arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

معمای ویلای مصادره‌ای فیروزآبادی

ویلای ۱۰ هزار متری مصادره‌ای لواسان در چند روز اخیر تبدیل به یک معما در افکار عمومی شده است. این معما زمانی کلید خورد که جنبش عدالتخواه دانشجویی که یک تشکل اصولگرا است نامه‌ای را خطاب به دادستان تهران منتشر کرد که در آن از این مقام قضایی درخواست کرده بود که سریعتر این ویلا از سرلشکر فیروزآبادی پس گرفته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

پس از چند روز جنجال، تائید و تکذیب بلاخره سرلشکر فیروزآبادی ویلای خبرساز لواسان را به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تحویل داد. براساس گزارش‌ها فیروز آبادی این ویلا را سه شنبه شب تخلیه کرده است و صبح چهارشنبه آن را تحویل داده است.

به گزارش فرارو، ویلای ۱۰ هزار متری مصادره‌ای لواسان در چند روز اخیر تبدیل به یک معما در افکار عمومی شده است. این معما زمانی کلید خورد که جنبش عدالتخواه دانشجویی که یک تشکل اصولگرا است نامه‌ای را خطاب به دادستان تهران منتشر کرد که در آن از این مقام قضایی درخواست کرده بود که سریعتر این ویلا از سرلشکر فیروزآبادی پس گرفته شود.

در نامه جنبش عدالتخواه چند ادعای مهم مطرح شده بود. در این نامه آمده بود: «همان‌طور که احتمالا مستحضر نیستید، جناب آقای سرلشکر فیروزآبادی، رئیس سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح، حدود ۲۵ سال است (از سال ۱۳۷۲) یکی از ویلا‌های مصادره‌ای مسئولان رژیم سابق در شهر لواسان به مساحت ۱۰ هزار مترمربع را به‌طور رایگان در اختیار گرفته است و علی‌رغم تذکرات و پیگیری‌های فراوان، حاضر به تخلیه ویلای مزبور نیست. از نحوه دراختیارگیری ویلای مزبور توسط وی و سؤالات فراوان پیرامون آن که بگذریم، این ویلا در‌حال‌حاضر در مالکیت ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) بوده و طبق اطلاع ما، تاکنون دو بار نیز مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دستور تخلیه ویلای فوق را داده‌اند و اقدامات حقوقی و حکم تخلیه نیز توسط ستاد اجرائی از محاکم قضائی اخذ شده است؛ اما متأسفانه نیروی انتظامی به‌عنوان ضابط قضائی تاکنون اقدام به اجرای این حکم و تخلیه ملک مذکور نکرده است!»

جنبش عدالت خواه دانشجویی ضمن تاکید بر اینکه ویلای مذکور باید هر چه سریعتر تخلیه شود، همچنین هشدار داده بود که جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در صورت ادامه تعلل دستگاه‌های مربوطه در تخلیه ملک بیت‌المال، حق اقدامات انقلابی را برای اجبار فرد نام‌برده به تخلیه ویلای لواسان برای خود محفوظ می‌داند.

به گفته جنبش عدالتخواه دانشجویی رهبر معظم انقلاب در دو مقطع در سال‌های ۹۲ و ۹۶ دستور تخلیه این ویلا را صادر کرده اند و فیروز آبادی نیز اعلام کرده بود که تا پایان اردیبهشت ماه امسال آن را تخلیه خواهد کرد.

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، از اتحادیه‌های دانشجویی کشور با رویکرد کلی عدالت‌خواهی، انتقاد و مطالبه‌گری از مسئولین و نهاد‌ها و توجه به مشکلات و معضلات سیاسی و اجتماعی است. به گفته سایت این جنبش این جریان خود را فراجناحی می‌داند و به تقسیم‌بندی‌های سیاسی و جناحی کشور اعتقادی نداشته و رفع مشکلات اجتماعی و کارآمدی نظام اسلامی را از اهداف خود می‌شمرد.

با این وجود این تشکل نزدیکی فراوانی به جریان اصولگرا دارد. آن‌ها در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد قاطعانه از او حمایت کردند. در نشست‌های این جریان چهره‌های همچون حسن عباسی، رحیم پور ازغدی و سعید زیباکلام حضور پیدا می‌کنند.

حضور در مناطق محروم کشور، اعتراض به دانشگاه‌های پولی، تعیین جایزه برای قتل مقامات اسرائیل، اعتراض به وضعیت فساد در کشور و... از جمله اقدامات مهم این تشکل دانشجویی است.

اما لحن و ادبیات تند از سوی این تشکل اصولگرا علیه یک مقام بلند پایه امنیتی و نظامی غیر متعارف و بی سابقه است. به اعتقاد برخی ناظران لحن و ادبیات این نامه به نوعی نمودی از تعبیر "آتش به اختیار" است.

اما از محتوای نامه تعجب برانگیز‌تر انتشار آن از سوی رسانه‌های تندرویی همچون "رجانیوز" بود. عجیب‌تر آن بود که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران پس از انتشار نامه در گفت و گویی با محمدجواد معتمدی، دبیر جنبش عدالت‌خواه محتوای نامه را منتشر کرد.

انتشار محتوای نامه از خبرگزاری فارس برای اعضای این تشکل دانشجویی نیز تعجب برانگیز بود. احسان چنارانی عضو پیشین شورای مرکزی این تشکیل در این باره به شرق گفت: «من هم شنیدم فارس خبر ما را منتشر کرده است. جای تعجب هم داشت. احتمالا وقتی متوجه شده اند مقام معظم رهبری دو بار تذکر داده و از مواضع ما در این زمینه حمایت کرده اند، آن‌ها هم ورود کرده‌اند.»

در همین راستا علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس و از چهره‌های شاخص اصولگرا هم در توئیتی از سرلشکر فیروزآبادی انتقاد کرد. او نوشت: «از جنبش عدالت‌خواه در مطالبه بحق بازگرداندن ویلای لواسان به بیت‌المال متشکرم. برای آقای فیروزآبادی متأسفم و تأسف بیشتری نیز بر... در برخورد‌نکردن قاطع با اجحاف بیت‌المال و برزمین‌ماندن دستور رهبری در احقاق حق مردم دارم.»

زاکانی در توئیتی دیگر افزود: «متأسفانه حقیقت تلخی است که برخی از مسئولان دچار دنیازدگی شده اند و امروز پیروان مکتب امام باید پاسخ‌گوی زیاده‌خواهی آن‌ها و مفسده‌ای که ایجاد کرده‌اند، باشد. در‌این‌باره بنده با تحقیق این توییت را نوشتم.»

سرلشکر بسیجی سید حسن آقایی فیروز آبادی از فرماندهان نظامی برجسته به حساب می‌آید. او متولد مشهد است و از سال ۱۳۶۸ تا سال ۹۵ فرماندهی ستاد کل نیرو‌های مسلح، که بالاترین مقام نظامی کشور به حساب می‌آید را بر عهده داشت.

او دارای مدرک دکترای دامپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. فیروز آبادی از تیر ماه سال ۹۵ با حکم رهبر معظم انقلاب فرماندهی ستاد کل نیرو‌های مسلح را به سرلشکر محمد باقری تحویل داد. او حکم تازه ای از رهبر انقلاب دریافت کرد و به عنوان مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا منصوب شد.

فیروزآبادی پایگاه سیاسی مشخصی هم ندارد. محافل اصلاح طلب او را متهم می‌کنند که در انتخابات سال ۸۸ از محمود احمدی نژاد حمایت کرده است و برخی محافل اصولگرا از او انتقاد می‌کنند که در سال ۹۲ و ۹۶ از ریاست جمهوری حسن روحانی حمایت کرده است.

معمای ویلای مصادره‌ای فیروزآبادی

سرلشکر فیروز آبادی روابط گرمی با حسن روحانی دارد

واکنش فیروزآبادی
انتشار نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی داشت، بسیاری با بازنشر محتوای آن سعی می‌کردند با استناد به آن از صحت ادعا‌ها و حرف و حدیث‌ها درباره املاک و ویلا‌های دیگر مقامات کشور سخن بگویند.

اما سرلشکر فیروزآبادی با بالا گرفتن حرف و حدیث‌ها روز گذشته اطلاعیه ای منتشر کرد و در آن سعی کرد ماجرا را روشنتر کند. او سندی را منتشر کرد که بر مبنای آن سال ۷۸ ملک مزبور به او تحویل داده شده است. به نوشته فیروز آبادی این ملک با دستور رهبر انقلاب به او داده شده است.

فیروز آبادی در ادامه نوشت: «محل تحویلی یک ساختمان مخروبه با حدود ۴ اتاق معمولی و بدون هرگونه امکانات زیر سقف شیروانی مربوط به حدود ۷۰ تا ۱۰۰ سال پیش می‌باشد. جزئیات آن در متن سند آمده است. (یک برگ به پیوست). ضمناً اینجانب از هیچ مرجعی حکمی ولایی، قانونی و یا قضایی برای تخلیه دریافت نکردم.»

او افزود: «این محل ۲۲ سال به عنوان دفتر فوق سری رئیس ستادکل استفاده می‌شد. در مورد مصاحبه با خبرنگاران محترم درخواست مجوز کرده‌ام که در صورت اجازه انشااللّه اقدام خواهد شد.»

ساعاتی پیش از انتشار این اظهارات سرتیپ حسین رحیمی فرمانده پلیس تهران گفته بود که پلیس برای تخلیه ویلای مذکور، دستوری دریافت نکرده است.

اما پس از اطلاعیه سرلشکر فیروزآبادی غلامحسین اسماعیلی رییس دادگستری استان تهران درباره ویلای جنجالی گفت: «صرف نظر از صحت و سقم این موضوع، آنچه ما قطعا به عنوان دستگاه قضایی اعلام می‌کنیم این است که تا امروز از ناحیه نهادی که مالکیت قانونی ملک مذکور را داشته هیچ درخواست و دادخواستی مبنی بر تخلیه، خلع ید و رفع تصرف به مرجع قضایی در تهران و حوزه لواسان واصل نشده و در نتیجه از ناحیه دستگاه قضایی هیچ حکم و دستوری در این جهت صادر نشده است.»

او ادعای مماشات و کم کاری دستگاه قضایی در این باره را "کذب" و ناشی از "بی اطلاعی" ادعاکنندگان دانست.

با این حال اسماعیلی خبر مهمی در باره مسئله داد، او گفت: "امروز دادخواستی از نهاد ذی ربط مبنی بر رفع تصرف از این ملک به حوزه قضایی لواسان واصل شده است."

به این ترتیب ماجرا وارد فاز تازه‌ای شد، نهایتا روز چهارشنبه اعلام شد که شب گذشته سرلشکر فیروزآبادی ویلای ۱۰ هزار متری لواسان ابتدای جاده کند را تخلیه کرده است و چهارشنبه صبح راس ساعت هشت و سی دقیقه آن را تحویل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) داده است.

با وجود اینکه سرلشکر فیروز آّبادی ویلای لواسان را تحویل داده است، اما ابهام‌هایی درباره این ماجرا وجود دارد. اول اینکه چرا ماجرای این ویلا پیش از این مطرح نشده بود و بعد از سال‌ها این مسئله افشا شده است، از سوی دیگر حمایت برخی رسانه‌های نظامی و اصولگرا و برخی چهره‌های این جریان از اقدام علیه فیروزآبادی جای پرسش دارد.

نظرات بینندگان