arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

افتتاح همزمان و آغاز عملیات اجرایی طرح های کشاورزی استان آذربایجان شرقی/ ایجاد اشتغال برای 7 هزار نفر

مهندس محمود حجتی در گزارشی از طریق ویدئو کنفرانس با بیان این که کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی استان در سال حمایت از کالای ایرانی در جهت رسیدن به خودکفایی و اهداف اقتصاد مقاومتی تمام سعی خود را معمول می دارند،اظهار داشت:۴.۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور در این استان تولید می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 افتتاح همزمان و آغاز عملیات اجرایی طرح های بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی/ ایجاد اشتغال برای 7 هزار نفر
 
طرح های بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با فرمان رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس، توسط وزیر جهاد کشاورزی به طور همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس محمود حجتی در گزارشی از طریق ویدئو کنفرانس با بیان این که کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی استان در سال حمایت از کالای ایرانی در جهت رسیدن به خودکفایی و اهداف اقتصاد مقاومتی تمام سعی خود را معمول می دارند،اظهار داشت:۴.۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور در این استان تولید می شود.

وی اعلام کرد: در این سفر تعداد ۱۴ پروژه مهم عمرانی و تولیدی در زیر بخش های آب و خاک ، صنایع تبدیلی و تکمیلی ، دام و طیور و گلخانه ای با اعتباری معادل ۲۱۷۳ میلیارد تومان از محل منابع عمومی و تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی با اشتغالزائی ۷۳۵۰ نفر که نقش موثری در توسعه اقتصادی و بخش کشاورزی استان دارد به طور همزمان به بهره برداری رسیده با عملیات اجرائی آنها آغاز می شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:بهره برداری از شبکه فرعی آبیاری و زهکشی طرح آب های مرزی در سطح ۵۰۰ هکتار در شهرستان جلفا با اعتباری معادل ۱۰ میلیارد تومان آغاز می شود که با بهره برداری از این طرح مجموع شبکه های آبیاری و زهکشی اجرا شده در استان به ۲۹ هزار هکتار بالغ می گردد.

وی افزود: از این مقدار طرح، ۱۸۵۰۰ هکتار از سال ۱۳۹۲ تاکنون (معادل ۶۴درصد) در دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شده است و ۸۸۴۰ هکتار نیز در دست اجرا می باشد که تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

حجتی یادآور شد که از محل اعتبارات طرح مهار و تنظیم آب های مرزی مبلغ ۴۱۲ میلیارد تومان به این استان اختصاص داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح سیستم های نوین آبیاری تاکنون ۵۷۱۰۰ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده که تا پایان سال ۱۳۹۱ مقدار ۴۶۹۷۴ هکتار از اراضی به سامانه های نوین تجهیز شده بود و در دولت تدبیر و امید در فاصله سال ۹۲ تاکنون ۱۰۱۲۶ هکتار طرح سیستم های نوین آبیاری اجرا و ۵۳۵۲ هکتار در دست اجرا است (معادل ۲۷ درصد).

وی درباره پروژه هایی که در این سفر عملیات اجرایی آنها آغاز می گردد،اظهار داشت: عملیات احداث شبکه فرعی آبیاری و زهکشی حاشیه رود ارس در شهرستان خداآفرین در وسعت ۱۴۶۰ هکتار با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان آغاز می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی دو طرح دامپروری در شهرستان های تبریز و میانه گفت:این دو طرح با ظرفیت ۶ هزار راس گاو شیری مولد با اشتغال زایی ۴۰۰ نفر و با سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان ۱۷۲ میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت:با اجرای این طرح ها میزان تولید شیر استان به ۵۹۹ هزار تن در سال بالغ خواهد شد.

حجتی، طرح پرورش مرغ مادر تخمگذار در شهرستان ورزقان با ظرفیت دو میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه را از دیگر طرح های بخش کشاورزی که عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد،عنوان کرد و افزود: این طرح با اشتغالزایی ۲۰۰ نفر و با سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان اجرا می شود و ظرفیت تولید تخم مرغ آذربایجان شرقی به ۱۲۴ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پروژه هایی که هم اکنون در این مجتمع کشت و صنعت (آذربایجان خاوری - شیرین عسل) که زنجیره تولید در آن اجرا شده است، گزارش می شود،اظهار داشت:این پروژه ها شامل افتتاح سه طرح توسعه صنایع غذایی شیرین عسل وابسته به بخش کشاورزی (خوراک دام و طیور، مایع پاستوریزه تخم مرغ و تولید بستنی) با ظرفیت ۱۱۸۶۰۰ تن با اشتغال زایی ۱۶۰۰ نفر و حجم سرمایه گذاری (بخش خصوصی) ۳۰۴ میلیارد تومان است که با بهره برداری از این طرح ها مجموع ظرفیت اسمی صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی استان به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن بالغ خواهد شد.

حجتی گفت:همچنین عملیات اجرایی ۶ طرح در بخش های صنایع تبدیلی، دام و طیور و گلخانه شامل احداث کارخانه تولید و بندی آرد، برنج کوبی، تولید انواع روغن خام گیاهی با ظرفیت یک میلیون و ۵۸۰ هزارتن، طرح توسعه گاو شیری با ظرفیت ۵۰۰۰ راس، طرح توسعه زنجیره تولید مرغ تخمگذار با ظرفیت یک و نیم میلیون قطعه و احداث واحد کشت گلخانه به مساحت ده هکتار در شهرستان شبستر با اشتغال زایی ۲۱۲۰ نفر و با سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان ۱۵۹۷ میلیارد تومان می باشد.

پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی،رئیس جمهوری با قدردانی از مهندس حجتی و سرمایه گذاران و کارآفرینان، اظهار داشت:برای مجموع طرح های بخش کشاورزی که افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز می شود،۲۱۷۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته و این به معنی حرکت کشور در مسیر خودکفایی و توسعه است.

دکتر روحانی با تقدیر از همه کسانی که برای اشتغال آفرینی در کشور اقدام می کنند،تصریح کرد: بهره برداری از طرح های بخش کشاورزی استان علاوه بر خودکفایی کشور در بخش غذایی برای بیش از ۷ هزار نفر اشتفال ایجاد می کند.

سپس با فرمان دکتر روحانی رئیس جمهوری،بهره برداری و عملیات اجرایی طرح های بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی آغاز شد.