arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

نخل طلا را چه کسی به خانه می‌برد؟

دیروز جشنواره فیلم کن دهمین روز خود را پشت سر گذاشت و امروز (شنبه) برگزیدگان روی صحنه می‌روند تا تندیس «نخل» را به خانه ببرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخل طلا را چه کسی به خانه می‌برد؟تا دیروز از میان ۲۱ فیلم بخش مسابقه ۱۹ اثر در سالن بزرگ گرندلومیر روی پرده رفته‌اند و در این میان فیلم «سوزاندن» ششمین ساخته لی‌چانگ‌دونک با ۳.۸ امتیاز از ۵ ستاره منتقدان مجله اسکرین (که هرکدام متعلق به یک نشریه معتبر مثل لس‌آنجلس تایمز، سایت اند ساند، لیبراسیون و... هستند) مورد توجه قرار گرفته است. این کارگردان اهل کره جنوبی فیلم خود را بر اساس داستان کوتاه «سوزاندن انبار» از هاروکی موراکامی نویسنده مشهور ژاپنی ساخته و زندگی نوجوانانی را روایت می‌کند که وقتی درباره خودشان فکر می‌کنند داستان به معما تبدیل می‌شود. ظاهرا موراکامی برای نوشتن این داستان با مجرمان آتش سوزی یک مهمانی خصوصی مصاحبه کرده است و جالب آنکه فیلم دیگری نیز بر اساس داستان‌های موراکامی در جشنواره شرکت دارد که «کتاب تصویر» به کارگردانی ژان‌لوک‌گدار (کارگردان فرانسوی) است و در بخش مسابقه جشنواره امسال کن شرکت دارد.
اما دیگر فیلمی که پیش‌بینی می‌شود با نظر مثبت هیات داوران مواجه شود «دزد فروشگاه» ساخته کوره ایدا هیروکازو کارگردان ژاپنی است که در نظر منتقدان مجله اسکرین با ۳.۲ امتیاز در دومین رتبه توجه قرار دارد و پس از آن «جنگ سرد» ساخته پاول پاولیکفسکی و «خاکستری ناب‌ترین سفیدی است» کار جیاژانگه قرار دارند که ۲.۹ امتیاز را دارند.
البته تجربه نشان داده که هیات داوران چندان به نظر منتقدان علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و بر اساس ملاک‌ها و سیاست‌های خودشان یا جشنواره به برندگان جایزه می‌دهند. امسال هم رییس هیات داوران کیت بلانشت بازیگر مشهور و کارگردان تئاتر استرالیایی است که با ۳ زن دیگر و البته سه مرد فیلم‌ها را قضاوت می‌کنند و بعید نیست با توجه به ماجرای رسوایی تعرض به زنان در هالیوود به آثار زن محور توجه ویژه‌ای نشان دهند. فیلم «همه می‌دانند» آخرین ساخته اصغر فرهادی هم گرچه امتیاز متوسط از منتقدان گرفته ولی احتمال جایزه گرفتن برای او دور نیست. با این حال بسیاری پیش‌بینی می‌کنند خاویر باردم جایزه بازیگری را برای «همه می دانند» دریافت کند و البته جعفر پناهی هم پس از سال‌ها دوباره از کن جایزه بگیرد. ( او با فیلم اولش «بادکنک سفید» جایزه دوربین طلایی را در سال ۷۴ گرفته بود).
اما درباره کیت بلانشت بد نیست اشاره کنم گرچه او تا به حال از کن جایزه بازیگری نگرفته اما ظاهرا فرانسوی‌ها به شدت دوستش دارند و در تمامی مجله‌های فرانسوی و دیگر نشریات منتشره عکس‌های مکرر و گاه تبلیغاتی از او  می‌توان بسیار مشاهده کرد.

به هر روی در هیچ جشنواره‌ای نمی‌توان با قطعیت آرا و جوایز را پیش‌بینی کرد، اما با توجه به قراین و شواهد می‌توان حد و حدود جوایز را بدین ترتیب ترسیم کرد. با همه اینها باید تا پایان مراسم امشب ( که در سالن گرندلومیر برگزار می‌شود) منتظر ماند و دید که چه کسی نخل طلا را به خانه می‌برد

منبع: ایران

نظرات بینندگان