arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

شکست احزاب ایتالیایی در تشکیل دولت / انتخابات مجدد یا تشکیل دولت فنی؟

پس از گذشت بیش از دو ماه از انتخابات پارلمانی در ایتالیا، تلاش های 'سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری برای خارج کردن کشور از بن بست سیاسی با شکست مواجه شده و اکنون تنها راه ممکن تشکیل یک دولت فنی (غیر حزبی و بی طرف ) و یا برگزاری مجدد انتخابات است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از گذشت بیش از دو ماه از انتخابات پارلمانی در ایتالیا، تلاش های 'سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری برای خارج کردن کشور از بن بست سیاسی با شکست مواجه شده و اکنون تنها راه ممکن تشکیل یک دولت فنی (غیر حزبی و بی طرف ) و یا برگزاری مجدد انتخابات است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روز دوشنبه و پس از دور سوم رایزنی ها با رهبران احزاب و روسای مجالس سنا و نمایندگان برای خروج کشور از بن بست سیاسی، در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد که هیچ کدام از احزاب پیروز در انتخابات نتوانست اکثریت پارلمانی لازم برای تشکیل دولت را بدست اورد و حتی نتوانسته اند از طریق ائتلاف با یکدیگر به اکثریت لازم برسند و هیچ تحولی در راستای تفاهمات میان نیروهای سیاسی برای تشکیل دولت جدید رخ نداده است.
ماتارلا افزود: دولت پائولو جنتیلونی (نخست وزیر مستعفی) که در چنین شرایط غیر عادی به ادامه امور کشور پرداخته است دیگر نمی تواند بیش از این تمدید شود و نیاز به یک دولت غیر حزبی و بی طرف (دولت فنی) است که اداره امور کشور را تا ماه دسامبر زمان برگزاری انتخابات جدید بدست بگیرد.
این در حالی که 'لوئیجی دی مایو' رهبر جنبش 5 ستاره که بالاترین آرا را در انتخابات چهارم مارس گذشته بدست آورده بود، برای برگزاری انتخابات مجدد در تابستان و در ماه جولای پافشاری می کند، در حالی که تاکنون در تاریخ این کشور در ماه جولای به دلیل تعطیلات تابستانی و کاهش مشارکت مردمی، انتخاباتی برگزار نشده بود. این حزب همچنین قصد دادن رای اعتماد به دولت فنی ندارد.
این نخستین باری است که در ایتالیا نتیجه آرا انتخابات هیچ اثری در تشکیل دولت نداشت. رئیس جمهوری بار دیگر از احزاب دعوت به توافق برای تشکیل دولت بی طرف و یا برگزاری انتخابات جدید در فصل پائیز و یا در تابستان کرد.
'متئو سالوینی' رهبر ائتلاف راست گرایان میانه نیز در واکنش به سخنان ماتارلا تاکید کرد که فقط یک دولت راست گرا و یا برگزاری انتخابات مجدد امکان پذیر است و بدین ترتیب فرضیه تشکیل یک دولت فنی را رد کرد.
در صورت تصمیم رئیس جمهوری مبنی برگزاری انتخابات جدید سیاسی، هجدهمین پارلمان ایتالیا که کمی بیش از دو ماه عمر دارد، منحل خواهد شد که در تاریخ این کشور بی سابقه است.
در انتخابات اخیر ایتالیا، جنبش پنج ستاره به رهبری 'لوئیجی دی مایو' با کسب 32.5 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 32.1 درصد برای سنا، بیشترین آراء را به خود اختصاص داد و به دنبال آن ائتلاف راست میانه (اتحاد) به ریاست 'متئو سالوینی' با کسب 36.96 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 37.48 درصد برای سنا و ائتلاف چپگرای میانه به ریاست 'متئو رنتزی' با کسب 23.03 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 23.10 درصد در سنا قرار دارند.

نظرات بینندگان