arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

ایران جزء 5 کشور برتر جهان در تولید عسل

هم اکنون کیفیت عسل موجود در مغازه ها دغدغه معاونت امور دام و خانوارها به شمار می رود که برای ارج نهادن به زحمات زنبورداران، برندسازی و مشخص شدن عسل طبیعی از غیرطبیعی، تقلبی و آب نبات ساختگی امری ضروری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون امور تولید دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: رتبه پنجم ایران در جهان در زمینه تولید عسل یک افتخار بزرگ برای کشور محسوب می شود.

به گزارش انتخاب؛مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی زنبورعسل که با حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه، سفیر اسلوونی و روسای زنبورداری سراسر کشور که در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: صرف نظر از تولید عسل، تولید فرآورده‌های آن شامل گرده، موم، ژله رویال، ساخت مکمل‌های غذایی مورد اهمیت است و کاربردهای فراوان دارد.

وی افزود: حیات بدون گرده افشانی زنبور عسل فایده ای ندارد چرا که به اعتقاد بنده این موجود باعث تنوع ژنتیکی به نقاط دور از دسترس و گرده افشانی می‌شود.

رضایی با بیان اینکه ایران در زمینه پرورش و تولید محصولات زنبورعسل جزء رتبه های برتر در دنیا به شمار می رود، خاطرنشان کرد: در زمینه تولید عسل جزء ۵ کشور برتر دنیا و از نظر تعداد کلونی های عسل جزء ۴ تا ۵ کشور اول دنیا هستیم و این امر افتخاری برای کشورمان محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: با وجود آنکه زنبور عسل موجودی کم نهاده‌ است و برای تولید هزینه کمی در بردارد، اما حیوانی پر توان و دارای ارزش افزوده بالا در تولید محصولاتی همچون ژله رویال است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به برندسازی عسل عنوان کرد: هم اکنون کیفیت عسل موجود در مغازه ها دغدغه معاونت امور دام و خانوارها به شمار می رود که برای ارج نهادن به زحمات زنبورداران، برندسازی و مشخص شدن عسل طبیعی از غیرطبیعی، تقلبی و آب نبات ساختگی امری ضروری است.

وی افزود: با وجود آنکه عسل با قیمت بالایی در کشور به فروش می رسد، اما هنوز مصرف کنندگان نمی توانند به درستی عسل طبیعی را از غیرطبیعی و ساختگی تشخیص دهند در حالی‌که برندسازی و استانداردسازی تولید این محصول باید در دستور کار قرار گیرد هر چند که در این زمینه کارهایی نیز صورت گرفته است.

رضایی با اشاره به تولید عسل‌های سمی تصریح کرد: زمانی که باغات سم پاشی می‌شوند، کندوهای عسل باید به خارج از مزارع انتقال داده شوند، چرا که در این صورت افزون بر از بین رفتن زنبورها، عسل سمی نیز تولید می‌شود.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا پایان سال گروه پرورش زنبور عسل به یک اداره مستقل تبدیل می‌شود که بدین منظور به روز کردن سیاست‌های کلان باید در دستور کار قرار گیرد.