arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷

وزیر دفاع آمریکا: آتش بس افغانستان فرصتی برای طالبان در پایان دادن به جنگ است

جیمز متیس روز جمعه در نشست خبری در حاشیه اجلاس وزیران دفاع ناتو در بروکسل، حضور نیروهای این سازمان را در افغانستان مایه اعتماد به نفس دولت این کشور دانست و افزود: این سطح از اعتماد بسیار مهم است که رئیس جمهوری غنی آتش بس موقت اعلام می کند. وی ادامه داد: این آتش بس فرصتی است تا به روشنی مسیر حرکت دولت افغانستان و تعهد متحدان ما برای صلح در این کشور و فرایند صلح با هدایت خود افغان ها را برای جهان فراهم کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع آمریکا:آتش بس افغانستان فرصتی برای طالبان در پایان دادن به جنگ استجیمز متیس روز جمعه در نشست خبری در حاشیه اجلاس وزیران دفاع ناتو در بروکسل، حضور نیروهای این سازمان را در افغانستان مایه اعتماد به نفس دولت این کشور دانست و افزود: این سطح از اعتماد بسیار مهم است که رئیس جمهوری غنی آتش بس موقت اعلام می کند.
وی ادامه داد: این آتش بس فرصتی است تا به روشنی مسیر حرکت دولت افغانستان و تعهد متحدان ما برای صلح در این کشور و فرایند صلح با هدایت خود افغان ها را برای جهان فراهم کند.
« محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان روز پنج شنبه با اشاره به پیشنهاد علمای این کشور که دوشنبه گذشته در جریان صدور فتوای جمعی مبنی بر نامشروع بودن انفجارها و حملات انتحاری و تداوم درگیرها در افغانستان مطرح شد، برای مدت 9 روز اعلام آتش بس یک طرفه کرد.
زمان اجرای این آتش ‌بس یک‌ جانبه دولت، از 27 ماه مبارک رمضان تا پنج روز بعد از عید فطراعلام شده است. 
رئیس جمهوری افغانستان در پیام خود گفت: روز دوشنبه نزدیک به سه هزار عالم دینی در کابل جمع شدند و جنگ و حملات انتحاری را ناروا خوانده و در ضمن پیشنهاد آتش‌ بس را کردند، دولت افغانستان نه تنها که از این فتوای علمای دینی به کلی حمایت می‌کند، بلکه برای عملی نمودن آن تلاش خواهد کرد. 
غنی افزود : به همین خاطر پیشنهاد ضمنی آتش ‌بس که از سوی علمای دینی شده ما هم از 27 رمضان تا 5 عید فطرآتش بس را اعلام می‌کنیم و به تمام نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان دستور داده می‌شود که هرگونه حملات تهاجمی خود را علیه طالبان مسلح افغان متوقف کنند. 
وی در عین حال به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داد که علیه تروریست های داعشی، القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی خارجی حملات ‌شان را ادامه دهند.
وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد: در نتیجه حمایت ما از ماموریت در افغانستان، استواری ناتو بر تعهدات و در سایه استراتژی جدید ما برای جنوب آسیا، تلاش های ثبات آفرین را احیا کرده است و در حال حاضر هم تامین مالی قابل توجه از سوی هند به آن اضافه شده است.
متیس اظهار کرد: اخیرا قطر و امارات متحده عربی هم به ما ملحق شده اند و ائتلاف ما را به 41 کشور یکپارچه برای حمایت از ماموریت ما در افغانستان تبدیل کرده اند.
وی با بیان اینکه نیروهای امنیتی افغان در حال ارتقا هستند، گفت: تمام شش یگان افغان در سراسر کشور مستقر شده اند که نشان دهنده عزم دولت افغانستان در رسیدن به یک نظام سیاسی پایدار با پشتیبانی ناتو است.
وزیر دفاع آمریکا به مبارزه با داعش هم اشاره کرد و افزود: در مبارزه جهانی با داعش، ما همچنان به عملیات لازم برای جلوگیری از شکل گیری خلافت داعش و جان گیری دوباره آن ادامه خواهیم داد. ما کشورهای هم پیمانمان همکاری می کنیم و داعش را در سراسر جهان مورد هدف قرار می دهیم.
متیس ادامه داد: برای حمایت از این تلاش ها، ناتو فعالیت فعلی خود را در عراق به یک ماموریت آموزش پایدار تبدیل می کند. در همکاری با دولت جدید عراق، ما موفقیت های عراق و تلاش های طولانی مدت خود را برای مبارزه با تروریسم تقویت خواهیم کرد. 
وی تاکید کرد: ما نمی توانیم به داعش یا هر گروه تروریستی دیگر اجازه دهیم مردم این منطقه را ترور کنند و دوباره هزاران آواره را از خانه هایشان به اروپا و سایر نقاط جهان بکشانند.
وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه ناتو از 70 سال برای حفظ ارزش ها و دمکراسی پایه ریزی شده است، گفت: آمریکا همچنان متعهد به این اتحاد است و ما منتظر همکاری با یکدیگر برای حفظ عملکرد اصلی ما، که دفاع جمعی از مردم ما است، در حالی که پرورش صلح و امنیت است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان