arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

آخرین وضعیت پرونده رئیس اداره ارشاد مشهد در ماجرای برج سلمان

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی در رابطه با اتفاق برج سلمان و دستگیری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، گفت: مجوزی برای اجرای مراسم جشن در قالب کنسرت گرفته شد که ما مکرر به اداره ارشاد تذکر دادیم قبل از صدور مجوز برای برگزاری این مراسم، حتماً از بانیان و برگزارکنندگان از جهت رعایت مسائل امنیتی و اخلاقی تعهد بگیرند.تحقیقات مقدماتی از رئیس اداره ارشاد مشهد انجام شده و هنوز وثیقه صادره، تامین نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: تحقیقات مقدماتی از رئیس اداره ارشاد مشهد انجام شده و هنوز وثیقه صادره، تامین نشده است.

به گزارش انتخاب؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری در رابطه با اتفاق برج سلمان و دستگیری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، اظهار کرد: مجوزی برای اجرای مراسم جشن در قالب کنسرت گرفته شد که ما مکرر به اداره ارشاد تذکر دادیم قبل از صدور مجوز برای برگزاری این مراسم، حتماً از بانیان و برگزارکنندگان از جهت رعایت مسائل امنیتی و اخلاقی تعهد بگیرند. به عنوان مثال محلی که قرار است مراسم در آن برگزار شود و مردم در آن حضور یابند طوری نباشد که ساختمان بر سر مردم بریزد و خسارت جانی به بار آورد و یا آتش‌سوزی رخ دهد و همچنین از نظر مسائل منکراتی نیز اختلاطی بین زن و مردم به وجود نیاید.

وی افزود: با وجود تذکرات ما به اداره ارشاد، آنها چند مجوز صادر کردند از جمله مجوزی که مربوط به برج سلمان است که متاسفانه کلیپ آن منتشر شد و مشخص شد که مراسم بدون رعایت تذکرات واحد پیشگیری دادگستری انجام شده و تضمین و تعهدی گرفته نشده و فقط مجوز اجرای آن صادر شده است.

مظفری گفت: در حاشیه این مراسم نیز اختلاط زن و مرد و کشف حجاب صورت گرفته و شئونات اسلامی رعایت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رعایت نکردن تذکرات، رئیس اداره ارشاد شهر مشهد احضار و با صدور قرار بازداشت شد که البته هنوز قرار وثیقه تأمین نشده تا وی آزاد شود.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: بانیان این مراسم نیز احضار شدند و احتمالاً امروز یا فردا تشکیل پرونده خواهد شد که در صورت کامل شدن پرونده به آن رسیدگی می‌شود.

مظفری در خصوص روند رسیدگی به پرونده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مشهد اظهار کرد: تحقیقات مقدماتی در این خصوص تکمیل نشده و در انتظار تامین وثیقه هستند.

****

به گزارش ایسنا اواخر هفته گذشته رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد طی مکاتبه‌ای با دادستانی مشهد از خاطیان و متخلفین برج سلمان شکایت کرد.

بنا به گفته محمد کاظم دبیری موسسه مجری و مدیریت برج سلمان به تعهدات خود عمل نکرده است که این امر موجب تخلفاتی در اجرای برنامه شده است.

روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد هم اعلام کرد: با توجه به تخلفات انجام گرفته در مراسم قرعه کشی برج سلمان و نامه معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هیچ گونه مجوز فعالیت فرهنگی برای این برج و موسسه مجری صادر نخواهد شد.

سید سعید سرابی مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: پیگیر وضعیت رئیس اداره ارشاد مشهد هستیم و خبری از ایشان که برای جلسه به دفتر معاون دادستان رفته بودند؛ نداریم.

وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از وضعیت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: ما از کانال‌های گوناگون در حال پیگیری وضعیت ایشان هستیم و هنوز دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. مسئول حفظ نظم در برنامه‌ها و مراسماتی نظیر آنچه در برج سلمان انجام شد بر عهده اداره اماکن نیروی انتظامی است و اداره ارشاد در این حوزه مسئولیتی ندارد.

در حالی که محسن افشار دبیر هیأت مدیره برج سلمان گفت: مراسم قرعه‌کشی‌ که سه‌شنبه شب برگزار کرده‌ایم قانونی بوده و مجوز داشته است. طبق روالی که در خیلی از مجتمع‌های تجاری در سطح مشهد، کشور و دنیا وجود دارد ما هم برای خریداران خود هرماه یک دستگاه ماشین قرعه‌کشی می‌کنیم و مراسمی که سه شنبه شب در برج سلمان برگزار شد مراسم قرعه‌کشی بوده است. اینکه گفته می‌شود مراسم مربوط به افتتاح فروشگاه لباس زیر بوده، صحت ندارد. ما در این مراسم‌های قرعه‌کشی هر بار یک هنرمند را که مجوز دارد و از لحاظ قانونی مورد تایید است دعوت می‌کنیم و حتی آهنگ‌هایی که انتخاب می‌کنیم مجوز ارشاد را دارند. تاکنون حدود 10 مراسم برگزار کرده‌ایم و اتفاق خاصی هم در آنها رخ نداده است.

دبیر هیأت مدیره برج سلمان در خصوص فیلم‌هایی که از این مراسم در فضای مجازی منتشر شده است، به ایسنا گفت: در مراسمی که حدودا 10 الی 12 هزارنفر آمده‌اند ممکن است یکی دو نفر هم کاری خلاف موازین جمهوری اسلامی انجام دهند اما ما مشکل خاصی را مشاهده نکردیم. فیلم‌ منتشر شده یک فیلم 10-20 ثانیه‌ای است که ممکن است هر کس با هر هدفی این فیلم را گرفته باشد اما این فیلم دلیل بر اینکه تمام افراد حاضر در جشن چنین کاری را انجام داده‌اند، نیست. خود اعضای هیأت مدیره برج سلمان افراد مذهبی‌ هستند که با بی‌حجابی مخالفند، خانواده‌های خود ما محجبه هستند. مدت زمان و تعداد فیلم‌های منتشر شده کم است و در هر سایتی بخشی از آن را می‌گذارند. این فیلم‌ها نقطه مقابل نهی از منکر و ترویج اینگونه مسائل است. تصور نمی‌کنم ترویج آن‌ها درست باشد. فیلم‌هایی که به طور رسمی از مراسم داریم حکایتی غیر از این فیلم‌های منتشر شده دارد.جشنی که ما برگزار کردیم جشنی عادی بوده و حواشی ایجاد شده برای این جشن توسط یکسری از آدم‌هایی که می‌خواهند از هر کاهی کوه بسازند و در هر مساله‌ای جو ایجاد ‌کنند، درست شده است. فیلم‌هایی که توسط فیلمبردار ما گرفته شده موجود است و به اداره اماکن تحویل داده می‌شود ممکن است به دادستانی هم تحویل داده شود و بازبینی صورت بگیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد در این زمینه با بیان این‌که در شهر امام رضا(ع)، فاجعه اسفباری در بازار این شهر به راه انداختند، عنوان کرد: جز خواهران ایثارگر غیرت‌مند، برادران دارای غیرت دینی و برخی مسئولان قوه قضائیه فرد دیگری از مسئولان، به روی خود نمی‌آورد. من در گذشته بیان کرده بودم که امام رضا(ع) امروز نیز غریب الغربا است. هتک حرمت امام رضا(ع) انجام شده ودر مقام خوانندگی یک آوازه‌خوان، زن‌ها روسری‌های خود را برمی‌دارند و این فجایع کنار گنبد امام رضا(ع) انجام می‌گیرد اما هیچ مسئولی ککش نمی‌گزد جز دو مسئول از قوه قضائیه که قاطعانه وارد عمل می‌شوند. این رسالت سپاه است که امروز از ارزش‌ها دفاع کند. تا روزی که بسیج غیرت‌مند و سپاه قدرت‌مدار در کشور داریم، نمی‌توانید سفره دین را از زیر پای مردم بکشید. فردی در مشهد مسئول می‎شود که ابتدا حکم خادمی او را امام رضا(ع) امضا کند تا امام رضا(ع) حکم خادمی شما را امضا نمی‌کردند نمی‌توانستید مسئول شوید. این درست است که خادم امام رضا(ع) در جوار حرم ایشان فجایع، جنایات و گناه را ببیند و عکس العمل نشان ندهد؟ این دور از مقام خادمی شما برای حضرت رضا(ع) است.

وی ادامه داد: شما متدین هستید و وظیفه حداقلی یک بنده خدا این است که در برابر گناه و غضب خدا عکس‌العمل نشان دهد. فروشگاهی که می‌خواهد لباس زنانه بفروشد، فروشگاه خود را با این فسق و فجور افتتاح می‌کند. شما به عنوان خادم امام رضا(ع) نباید از خود عکس العمل نشان دهید؟ این مایه تاسف است. انقلاب و رهبری ما از محور اقتداری به نام سپاه پاسداران برخوردار است. محور اقتدار ما سپاه و بسیج غیرت‌مند هستند که با کمال قدرت جلوی این مفاسد، ناهنجاری‌ها و آن‌ها را خواهند گرفت.

در همین زمینه قاضی حیدری معاون دادستان مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معاون مدیرکل و رئیس ارشاد مشهد امروز دستگیر شده است و تصمیم‌های دیگر در زمان مناسب اعلام خواهد شد. در واقع دستگیری به نفع کسبه برج سلمان انجام شده؛ چرا که به دلیل اتفاق چند روز گذشته در برج سلمان، بازار فروش آن‌ها مختل شده است.شکایتی از سوی کسبه ایراد نشده است و تنها بازاریان برج سلمان، از این اتفاق اعلام نارضایتی داشتند.

معاون دادستان مشهد خاطرنشان کرد: همچنین خبر منتشر شده مبنی بر پلمب برج سلمان شایعه‌ای بیش نیست.

همه این‌ها در حالیست که افشین تحفه‌گر معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی گفت: برنامه برج سلمان دارای مجوزهای لازم بوده و این مجوزها کاملا براساس ضوابط صادر شده بود. نیروی انتظامی برای برگزاری این مراسم قرعه کشی، مجوز صادر کرده بود.

وی درخصوص علت ایجاد حواشی پیرامون این برنامه در طی روزهای گذشته اظهار کرد: ظرفیت برج سلمان درحدود 200 تا 300 نفر است اما حجم تبلیغات گردانندگان با ظرفیت برج همخوانی نداشت و افزایش جمعیت باعث ایجاد این مشکلات شد و نتوانستند نظم اوضاع را رعایت کنند.

وی با اشاره به بازداشت رئیس اداره ارشاد مشهد ابراز امیدواری کرد بعد از تعطیلات آخر هفته و در اولین روز هفته با بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد تلاش‌هایی برای آزاد شدن رئیس اداره ارشاد مشهد صورت خواهد گرفت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان