arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
گزارش اندیشکده «شورای آتلانتیک» از

حال و هوای این روزهای احمدی‌نژاد

تا همین اواخر برخی از ناظران داخل و خارج از ایران به بازگشت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ‏اهمیت زیادی می‌دادند. اما رد صلاحیت وی و اسفندیار رحیم مشایی دستیار سابق وی برای انتخابات ‏ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ م؛ و دستگیری مشایی همراه با بقایی معاون اجرایی وی به اتهام فساد مالی ‏حاکی از شکست کامل جریان انحرافی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حال و هوای این روزهای احمدی‌نژاد

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در تحلیل به قلم جورجیا پرلتا نوشت: تا همین اواخر برخی از ناظران داخل و خارج از ایران به بازگشت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ‏اهمیت زیادی می‌دادند. اما رد صلاحیت وی و اسفندیار رحیم مشایی دستیار سابق وی برای انتخابات ‏ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ م؛ و دستگیری مشایی همراه با بقایی معاون اجرایی وی به اتهام فساد مالی ‏حاکی از شکست کامل جریان انحرافی است. (جریان انحرافی نام گروه احمدی نژاد است که از سوی ‏محافظه کاران نسبت داده شده است.)

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این تحلیل آمده است: در دورانی که نگرانی مردم نسبت به هزینه‌های بالای ‏زندگی، فساد، بیکاری افزایش یافته است. احمدی نژاد تلاش می کرد در تبلیغات سیاسی ‏به عنوان قهرمان مستضعفین و فقرای شهری و روستایی شناخته شود. به همین دلیل ممکن است استدلال ‏شود که احمدی نژاد می‌توانند همچنان در سیاست ایران ایفای نقش کند.

در حال حاضر احمدی نژاد رهبری ‏جنبش «دولت بهار» را بر عهده دارد. محمود احمدی نژاد اخیرا در یک سخنرانی به عنوان برجام؛ حال – گذشته – آینده، در مورد شکست‌های ‏دولت روحانی برای توسعه اقتصاد ملی گفت که در حال حاضر ایران در معرض شکست قرار دارد و ‏نتوانسته زمینه رشد صنایع داخلی را فراهم کند و همچنین به اندازه کافی از سرمایه انسانی قابل توجه در ایران ‏استفاده نکرده است. البته منتقدان وی بر تحریم‌های شدید ایران در دوره ریاست جمهوری وی تاکید می ‏کنند.

با این وجود احمدی نژاد به عنوان صدای مخالف با تکیه بر رسانه‌های اجتماعی ‏به ویژه توئیتر و تلگرام به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

نویسنده در بخش دیگری بر این تاکید دارد که چالش‌های بالقوه احمدی نژاد می ‏تواند در آینده افزایش پیدا کند. افول سیاسی رئیس جمهور سابق به سال ۲۰۱۱ بر می‌گردد که وی وزیر اطلاعات را برکنار کرد. ‏

نویسنده در ادامه تاکید دارد که امکان ‏بازگشت مجدد احمدی نژاد به چرخه قدرت دشوار است. محمود احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری ‏خود بر ناسیونالیسم قبل از اسلام، پوپولیسم اقتصادی و سنت گرایی شیعه تاکید می‌کرد که هنوز هم در داخل ‏حوزه‌های انتخاباتی بزرگ طنین انداز می‌شود. ‏

نظرات بینندگان