arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۳۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

قراردادی که هزینه اش پس از برجام نصف شد و اتهام به شرکتی که نام آن در قرارداد نبود! / خانم نماینده به چه چیز معترض است؟

سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس امروز در جریان سوال از وزیر ارتباطات اتهاماتی را نثار او کرد که می تواند شبهات و ابهامات فراوانی را به دنبال داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس امروز در جریان سوال از وزیر ارتباطات اتهاماتی را نثار او کرد که می تواند شبهات و ابهامات فراوانی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ زرآبادی در جریان طرح سوال خود با اشاره به شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: قراردادهایی که بوده به این صورت است که از سال ۹۱ تا ۹۴ طی سه سال بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده و در آن موارد قابل تاملی وجود دارد از جمله اینکه خریدها ۱۰ برابر ظرفیت مورد نیاز بوده است.

وی اضافه کرد: تمامی قراردادها به صورت ترک تشریفات و با صنایع الکترونیک زعیم بوده که مسلط بر شرکت زیرساخت است و کلیه پروژه‌های زیرساخت را با قیمت بالاتر از بازار در اختیار گرفته است.

زرآبادی با بیان اینکه قیمت پروژه‌های صنایع زعیم ۳۷.۵ درصد بالاتر از بازار بوده، تصریح کرد: به عنوان مثال این شرکت برای یک پروژه با یک کارکرد سه بار تجهیزات خریداری کرده است.

نماینده مردم قزوین ادامه داد: با وضعیت موجود بحث‌هایی مثل شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک محقق نمی‌شود و یک دروغ بزرگ است.

زرآبادی همچنین اظهار کرد: پروژه ارتقا و توسعه پنج ساله پنجم که قراردادش با شرکت داخلی سدید ارتباطات و با پشتیبانی مالی آستان قدس رضوی و با تجهیزات کمپانی فرانسوی ایتالیایی آلکاتل در سال ۹۰ بسته شده بود، بعد از گذشت پنج سال هیچ پیشرفت و دستاوردی جز از بین رفتن بیت‌المال نداشته و شفاف‌سازی در خصوص سرانجام این پروژه ضروری است.

وی ادامه داد: برای کیفیت شبکه پارامترهایی وجود دارد. من با اطمینان می‌گویم آستانه کیفیت در شبکه دستکاری شده، ما پول سرویس با کیفیت را از مردم می‌گیریم اما به آنها سرویس بی‌کیفیت ارائه می‌کنیم.

وزیر ارتباطات اما در پاسخ به سوالات زرآبادی بر چند نکته تاکید کرد.

او به صراحت گفت: اسمی از شرکت زعیم برده شد که این شرکت در قرارداد توسعه تدبیر و قرارداد آلکاتل حضور نداشته‌ است.

این پاسخ وزیر ارتباطات عملا بخش زیادی از سوالات اتهام گونه زرآبادی را دربرمی گرفت. یعنی از نگاه وزیر، بخش زیادی از سوال نماینده مذکور، بر پایه یک فرض نادرست بوده است.

از طرفی، او به صراحت تاکید کرد: قرارداد آلکاتل بعد از برجام اصلاح شد و در حوزه هزینه‌ها منطقی‌تر و قرارداد ۲۴۷.۵ میلیون یورویی به ۱۴۵ میلیون یورو تقلیل پیدا کرد و تجهیزات در قرارداد جدید به‌روزآوری شد.

نکته دیگری که آذری جهرمی روی آن تاکید کرد به روز شدن تجهیزات قدیمی و نیز مقابله با فساد بود.

پس از طرح این سوال و توضیحات آذری جهرمی، نمایندگان مجلس از پاسخ های وزیر ارتباطات قانع شدند.

با این وجود، ابهاماتی در خصوص سوالات نماینده قزوین همچنان وجود دارد. زرآبادی که از نظر سن و سال، هم رده وزیر ارتباطات محسوب می شود اولین مسئولیت جدی و ملی خود را به عنوان نماینده مجلس دهم تجربه می کند؛ انهم در شرايط رد صلاحيت گسترده در قزوين كه حتي زرآبادي در تخيلش نيز حمايت جريان اصلاحات از او و ورودش به مجلس را هم متصور نبود! با این وجود، نکته قابل تامل اینکه او در جریان رای اعتماد به آذری جهرمی هم در زمره مخالفان او قرار داشت. دلایلی که زرآبادی در تابستان 96 برای مخالفت با آذری جهرمی بدان ها استناد کرد بی شباهت به سوالات او وزیر در فروردین ماه 97 نیست. از این نظر که در هر دو مقطع، زرآبادی مسائل مالی را مطرح و اتهاماتی را مستقیم و غیرمستقیم نثار وزیر ارتباطات کرده است؛ اما بمظر مي آيد بي توجهي وزير به سوالات اين نماينده نورسيده باعث عصبانيت بيشترش و تمركز شديدتر برروي سوالات نادرستش شده است.

نکته قابل تامل اینکه پس از اصلاحات قیمتی صورت گرفته در قراردادهای شرکت زیرساخت، برخی گروه های منتفذ که نفع آنها در قیمت های بالای پیشین بود، با این موضوع به مخالفت برخاسته اند.

اکنون تکرار چنین موضوعی از سوی یک نماینده، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ چگونه یک نماینده از اصلاح قیمتی، صرفه جویی در قراردادها، افزایش کیفیت و اعلام علنی مبارزه با فساد و حتی هشدار چندباره به مسئولان وزارت ارتباطات توسط وزیر، معترض است؟ آیا چنین اتهاماتی نمی تواند شائباتی درباره منشأ و علت این انتقادات به دنبال داشته باشد؟ آيا باز هم پاي مبدع و سرسلسه ژن خوب در ميان است؟!

نظرات بینندگان