طور غیرعمدی در این حملات در سوریه است که می‌تواند خطر یک جنگ منطقه‌ای و رویارویی بین واشنگتن و مسکو را افزایش دهد.

این روزنامه می‌نویسد، مقام‌های سابق و فعلی آمریکا می‌گویند شانس جنگ بالقوه بین آمریکا و روسیه در صورت دستور ترامپ به یک بمباران سنگین که علاوه بر استفاده از موشک‌های تام‌هاک، از بمب افکن‌ها و جنگنده‌ها علیه چند هدف در سوریه استفاده شود، بسیار افزایش خواهد یافت.

انگلیس با مشارکت در حمله نظامی به سوریه موافقت کرد
۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۱۳:۲۲

دفتر نخست‌ وزیری انگلیس شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت این کشور با مشارکت در حمله نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه سوریه موافقت کرد.

در این بیانیه آمده است: عصر امروز اعضاء کابینه ملاقات و درباره حمله صورت گرفته علیه غیرنظامیان در شهر دوما سوریه بحث و گفت‌وگو کردند.
این بیانیه می‌افزاید: نخست‌وزیر انگلیس در این نشست عنوان کرد که در این حمله تکان‌دهنده 75 تن به‌گونه‌ای غیرانسانی جان باختند. اعضاء کابینه توافق کردند که رژیم بشار اسد سابقه استفاده از سلاح شیمیایی دارد و به‌احتمال‌زیاد مسئول حمله شنبه گذشته بوده است.
بیانیه یادشده افزود که پس از گفت‌وگوهای صورت گرفته از سوی تمام شرکت‌کنندگان 'کابینه تصمیم گرفت که این مهم است استفاده از سلاح شیمیایی نبایستی بدون پاسخ بماند.'
بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری انگلیس، اعضاء کابینه این کشور درباره ضرورت مهار استفاده بیشتر از سلاح شیمیایی توسط سوریه توافق و ' تاکید کردند که نخست‌وزیر انگلیس بایستی به همکاری خود با آمریکا و فرانسه به‌عنوان هم‌پیمانان انگلیس در جهت اقدام هماهنگ بین‌المللی ادامه دهد.'

ترامپ و ترزا می درباره سوریه گفت و گو کردند
۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۱۳:۲۰

ترزا می نخست وزیر انگلیس و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره حمله شیمیایی ادعایی به شهر دوما در سوریه به صورت تلفنی گفت و گو کردند.
در این گفت و گو دو طرف توافق کردند که بازدارندگی مقابل حملات شیمیایی آتی در سوریه مساله ای حیاتی است.
ترامپ و می همچنین توافق کردند که به همکاری نزدیک برای «واکنش بین المللی» به آنچه استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در سوریه عنوان شد، ادامه دهند.

8 هدف احتمالی آمریکا
۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۱۳:۱۹

یک منبع آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: آمریکا هشت هدف احتمالی را برای حملات موشکی‌اش در سوریه مشخص کرده است.

این مسئول آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه CNBC گفت: این هشت هدف شامل دو فرودگاه در سوریه، مرکز مطالعات علمی و کارگاه تولید سلاح‌های شیمیایی این کشور است.

شبکه NBC به نقل از منبع مذکور گزارش داد آمریکا به طور جدی و مفصل اوضاع را بررسی می‌کند و تصمیمات بعدی در آینده اعلام خواهد شد.

این منبع درباره جزئیات بیشتر در خصوص هشت هدفی که گفته شده بررسی می‌شود خودداری کرد.

 

نظرات بینندگان