arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

واکنش وزارت علوم به تجمع دانشگاه تهران: احکام قضایی دانشجویان تجدیدنظر می‌شود / دانشجویان با تحریم امتحانات وضعیت را متشنج نکنند

معاون فرهنگی وزیر علوم از تشکیل کمیته‌ پیگیری احکام قضایی دانشجویان در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این موضوع با جدیت از سوی وزارت علوم پیگیری می‌شود و دانشجویان خواسته‌های خود را در فضای آرام مطرح کنند و با تحریم امتحانات شرایط را به سمتی سوق ندهند که حل آن نیز زمان‌بر و مشکل‌آفرین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون فرهنگی وزیر علوم از تشکیل کمیته‌ پیگیری احکام قضایی دانشجویان در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این موضوع با جدیت از سوی وزارت علوم پیگیری می‌شود و دانشجویان خواسته‌های خود را در فضای آرام مطرح کنند و با تحریم امتحانات شرایط را به سمتی سوق ندهند که حل آن نیز زمان‌بر و مشکل‌آفرین است.

دکتر غلامرضا غفاری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب در واکنش به تجمعات دو روز اخیر دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و تحریم امتحانات پایان ترم از سوی این دانشجویان، افزود: دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اعتراض به احکام قضایی برخی دانشجویان این دانشگاه طی دو روز اخیر تجمعاتی را برگزار کردند و تجدید نظر در احکام این افراد را خواستار بودند، بنابراین با توجه به پیگیری‌های انجام شده این دانشجویان هیچ امتحان پایان ترمی را لغو نکردند و امتحانات دانشجویان در موعد مقرر برگزار می‌شود.

وی در ادامه از تشکیل کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان امنیتی در وزارت علوم خبر داد و تصریح کرد: خواسته‌ای که دانشجویان دانشگاه تهران دارند، از سوی وزارت علوم به صورت جدی پیگیری‌ می‌شود و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است و ما با مجموعه‌ها و نهادهای مربوطه رایزنی‌هایی را انجام دادیم، ضمن اینکه کمیته‌ای نیز در وزارت علوم برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است.

معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: وزارت علوم با تمامی مجموعه‌های مرتبط که می‌توانند تاثیری در احکام قضایی صادر شده برای دانشجویان دانشگاه تهران داشته باشند، رایزنی‌هایی را انجام می‌دهد و آن‌ها نیز تمایل به حل موضوع دارند و قول‌هایی را نیز برای کمک در این زمینه به وزارت علوم داده‌اند تا بتوانیم با تجدید نظری که صورت می‌گیرد، تا حدودی مسائل را از حالت کلیدی خارج کنیم.

دکتر غفاری با تاکید بر اینکه دانشجویان محکوم به حکم قضایی در جریان پیگیری‌های وزارت علوم برای تجدید نظر در احکام آن‌ها قرار دارند، اظهارکرد: در حال حاضر نیز این پیگیری‌ها با جدیت انجام می‌شود، ولی مدام در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم که در چه مرحله‌ای قرار داریم،‌ چرا که چنین امری میسر نیست.

وی یادآور شد: احکام صادر شده برای دانشجویان دانشگاه تهران توسط دستگاه قضایی صورت گرفته است و مسئولان قضایی باید در این زمینه پاسخگو باشند،‌ اما این موضوع به این معنی نیست که وزارت علوم آن را پیگیری نکرده است، در واقع این وزارتخانه از همان ابتدا این موضوع را در دست بررسی قرار داده و الان نیز همچنان پیگیر مساله است.

معاون فرهنگی وزیر علوم در خصوص تجدید نظر احکام دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران نیز گفت: هر حکمی که صادر می‌شود، آن فرد بر اساس قانون می‌تواند به حکم صادره اعتراض کند تا تجدید نظری در این زمینه صورت بگیرد و دانشجویان نیز این حق را دارند در اولین اقدام با تنظیم لایحه‌ای به احکام خود اعتراض کنند تا مورد بررسی مجدد قرار بگیرد،‌ اما نکته این است که وزارت علوم بر اساس آیین دادرسی این اجازه را ندارد که انتظار داشته باشد احکام صادر شده نادیده گرفته شود.

دکتر غفاری خاطرنشان کرد: بعد از صدور احکام قضایی برای برخی از دانشجویان دانشگاه تهران، بلافاصله با حضور رئیس دانشگاه تهران، معاون دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه و خود دانشجویان جلسه‌ای را تشکیل دادیم. در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که اولین کاری که صورت می‌گیرد، این است که لایحه‌ای را خود دانشجویان، تنظیم و به احکام خود اعتراض کنند.

وی همچنین در خصوص کمیته پیگیری‌ وضعیت دانشجویان امنیتی در وزارت علوم، تصریح کرد: این کمیته در سال گذشته به منظور پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی تشکیل شد و پیگیری‌های خود را در خصوص بازداشت دانشجویان انجام می‌داد، در حاضر نیز مجددا به منظور پیگیری‌ وضعیت احکام قضایی دانشجویان، فعال شده و اقداماتی را نیز در این زمینه انجام داده است.

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشجویان معترض به هیچ عنوان امتحانات پایان ترم خود را تحریم نکنند، تاکید کرد: دانشجویان خواسته‌های خود را در فضای آرام مطرح کنند تا پیگیری‌های وزارت علوم در این زمینه به نتیجه برسد، چرا که اگر این روند ادامه داشته باشد، ممکن است فضا به سمتی سوق پیدا کند که مطلوب نیست و این خود مسائل دیگری نیز را پیش می‌آورد که حل آن مسائل نیز زمان‌بر خواهد بود و به نوعی نمی‌شود مجموعه‌های دیگر را متقاعد کرد که دانشجویان دنبال مساله‌آفرینی نیستند.

دکتر غفاری در پایان در خصوص همراهی اساتید دانشگاه تهران با دانشجویان معترض در تجمعات اخیر نیز گفت: تا جایی که من مطلع هستم با این تجمعات همراه نشدند، بلکه در بین دانشجویان حضور پیدا کرده و توصیه‌هایی را مطرح کردند تا به دانشجویان این اطمینان را بدهند که مسائل آن‌ها را به مسئولان انتقال خواهند داد.

به گزارش ایسنا، جمعی از دانشجویان دانشکده علوم دانشگاه تهران طی دو روز گذشته یعنی یک‌شنبه، 27 و دوشنبه 28 خرداد ماه با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراض‌آمیز به احکام قضایی برخی از دانشجویان این دانشگاه در صحن دانشکده حضور یافتند و به نشانه اعتراض از شرکت در چند امتحان، امتناع و اعلام کردند تا تجدیدنظری در احکام این دانشجویان صورت نگیرد از حضور در امتحانات پایان ترم خودداری خواهند کرد.

نظرات بینندگان