arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۸ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷

کره شمالی: مذاکرات شش جانبه پکن مرده است

کره شمالی در جریان تازه ترین گفت و گوهای نیمه رسمی خود اعلام کرد مذاکرات شش جانبه هسته ای پکن برای حل مساله شبه جزیره کره دیگر وجود ندارد و ساختاری مرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کره شمالی: مذاکرات شش جانبه پکن مرده است

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، هیاتی از دیپلمات های این کشور مذاکراتی در هلسینکی داشته اند و در همان زمان این موضوع را مطرح کرده اند.
این در شرایطی است که برخی از رسانه های گروهی چین بتازگی اعلام کردند مذاکرات شش جانبه هنوز بهترین ساختار برای پایان دادن به بحران شبه جزیره کره است.
به نظر می رسد به دلیل اختلافات اساسی که میان کره شمالی و آمریکا وجود دارد طرفین به این نتیجه رسیده اند که باید به طور مستقیم با یکدیگر گفت و گو کنند.
همزمان سران دو کره نیز در حال آماده کردن خود برای سومین دیدار رسمی رهبران دوکشور از سال 2000 میلادی هستند که در روز 27 آوریل (7 اردیبهشت) در خاک کره جنوبی برگزار خواهد شد.
یونهاپ از قول 'جو دونگ هو' رییس موسسه راهبرد امنیت ملی کره جنوبی آورده است که مقام های کره شمالی در جریان گفت و گو با مقام های کره جنوبی و آمریکا در فنلاند این موضوع را اعلام کرده و گفته اند برای آنها دیگر موردی به نام مذاکرات شش جانبه وجود ندارد.
یکی از اعضای هیات شش نفری کره شمالی در مذاکرات ماه گذشته با مقام های آمریکایی و کره جنوبی در هلسینکی 'چو کانگ ایل' کفیل مدیرکل اداره امور آمریکای وزارت خارجه آن کشور بوده است.
همزمان با این رویدادها 'مون جائه این' رییس جمهور کره جنوبی در حال دیدار با سران احزاب مخالف در کشورش است تا حمایت آنها را از اجلاس سران دو کره برای ماه جاری میلادی جذب کند.
مشاوران امنیت میلی آمریکا و کره جنوبی هم در هفته ای که گذشت در جریان گفت و گوهایشان در واشنگتن بار دیگر تاکید کردند به دنبال حل صلح آمیز مساله هسته ای کره شمالی هستند.
مذاکرات 6 جانبه پکن میان شش کشور روسیه، چین، کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن و آمریکا برای پایان دادن به برنامه سلاح های اتمی کره شمالی از سال 2003 میلادی در پکن آغاز شد و بعد از چند دور برگزاری به دلیل اختلافات شدید آمریکا و کره شمالی بدون نتیجه رها شد.

نظرات بینندگان