arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۷

کمیسیون انتخابات عراق، سلامت انتخابات را تایید کرد

کمیسیون انتخابات عراق سلامت انتخابات این کشور را تائید و رای گیری و شمارش آراء الکترونیکی را یک ابزار موفق اعلام کرد که با نتایج بدست آمده مطابقت دارد. البدران اشاره کرد که نتایج اعلام شده انتخابات صحیح و با آنچه در صندوق های انتخاباتی وجود دارد مطابقت دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمیسیون انتخابات عراق سلامت انتخابات این کشور را تائید و رای گیری و شمارش آراء الکترونیکی را یک ابزار موفق اعلام کرد که با نتایج بدست آمده مطابقت دارد.

به گزارش ایرنا، 'ریاض بدران' رئیس اداره انتخابات عصر پنجشنبه در کنفرانس خبری گفت: انتخابات با نظارت های محلی و بین المللی انجام شده است و باید به رای و نظر مردم احترام گذاشته شود.
البدران اشاره کرد که نتایج اعلام شده انتخابات صحیح و با آنچه در صندوق های انتخاباتی وجود دارد مطابقت دارد.
وی ادامه داد: کمیسیون های تخصصی و تحقیقی برای بررسی کوتاهی احتمالی مجریان مراکز انتخاباتی تشکیل شده است.
بدران امروز در پایان مهلت دریافت اعتراضات به نتایج انتخابات تصریح کرد: رسیدگی به شکایت طی 10روز از سوی کمیته قضایی این کمیسیون انجام خواهد شد.
وی از دریافت 1875 مورد شکایت و اعتراض به نتایج انتخابات خبر داد.
البدران افزود: کمیسیون اعتراضات و شکایت ها را با جدیت رسیدگی خواهد کرد.
رئیس ادارهه انتخابات عراق خخاطرنشان شد: کمیسیون انتخابات منتظر رای دادگاه فدرال در مورد مصوبه اخیر پارلمان مبنی بر ضرورت شمارش دستی آرا در ده درصد از مراکز رای گیری برای اطمینان از میزان سلامت انتخابات خواهد بود و ما از فرایند شمارش دستی نگران نیستیم.
البدران یاد آور شد: ما شمارش دستی را رد نمی کنیم و هیچ نگرانی در این باره نداریم اما برای انجام آن نیاز به مجوز قانونی می باشد چرا که قانون ما را ملزم به شمارش آرا به صورت الکترونیکی کرده است.
در این راستا الموسی عضو دیگر این کمیسیون نیز تاکید کرد که ویدیو هایی که در رسانه های اجتماعی در مورد وجود تقلب در روند انتخابات منتشر می شود، جعلی و نادرست است.
وی گفت: کمیسیون انتخابات برای اولین بار روند تحویل فلاش مموری های حاوی نتایج ریز مراکز انتخاباتی به احزاب را آغاز کرده است تا اطمینان بیشتری نسبت به سلامت انتخابات پیدا کنند.
در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که در 22 اریبهشت ماه گذشته با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.
پنچ گروه سیاسی شیعه در این دوره از انتخابات، نیز با پیشتازی در انتخابات مهمترین گروه های مطرح برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شکل گیری دولت آینده هستند.
انتظار می رود که گروه های دیگری از کردها و اهل سنت، بعد از مشخص شدن چارچوب ائتلاف بزرگ سیاسی جدید، برای مشارکت در تشکیل دولت آینده، به ائتلاف بپیوندند.
طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان حق دارد دولت آینده را تشکیل دهد.

نظرات بینندگان