arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

مراقب تب کریمه کنگو باشید

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: بیماری تب کریمه در استان‌های همجوار کردستان از جمله همدان و کرمانشاه، مشاهده شده و به مرزهای استان رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجتبی ورمقانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه کردستان، با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، اظهار کرد: این بیماری دام سبک و سنگین را درگیر خود می‌کند اما در دام هیچگونه علایمی نداشته و از طریق کنه و گوشت آلوده، به انسان سرایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در کمین کردستان است، افزود: متاسفانه این بیماری در استان‌های همجوار ما از جمله همدان و کرمانشاه مشاهده شده و به مرزهای استان رسیده است. مدیرکل دامپزشکی استان کردستان عنوان کرد: متاسفانه افرادی که به صورت خودسرانه اقدام به تهیه دام کرده و در خانه آنها را ذبح می کنند چون تحت نظر دامپزشکی نیستند در معرض ابتلای به این بیماری قرار دارند. وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم حتما بایستی گوشت مورد تایید دامپزشکی را تهیه کنند، ذکر کرد: باید افراد دامدار هم از دستکش و لباس کار مناسب استفاده کرده و نکات بهداشتی را حتما رعایت کنند. ورمقانی با تاکید بر اینکه افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری اگر خراش یا زخمی را مشاهده کردند فورا باید به مراکز بهداشت مراجعه کنند؛ از جمله علایم این بیماری را خونریزی، بیحالی و زخم بر روی اندام ها عنوان کرد. وی همچنین تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان کردستان نقاط پرخطر استان را علیه این بیماری سمپاشی کرده و جای نگرانی نیست اما مردم و دامداران حتما باید در این زمینه هوشیار باشند چون میزان سرایت این بیماری بسیار زیاد است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان حاطرنشان کرد: خوشبختانه سال گذشته هیچ موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده و در سال جاری نیز تاکنون هیچ موردی را نداشته ایم. وی در پایان به آماده باش اکیپ‌های دامپزشکی استان در راستای مقابله با این بیماری خبر داد و گفت: مردم در صورت مشاهده موارد مشکوک می‌وانند به شبکه بهداشت مراجعه کنند و یا به سامانه 1512 اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان