arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
نیویورک تایمز:

پرونده رسوایی زاکربرگ پیچیده تر شد / حداقل 60 غول فناوری داده های شخصی کاربران فیسبوک را رصد می کردند! / بیش از یک دهه سرقت اطلاعات

فیس بوک داده های کاربران خود را با بیش از  60 شرکت از جمله اپل، آمازون و سامسونگ  به اشتراک گذاشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فیس بوک داده های کاربران خود را با بیش از  60 شرکت از جمله اپل، آمازون و سامسونگ  به اشتراک گذاشته است.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از نیویورک تایمز،فیس بوک توافقنامه های محرمانه ای را برای به اشتراک گذاری داده های خصوص کاربران با حداقل 60  شرکت سازنده دستگاه های هوشمند از جمله اپل، آمازون، سامسونگ و مایکروسافت منعقد کرده است. قراردادهایی که بعضی از آن ها هنوز هم در حال اجرا هستند.
بر اساس این قرارداد سازندگان دستگاه های هوشمند به شکلی عجیب قادر به دسترسی به داده های کاربران، دوستان کاربران،  وضعیت ارتباطاتشان، مذهب و گرایشات سیاسی آنان بودند.
فیسبوک این توافقنامه را تایید کرده، اما گفته که آنها برای ایجاد "تجارب مشابه فیس بوک" و در غالب پلتفرم های کنترل شده از فیسبوک استفاده می کرده اند. در ضمن فیسبوک دسترسی این شرکت ها به اطلاعات دوستان و ... را بدون رضایت کاربران رد کرده است. 

این در حالی است که نشریه تایمز لندن نیز  در گزارشی تاکید می کند که مدارکی در دست دارد که نشان می دهد فیسبوک توافقنامه های به اشتراک گذاری داده های خصوصی کاربران را  با حداقل 60 غول فناوری منعقد کرده، قرار دادهایی که همچنان در حال نشت اطلاعات هستند.

بر اساس این گزارش ؛ اپل، آمازون، سامسونگ و مایکروسافت در میان شرکت های دریافت کننده این اطلاعات هستند که طی یک دهه اخیر  همکاری مشترکی با فیس بوک ترتیب داده اند. این همکاری صراحتا بدون رضایت کاربران بوده و به لحاظ قانونی تجاوز آشکار به حریم خصوصی کاربران این شرکت ها محسوب می شود.

فیسبوک بلافاصله پس از انتشار این گزارش بیانیه ای صادر کرده و ماجراهای سرقت اطلاعات مرتبط با دوستان کاربران بدون اجازه آنان را تکذیب کرده است.

 

یک کارشناس فناوری در گفتگو با نشریه تایمز می گوید: "این موضوع به عنوان یک مسئله محرمانه به طور داخلی علامت گذاری شده بود. این بسیار تکان دهنده است که این عمل ممکن است هنوز پس از بالغ بر 6 سال ادامه داشته باشد. آن هم در حالی که تصور می شد حضور زاکربرگ در کنگره پایانی است برای این نوع حواشی و فعالیت های غیر قانونی."

 برخی از سازندگان دستگاه های هوشمند به داده های بسیار شخصی کاربر مانند وضعیت ارتباطات ، دین و ...دسترسی داشته اند و حتی اگر کاربر اطلاعات خود را مخفی نگه می داشت، اطلاعات عمومی دوستانش مورد رصد قرار می گرفته است. 

این در حالی است که مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ در تاریخ  10 آوریل، در برابر کمیته مشترک مجلس سنای ایالات متحده در واکنش به رسوائی کمبریج آنالیتیکا شهادت داد. 

ظاهرا از سال 2014، فیس بوک قانون پایان دسترسی  توسعه دهندگان نرم افزاربه اطلاعات دوستان کاربران،نام، تولد، و حتی گرایش های سیاسی و یا مذهبی را اجرا کرد. اما این ماجرا جعلی است چرا که  سازندگان بزرگ دستگاه های هوشمند تحت این سیاست طبقه بندی نمی شوند. 

مترجم:رویا پاک سرشت

 

نظرات بینندگان