arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
«الاهرام» تحلیل کرد؛

تشدید جنگ اروپا و آمریکا در جو «خشونت آمیز» کانادا / «ایران»؛ میدانی که هیچ یک از دو طرف حاضر به کوتاه آمدن از آن نیستند / آیا قصد ترامپ «منفجر» کردن «گروه ۷» است؟

مقابله بین سران دولتهای صنعتی هفت گانه جهان در ‏نشستی که به میزبانی کانادا برگزار شد و به نظر در ‏جوی خشونت آمیز قرار داشت، مولود عواملی غیر‏منتظره نیست، بلکه حالتی از تمرد و سرکشی کانادا ‏و اروپا از قاطعیت با ایالات متحده و نیز اصرار ‏آمریکا برای تحمیل سیطره خود بر هم پیمانان ‏اروپایی اش را منعکس می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

د. محمد السعيد إدريس در الاهرام چاپ مصر نوشت: مقابله بین سران دولتهای صنعتی هفت گانه جهان در ‏نشستی که به میزبانی کانادا برگزار شد و به نظر در ‏جوی خشونت آمیز قرار داشت، مولود عواملی غیر‏منتظره نیست، بلکه حالتی از تمرد و سرکشی کانادا ‏و اروپا از قاطعیت با ایالات متحده و نیز اصرار ‏آمریکا برای تحمیل سیطره خود بر هم پیمانان ‏اروپایی اش را منعکس می کند. اما این هم پیمانان ‏منافعی خاص خود دارند که ضرورتا با منافع آمریکا ‏توافق ندارد و سیاستها و گزینش های اروپایی ها ‏گاها با سیاستهای آمریکا در تعارض است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه عرب زبان ادامه داد: دولتهای ‏اروپایی تلاش می کنند تا حدّ امکان با این شرایط ‏سازگار شوند؛ احیانا و چه بسا به خاطر اضطرار ‏مواضع آمریکا را می پذیرند و بعضی اوقات با ‏سیاستهای آن مخالفت می کنند، چرا که همسازی با آن ‏برایشان دشوار است. اما این بار مقابله منضبطی که ‏بین سران کشورهای اروپایی و رئیس جمهور آمریکا در ‏نشست کانادا اتفاق افتاد، بر این مساله تاکید می ‏کند که روابط بین ایالات متحده و شرکای آن در گروه ‏دولتهای صنعتی ، به دو راهی و حتی جدایی رسیده ‏است.‏

آنچه اکنون بین ایالات متحده و هم پیمانان قدیمی آن ‏در جریان است، نزدیک به یک جنگ تجاری است. این جنگ ‏با فرض مالیاتهای گمرکی سنگین بر واردات الومینیوم ‏آمریکا به اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک آغاز شده ‏و بلافاصله با واکنش مکرون، می و مرکل روبه رو شد و ‏همگی از تمام شدن صبرشان در مورد تهدیدات ترامپ ‏برای آغاز جنگ تجاری صحبت کردند.‏

با اینکه ترامپ تحت تاثیر حرص شدید رهبران دولتهای ‏هفت گانه برای آرام کردن اوضاع، در جلساتی که با ‏حضور آنها برگزار می شود شرکت می کند، این بار ‏شکاف بین واشنگتن و شرکای آن به دلیل تهدیدات ‏ترامپ در مورد جنگ تجاری و اصرار او برای عوارض ‏گمرکی سنگین، عمیقتر شده است.‏

این نشست در میان فضایی از احساس متبادل طرفها در ‏مورد انفجار جنگ تجاری بین ایالات متحده و هم ‏پیمانان آن به پایان رسید و رئیس جمهور فرانسه ‏تصریح کرد:«رئیس جمهور آمریکا مخالفتی با عزلت ‏ندارد و ماهم مانعی برای امضای توافقی بین 6 ‏دولت(بدون حضور آمریکا) نمی بینیم». علاوه بر این، ‏رسانه های فرانسه تشویق کردند که دولتهای هفت گانه ‏‏«گروه شش علیه یک» نامیده شوند.‏

سوال مهمی که در این باره مطرح می شود آن است که ‏آیا گروه 7 منحل شود؟ و آیا می توان دعوت ترامپ به ‏بازگشت روسیه به این گروه علیرغم تمام اختلافات بین ‏آمریکا و روسیه را اقدامی در جهت منفجر کردن گروه ‏‏7 دانست که مخالفت صریح خود با این پیشنهاد آمریکا ‏را اعلام کرده اند؟

در شرایطی که بحران بین کانادا، مکزیک و ایالات ‏متحده پیچیده تر می شود، اروپا به کدام سو می رود؟ ‏بدین معنا که آیا اروپا می تواند از ایالات متحده ‏سرپیچی کند؟ آیا قدرت لازم برای این تمرد را دارد؟ ‏آیا ممکن است اروپا به روسیه و چین نزدیک شود؟ یا ‏اینکه گزینه بهتر آن است که اروپا به یک گروه ‏سیاسی امنیتی واقعی، به دور از آمریکا، تبدیل شود ‏و جهان را به سوی چند قطبی شدن پیش ببرد؟

کنفرانس مونیخ که هر ساله با حضور سران و مسئولان ‏سراسر جهان برگزار می شود، از جوهره این سوالات به ‏دور نبود؛ بویژه سوالی که در مورد گزینه امنیتی ‏مستقل برای اروپاست. این کنفرانس در گزارش سالانه ‏خود که در ابتدای سال جاری صادر شد هشدار داد که ‏سیاستهای ترامپ می تواند جهان را به سمت لبه ‏پرتگاه سوق دهد. و در ادامه خواستار تشکیل یک نظام ‏امنیتی اروپایی مستقل به دور از ایالات متحده ‏شد.اما مشکل اینجاست که اروپا متحد نیست و هنوز از ‏بحران نبود اعتماد داخلی، که پس از خروج انگلیس از ‏اتحادیه اروپا ایجاد شده، رنج می برد. علاوه بر ‏اینکه قدرت به چالش کشیدن اراده آمریکا را ندارد و ‏این امری است که ترامپ به آن واقف است و او را بر ‏آن می دارد به سیاست های اهانت آمیز خود برای ‏تحقیر تصمیمات اروپا ادامه دهد، تا بار دیگر ‏اروپایی ها به ابزاری در دست آمریکا تبدیل شوند. ‏بحران با ایران، یکی از مهمترین میدانها برای تلاش ‏آمریکا در جهت به بند کشیدن اراده اروپاست.

مترجم: مریم نصرالهی

نظرات بینندگان