arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۷

تماس تلفنی رهبران افغانستان و پاکستان درباره کشته شدن رهبر طالبان

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: با ناصر الملک، نخست‌وزیر موقت پاکستان و ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان گفت‌وگو کردم و مرگ ملا فضل‌الله، رهبر طالبان پاکستان را تایید کردم.کشتن این رهبر طالبان پاکستان نتیجه تلاش اطلاعاتی خستگی‌ناپذیر آژانس‌های امنیتی افغانستان بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس‌جمهوری افغانستان درباره کشته شدن ملا فضل‌الله و رهبرانی از طالبان افغانستان که در پاکستان پناه گرفته‌اند، با مقام‌های پاکستانی بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خامه‌پرس، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: با ناصر الملک، نخست‌وزیر موقت پاکستان و ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان گفت‌وگو کردم و مرگ ملا فضل‌الله، رهبر طالبان پاکستان را تایید کردم.

به گفته او، کشتن این رهبر طالبان پاکستان نتیجه تلاش اطلاعاتی خستگی‌ناپذیر آژانس‌های امنیتی افغانستان بوده است. او افزود: به نخست‌وزیر و رئیس ستاد ارتش پاکستان تاکید کردم که گام‌هایی عملی برای کشاندن طالبان افغانستان مستقر در پاکستان به پای میز مذاکره انجام دهند. آنها موفقیت در اجرای آتش‌بس را به من تبریک گفتند و آن را دستاورد بزرگی توصیف کردند چرا که دو طرف به صورت کامل به آتش‌بس پایبند بودند.

رئیس‌جمهوری افغانستان گفت، مقام‌های پاکستانی تاکید کردند که مرگ ملا فضل‌الله گام بزرگی به سمت اعتمادسازی میان دو کشور است و متعهد شدند تا از روند صلح افغان‌ها که تحت رهبری افغان‌ها است، حمایت کنند.

براساس گزارش‌ها، ملا فضل‌الله چهارشنبه در جریان حمله پهپادی آمریکا در منطقه مره‌ وره، واقع در ولایت کونار در شرق افغانستان کشته شده است. نخست‌وزیر پاکستان درباره مرگ ملا فضل‌الله گفته که "سرانجام، اقدامی علیه دشمن مردم و دولت پاکستان صورت گرفته است". مقام‌های پاکستانی می‌گویند که ملا فضل‌الله در ۹ سال گذشته در افغانستان بود و از آنجا "حملات تروریستی" علیه پاکستان را "سازماندهی می‌کرد".

گفته می‌‎شود که ملا فضل‌الله با طالبان افغانستان به ویژه در منطقه شرق این کشور ارتباط نزدیک داشت. ملا فضل‌الله از طریق یک موج اف‌ام در منطقه نظرات خود را پخش می‌کرد و به همین دلیل به "ملا اف ام" و یا "ملا رادیو" شهرت پیدا کرده بود.

نظرات بینندگان